Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag klantat till det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Speedlite 540 EZ av en privatperson.

Den är på väg nu men så läste jag att den inte är anpassad för digitalkameror, dock läste jag att den funkade utmärkt om man körde blixt+kamera i manuellt läge. Jag har en D60 som jag bara kör i M-läget.

Har jag klantat mig eller funkar den bra i M läget?

/Henning

Njaa.. lite klantigt..

Den funkar i M-läge, men du får ingen TTL ens. Detta innebär att du måste prova dig fram till en korrekt exponering, t.ex. genom att strypa blixten. Som "tur" är, så kan du strypa EZ 540 ned till 1/128 effekt. Men det är jääkligt bökigt att hitta exakt rätt exponering.

Kan man inte bara räkna med ledtalet, och sen dela med avståndet man ska fotografera på och sen ställa in bländaren? Borde inte vara jättekrångligt, även om det kanske inte blir helt exakt.

bländare=ledtal/avstånd
avstånd=ledtal/bländare

Eftersom TTL inte funkar med den blixten och D60 är det tyvärr ett mega-klantigt köp...sorry. Försök sälja den och köp en E-TTL blixt typ EX.

ANNONS
Götaplatsens Foto