Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag förstått det rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Fick syn på den här från kaffebrus och undrar om jag har förstått det rätt.

Du sätter den i blixtskon och en under vardera blixt och den fungerar som en trigger, där du får tillgång till t ex HSS (high speed sync) osv bortsett från att du blir tvungen till att ställa in varenda blixt för sig?
Alltså ungefär som att du skulle ha flera kameror uppsatta som triggas samtidigt och bidrar med blixtljus.
Utför varje blixt egen ljusmätning om man ställer den på TTL-mode?

Denna fångade mitt intresse pga sitt pris och att jag behöver en radiotrigger till mina blixtar som klarar HSS (high speed sync). Att ställa in varje blixt för sig är nog inget som oroar mig eftersom jag antagligen kommer köra manuellt med HSS ändå.

Hej!

Du sätter den i blixtskon och en under vardera blixt och den fungerar som en trigger, där du får tillgång till t ex HSS (high speed sync) osv bortsett från att du blir tvungen till att ställa in varenda blixt för sig?
Alltså ungefär som att du skulle ha flera kameror uppsatta som triggas samtidigt och bidrar med blixtljus.

Denna fångade mitt intresse pga sitt pris och att jag behöver en radiotrigger till mina blixtar som klarar HSS (high speed sync). Att ställa in varje blixt för sig är nog inget som oroar mig eftersom jag antagligen kommer köra manuellt med HSS ändå.

Intressant pris! Undrar hur kvalitén är.

Du har förstått det rätt, fast det är kameran som gör ljusmätningen. TTL = through the lens.

Jag tvivlar STARKT på att den som trigger klarar High speed sync med blixtar som inte sitter sändarens blixtsko. Det är ju bara sändarens blixsko (som får sin info av kamerans blixtsko) som klarar ttl/hss. Det står ju att inga inställningar överförs till mottagaren, som enligt spec har "Max synk: 1/250 sek*".

Och med tvivlar STARKT menar jag "jag tror inte att det finns en chans i världen att den klarar HSS med en blixt som inte sitter fast i sändaren som sitter fast i kameran. Och där måste givetvis blixten stödja HSS in the first place".

Hej!

Nja.. Haken är denna: Det är bara blixten som sitter på SÄNDAREN som behåller TTL/HSS. Alla fjärrblixtar blir stendumma slavar.

Skillnaden mot "andra" lågbudgetradiotriggers är att i normala fall så blir även blixten som är monterad på sändaren "stendum".

"Mottagaren fungerar dock endast som trigger, inga inställningar överförs."

Instämmer med övriga.

Kan inte hitta något om HSS på Kaffebrus sida. Var hittade du att den klarade HSS?

HSS innebär ju att blixtarna måste blixtra flera gånger för att det ska bli ljus över hela sensorn när de båda slutarridåerna passerar med endast en liten öppning sinsemellan. Vad jag förstått klarar inga studioblixtar detta och just detta faktum är anledningen till att så många strobister använder kamerablixtar.

Har själv införskaffat PocketWizards då de klarar av HSS med full automatik till de externa enheterna. Ligger dock i en annan prisklass :(

Hej!

Har fördjupat mig i detta nu ett tag...........puh...
För att nå typ 1/8000 med HSS krävs att mycket ska stämma, väldigt mycket, tex att kameran har en mycket liten sensor och speciell slutare etc, etc.
En systemkamera med FFsensor kommer att landa på ca 1/200. Det är kameran som sätter gränsen.
Men, det finns nåt som heter Hyper Sync, ett helt annat tänk och det är där Pocket Wizard kommer in. Då börjar det bli hastigheter.......Det är alltså ingen slup att PW kostar mer.

Så,,,räkna med max 1/250 med de vanliga radiosystemen.

Detta är iaf det jag kommit fram till efter timvis med surfande och mailande.

Hej!

Har fördjupat mig i detta nu ett tag...........puh...
För att nå typ 1/8000 med HSS krävs att mycket ska stämma, väldigt mycket, tex att kameran har en mycket liten sensor och speciell slutare etc, etc.
En systemkamera med FFsensor kommer att landa på ca 1/200. Det är kameran som sätter gränsen.
Men, det finns nåt som heter Hyper Sync, ett helt annat tänk och det är där Pocket Wizard kommer in. Då börjar det bli hastigheter.......Det är alltså ingen slup att PW kostar mer.

Så,,,räkna med max 1/250 med de vanliga radiosystemen.

Detta är iaf det jag kommit fram till efter timvis med surfande och mailande.

Umm... Pixel King klarar upp till 1/8000 s. Jag har testat.
Den är kanske inte lika bra som en PW, men den kostar ju inte hälften heller.

Fanns det någon anledning till att du avfärdade den eller missade du den när du letade? :)

EDIT: Hittade ett youtube-klipp http://www.youtube.com/watch?v=r2xn8piXLQU

Senast ändrad:
Umm... Pixel King klarar upp till 1/8000 s. Jag har testat.
Den är kanske inte lika bra som en PW, men den kostar ju inte hälften heller.

Fanns det någon anledning till att du avfärdade den eller missade du den när du letade? :)

EDIT: Hittade ett youtube-klipp http://www.youtube.com/watch?v=r2xn8piXLQU

Ja så länge du har en Canon blixt med TTL till din Canon kamera så funkar det, men ska du synca en canon med tex elinchrome så är det kört.
För att komma upp till 1/8000 måste du säkert köra 1/32 på blixten, det är inte mycket ljus. Med fullt ställ på blixten blir det tuffare.
Det är alltså en del förbehåll med detta system.
Med PWs hypersync verkar det som om man spelar i en annan division.

Men jag är nybörjare på detta med synctider och kan mycket väl ha fel. Funkar det du föreslår med alla blixtar är ingen gladare än jag;-)
Jag håller på för tillfället att få Canons 5DM2 att synca med Elinchrom Quadra, och ända sättet att komma över 1/200 verkar vara att köpa PWs Hypersync.

Ja så länge du har en Canon blixt med TTL till din Canon kamera så funkar det, men ska du synca en canon med tex elinchrome så är det kört.
För att komma upp till 1/8000 måste du säkert köra 1/32 på blixten, det är inte mycket ljus. Med fullt ställ på blixten blir det tuffare.
Det är alltså en del förbehåll med detta system.
Med PWs hypersync verkar det som om man spelar i en annan division.

Men jag är nybörjare på detta med synctider och kan mycket väl ha fel. Funkar det du föreslår med alla blixtar är ingen gladare än jag;-)
Jag håller på för tillfället att få Canons 5DM2 att synca med Elinchrom Quadra, och ända sättet att komma över 1/200 verkar vara att köpa PWs Hypersync.

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har endast testat denna med Canons Speedlight 580 EX II. Är själv absolut ingen expert på området, men jag ville ha möjligheten att köra E-TTL och HSS med min Speedlight och det fungerar väl i alla fall. PW är lite i en annan division som du säger och jag kanske uppgraderar i framtiden själv när ekonomin tillåter.

Jag har tittat på pixel king men tycker ändå det är lite mycket pengar för lite nöje. Då så såg jag detta men det verkar ju inte fungera. Triggar min slav med IR för tillfället men det har sina begränsningar...

Kanske blir att jag jag köper pixel king framöver. Behöver få lite balans i ekonomin bara.

Triggar min slav med IR för tillfället men det har sina begränsningar...

Själv kör jag Nikon CLS (också IR) och en sak att tänka på är att försöka vrida IR-sensorn på de externa enheterna så att den riktas mot kameran. Inomhus funkar det oftast ändå, pga av att ljuset kan studsa på väggarna, men utomhus krävs direkt line-of-sight för IR-strålen. När du vridit blixtkroppen så att du fått IR-sensorn mot kameran så justerar du blixthuvudet mot ditt objekt.

Jag har tittat på pixel king men tycker ändå det är lite mycket pengar för lite nöje. Då så såg jag detta men det verkar ju inte fungera. Triggar min slav med IR för tillfället men det har sina begränsningar...

Kanske blir att jag jag köper pixel king framöver. Behöver få lite balans i ekonomin bara.

Jag triggade min blixt via IR på en 7D tidigare och det funkade väl ok. Men det var en del problem med tillförlitligheten och att man var tvungen att ha blixten i synhåll.
Det funkade tex inte när jag tog stående bilder med mitt 70-200 då objektivet ibland skuggade blixten. Jag fick ta bilderna åt andra hållet och det blev bara jobbigt. Det fungerade inte så bra när det var soligt heller.

Jag har en 5D mk2 nu också som inte har blixtstyrning inbyggt så det var en anledning till att skaffa något vettigt.

Jag var inne på en Cactus då men sedan hittade jag Pixel King som inte kostade så mycket mer och hade just HSS och ETTL. Perfekt att kunna göra alla inställningar direkt på kameran. Det är precis som att ha blixten på blixtskon.

Angående Hyper Sync med studio strobes så har jag inte det problemet eftersom mina Visico-blixtar tyvärr inte stöder det.

ANNONS
Götaplatsens Foto