Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Nikon rättat till problemet med D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min fråga är om Nikon har kommit tillrätta med damm/olje problemet på D600 sensorn?

Har någon som köpt en D600 under det senaste kvartalet upplevt problem med detta?

Anledningen till frågan är att jag planerar att byta min D2x till antingen en D700 eller D600.
Jag behöver inga motiveringar till varför jag ska välja den ena eller andra.

Senast ändrad:
Jag har köpte 2 st för ca 2 månader sen, eller rättare sagt 3. Den första hade skit i sökaren (inte på sensorn alltså) redan från början så den byttes ut genast.

Nummer 2 visade tecken på oljefläckar. Lämnades in på C&C hos Nikon under Scandinavian Photos expo i våras. Den var dessvärre smutsigare efter den resan så jag gjorde om det själv med gott resultat. Sen pajade autofokusmotorn på kameran så den åkte in på service. Fick tillbaka kameran efter 2 veckor & då var den ordentligt rengjord. Har inte haft några bekymmer sen dess (ca 400 exp.)

Nummer 3 inhandlades eftersom ovanstående kamera som sagt lade av. Hann ta ca 2000 exp. med den innan jag fick tillbaka min gamla och vid det laget fanns inga tecken på oljefläckar. Sålde kameran vidare så jag vet inte om något har uppkommit efteråt.

Jag köpte min D600 i början på april. Vet inte på rak arm hur många bilder jag tagit, men jag xotograferar hyxggligt flitigt. Inte en tillstymmelse till olja eller dammfläckar och jag har tittat noga.

Allt fungerar alldeles perfekt på den kameran och AF sätter fokuseringen exakt med alla mina objektiv, så jag är mycket nöjd. Skulle det ändå dyka upp problem så är det ju en ny kamera med garanti, så jag ser ingen anledning att vara tveksam. Bara att slå till vetja.

/Mats

Köpte min runt oktober förra året och har aldrig haft oljeproblemet. Damm tycker jag där finns titt som tätt, men om det är mer än generellt för andra kameror har jag svårt att svara på. Jag swappar optik väldigt mycket och är nog en god anledning isf.

Min fråga är om Nikon har kommit tillrätta med damm/olje problemet på D600 sensorn?

Har någon som köpt en D600 under det senaste kvartalet upplevt problem med detta?

Anledningen till frågan är att jag planerar att byta min D2x till antingen en D700 eller D600.
Jag behöver inga motiveringar till varför jag ska välja den ena eller andra.

Jag var med på den första leveransen hit och snart kom ju tråden om oljefläckar. Jag tog det lugnt och avvaktade till våren och drygt 2000 exp. Kameran skickades till Nikon och kom tillbaka oanvändbar. Fick en ny ganska snart. Men, under tiden skickade jag en fråga till kundtjäst om just oljefläckarna. Kundtjänstmannen förnekade förekomsten av oljefläckar. Det är anmärkningsvärt. Vem ska man då tro på, alla de som här beskriver förekomst eller den som förnekar, och rimligen borde veta.
Jag har inte brytt mig om att kolla den nya och hustruns, som köptes ett par månader efter min första, har vi inte heller kollat. Det är i varje fall inget påtagligt. Det var ett par fläckar på den som skickades till verkstaden.//K

Klart dom vet om problemet, men vad jag läst mig till så minskar åtminstone problemen efter ca 2000 exp tydligen. Jag har själv inte haft stora problem med detta som sagt, min har gått 8500 exp i runda svängar nu men behövde nog inte rengöras föränn efter kanske 3000exp, sen dess har jag gjort det själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto