Annons

Har min 70-200/4L problem med kantskärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag tycker att min 70-200/4L ger skumma effekter i kantskärpan på 200mm.

Kolla t.ex på denna bilden (full storlek):
http://www.martinfransson.com/Temp/_MG_3332.JPG

Borde inte skärpeplanet löpa ut åt kanterna? Nu är det ju bara skarpt i mitten. Hade objektivet inne för fokusjustering i höstas, men vet inte om detta uppstått efter det.

Har ett UV-filter på, kan det spöka tro? Ska gå ut och göra lite fler tester, tillsammans med en kompis objektiv.

Ja, jag kan nog hålla med dig om att det inte ska se ut sådär. Jag skulle börja med att inte använda ett UV filter, varför sätta en billig glasbit framför ett dyrt högkvalitativt L-objektiv.

Är väl lite onödigt nervös för att repa linserna kanske. Har inget på min 17-40 eller 24/2.8. Inte på nåt annat objektiv heller när jag tänker efter :)

Använd motljusskyddet, det skyddar bra mot repor också, speciellt på ett teleobjektiv där motljusskyddet sticker ut så långt.

Ja, det är handhållet, men slutartiden är 1/4000s så det kan vi nog utesluta.

Gjorde ett litet test med min glugg och en kompis 70-200/2.8L, bägge på bländare 4.

Jag har i bägge bilderna markerat hur skärpeplanet går. I bägge fallen fokuserade jag på den vertikala skarven bredvid knapparna.

Först min kompis glugg:

Bilagor

• _mg_3405.jpg
    _mg_3405.jpg
    23.1 KB · Visningar: 427
Visst löper mitt skärpeplan skumt? Förutom att fokus hamnat bakom min fokusering.

Vad kan sånt bero på? Har inte UV-filtret på längre.

Något av linselementen kan vara felmonterat kanske. Se till exmpel Ken Rockwell som fick ett dåligt ex till test:

http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/70-200mm-f4.htm

The sample I was loaned needs to visit a service facility. It is out of alignment, so the entire left side is blurry at large apertures when tested. Therefore I'll skip my usual details until I get another sample.

Hmm, kan ju vara så. Undrar då om det alltid varit så eller om det blev det när Canon hade det inne för justering i höstas. Om jag inte minns fel gjorde de även rent det, vilket borde betyda isärplockning. Bäst att kolla några bilder från innan Canons pill.

ANNONS
Götaplatsens Foto