Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har Tony Northrup hamnat på AI-dekis eller trasslat in sig i CRINGE-begreppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrade lite vad Tony egentligen hade för sig och zoomade in några av hans videos:

I denna sitter han helt desillutionerad i någon tröja som ser ut som en konstig badrock och verkar halvt bakfull och sinnesslö - nästan sluddrande, små skäggig som jag sällan sett den mannen som alltid varit renrakad och gnäller över att han just blivit överkörd av AI.

Sedan kommer detta CRINGE-begrepp in som tydligen betyder "att anstränga sig FÖR mycket". Inkluderat i det är exv. att ta bilder med systemkamera och stå där och skruva på objektiv och pilla på en massa manuella spakar och kranar BARA (helt i onödan) bara för att ta en bild - med superkort skärpedjup och massa blurrig oskärpa!

Sedan kommer vi in på CRINGE på allvar och allt inom foto som nu är helt ute enligt Tony med alla dessa ambitiösa porträttbilder med korta skärpedjup och en massa oskärpa tagna med svindyra objektiv med minst 1.2 i F-värde. Det lustiga är att det är vanligt enligt Tony att dessa ambitiösa porträtt-bilder istället uppfattas som CRINGE för att de uppfattas som AI-anstrukna. Upp och nedvända -världen eller? Fotografer som inte ens har en riktig kamera - eller hur?! Hans dotter däremot skiter i CRINGE och skapar frejdigt på med sin mobil - och skiter i korta skärpedjup.

Tony deppar dessutom för att hans business halvt om halvt eller rakt ut till 50% försvunnit till folk som inte ens är fotografer längre men ändå utifrån någon halvtaskig bild på en produkt skapat en helt användbar reklambild med hjälp av Google AI - på nolltid.

Inte bara Tony har kroknat utan med honom hela kameraindustrin. Kineserna köpte in sig i Hasselblad och är på väg in i Leica också enligt honom. Nikon hänger på repen för nu utmanas de på allvar av Viltrox som säljer objektiv som inte är sämre än deras men kostar hälften eller en tredjedel (minns att jag skrev i vintras om att dessa prisskillnader kommer döda original-objektiv businessen). Tamron och Sigma betalar tydligen Nikon men det skiter ju som vanligt kineserna i som inte erkänner västerländsk immateriell rätt.

Om AI som dödat Tonys business
Han är upprörd övar stillbild är helt dött.
Video med usel kvalitet regerar

Tony deppar vidare i en video helt stilenligt t.o.m. heter "It´s time to say good bye". Det är inte utan att vi börjar se slutet på Tonys karriär.

Jag hoppas att han piggnar till för jag tycker det är viktigt med folk som Tony. Men som det är nu har han nog fått lite väl mycket "olja på lamellerna" och slirar rätt betänkligt. Det är tut att han har Chelsea som gör sitt bästa för att pigga på honom lite :)

Senast ändrad:
Gläder mig åt hans problem. För några år sedan argumenterade han för att i praktiken stoppa gatufotografi genom att förbjuda fotografi av människor i det allmänna rummet utan att fråga om lov. Med sådana åsikter är han inte min vän – tvärtom!

Gläder mig åt hans problem. För några år sedan argumenterade han för att i praktiken stoppa gatufotografi genom att förbjuda fotografi av människor i det allmänna rummet utan att fråga om lov. Med sådana åsikter är han inte min vän – tvärtom!
Det missade jag nog. Jag önskar ingen olycka men det låter misstänkt som en rätt hopplös och världsfrånvänd idé. :) Kan vara en yrkesskada orsakad av för mycket fokus på kamera-prylar och sales. Alltså vad gör folk med alla mobiler - om inte att fotografera allt och alla de ser i sin väg??

Kan man spåra ett stråk av missunsamhet - för det är ju möjlignen t.o.m. så idag att många av dessa mobilfotografer faktiskjt tar bättre bilder på människor i det allmänna rummet än vi gör med stora blaffiga systemkameror som får många att ducka och vända sig om för att slippa komma på bild. Tvärtom, ska man flyga under den radarn finns inget bättre än mobiler för ingen verkar bry sig om dem fast de borde uppfattas som det verkliga problemet i det sammanhanget.

Det enda som väl på allvar kan få folk att avstå allmän fotografering av "människor i det allmänna rummet" som du skriver är väl möjligen all tid de använder för att ta selfies av sig själva.

Senast ändrad:
Det missade jag nog. Jag önskar ingen olycka men det låter misstänkt som en rätt hopplös och världsfrånvänd idé.
Det kan man tycka men glöm inte att länder som Frankrike, Tyskland och Spanien har lagstiftning som söker att förhindra gatufoto.

Kan vara en yrkesskada orsakad av för mycket fokus på kamera-prylar och sales.
Det tror jag inte. Snarare en vilja från hans sida att öka ofriheten i samhället.

Kan man spåra ett stråk av missunsamhet - för det är ju möjlignen t.o.m. så idag att många av dessa mobilfotografer faktiskjt tar bättre bilder på människor i det allmänna rummet än vi gör med stora blaffiga systemkameror som får många att ducka och vända sig om för att slippa komma på bild.
Det tycker jag inte stämmer alls. Visst, det finns gatufotografer som skapar bra verk med mobil men de är få. Det är mycket lättare att gatufota med en ”blaffig systemkamera” än en mobil. Förutsatt att man vet vad man gör.
Tvärtom, ska man flyga under den radarn finns inget bättre än mobiler för ingen verkar bry sig om dem fast de borde uppfattas som det verkliga problemet i det sammanhanget.
Som sagt, det stämmer inte nödvändigtvis.
Det enda som väl på allvar kan få folk att avstå allmän fotografering av "människor i det allmänna rummet" som du skriver är väl möjligen all tid de använder för att ta selfies av sig själva.
Eller hård lagstiftning mot yttrandefrihet.

Jag skummade bara första videon en aning, men det är väl ändå en lite intressant reflektion, att folk är trötta på det riktigt perfekta och vill ha in lite av det mänskliga, amatörmässiga. En direkt parallell till hur film fått en renässans, och på senare tid 00-talets digitalkameror. Det är väl det han menar med cringe i meningen att anstränga sig för mycket.

Annars verkar väl Tony leda en massa gatuporträtt-workshops i New York nuförtiden.

Jag undrade lite vad Tony egentligen hade för sig och zoomade in några av hans videos:

I denna sitter han helt desillutionerad i någon tröja som ser ut som en konstig badrock och verkar halvt bakfull och sinnesslö - nästan sluddrande, små skäggig som jag sällan sett den mannen som alltid varit renrakad och gnäller över att han just blivit överkörd av AI.

Tony genomgår ju en skiljsmässa så om han verkar lite off eller nere så är det ju inte så konstigt. Får hoppas allt blir bra i slutändan.

Tony genomgår ju en skiljsmässa så om han verkar lite off eller nere så är det ju inte så konstigt. Får hoppas allt blir bra i slutändan.
Se där! Chelsea var alltid vettig vad jag minns och hade en motsatt uppfattning om gatufotografi till Tonys. Hoppas att det går bra för henne framledes. Vad beträffar Tony bryr jag mig föga.

Jag skummade bara första videon en aning, men det är väl ändå en lite intressant reflektion, att folk är trötta på det riktigt perfekta och vill ha in lite av det mänskliga, amatörmässiga. En direkt parallell till hur film fått en renässans, och på senare tid 00-talets digitalkameror. Det är väl det han menar med cringe i meningen att anstränga sig för mycket.

Annars verkar väl Tony leda en massa gatuporträtt-workshops i New York nuförtiden.
Ja då faller väl lite av Frekemans kritik kring gatufoto. Det är ju inte fel att visa viss hänsyn även som fotograf och tänka på hur och vad man publicerar. Bra att Tony lär ut det i sina kurser.

Jag tycker också dessa videos i sina stycken är väldigt intressanta. Jag tänkte också kring tröttheten på det perfekta i FF 60 MP Plus - bilder som ska vara tekniskt perfekta och hålla även för att zooma i 400% och ändå inte avslöja minsta artefakt eller suddig fjäder på minsta "suddmes" här på FS.

Jag såg dem även som en klar indikator på att även högprofilerade fotografer som Tony Northrup nu klagar över möjligheterna att försörja sig som fotograf framöver han säger: Folk är redan trötta på AI-bilder men det innebär även att man är trötta på dessa perfekta bilder som generativ AI är tränat med och i förlängningen trötta även på stillbildsfotografiets perfektioner med korta skärpedjup, perfekt ljussättning och allt posaerande och "To much trying" eller allt "pretentiöst" och tekniskt perfekt. "People needs to see less editing" - "There is too much of bokeh".

1776520235526.png

Detta leder till det professionella problemet. Studera bilden ovan AI proletariserar både yrkesfotografer och hela fotobranschen som båda just nu upplever en livskris och även entusiasterna åker med på ett hörn nu då CRINGE hotar att göra finfotot totalt irrelevant.

Jag menar dessutom verkligen vad jag skriver kring detta med gatufoto med blaffiga kameror. Dessa påverkar de mänskliga delarna i gatumotiven mer än vi många gånger önskar. Detta är mycket kulturellt betingat men i många länder mycket mer påtagligt och påträngande för att inte säga rent av aggressivt och fientligt. Det finns få saker i en annars rofylld gatubild som kan treta upp människor mer än en aggressivt använd systemkamera som går för nära utan att fråga.

Detta med blaffiga kamera problemet fick mig i vintras att sälja allt mitt FF och satsa helt på 24 MP och mindre APS-C-kameror. Med en Sony A6400 med vikbar skärm kan man t.o.m. ha full koll på vad man plåtar utan att ens ta upp kameran till ögat. En kamera som hänger runt en hals gör ingen neurotisk. Så tänkte jag och för mig funkar det. Stealth foto. Därför har jag två APS-C-kameror, en A6400 för gatan och en nyare A6700 för resten.

Vill man skala ett 24 MP orginal idag så finns ju dessutom Topaz Gigapixel - om man bara har en bra dator som orkar med det.

Jag kopplade f.ö. inte alls detta med Tonys tillstånd till någon skilsmässa utan det glåmiga tillståndet hos hela foto-branschen - yrkesfotografer och entusiaster också vars bilder nu till stor del uppfattas som "irrelevanta". Kan detta mån tro bli en pånyttfödelse för muséernas analogt födda historiska bilder som få verkar bry sig om idag.

På eventet "Fotografiet som sanningsvittne – seminarium om bild & verklighet" som SFF (Svenska Fotografernas organ) och Stadsmuseet stod bakom, visades för någon månad sedan exempel från de förstörda bilder Historiska och Nordiska -muséerna misslyckats med att ta ansvar för. På många andra museer ligger miljontals analoga bilder och ruttnar för att ingen i politiken tycker att det är deras ansvar att säkra vårt visuella kulturarv. Men museernas kulturarvsbilder har ju just det dagens bilder ofta saknar - en upplevd autenticitet.

Till skillnad från en stor del av dagens bildbrus så är museerna noga med kontext för de vet att en bild utan kontext ofta är helt meningslös.

Nja, gatuporträttkurserna ifråga handlar mer om modeller i gatumiljö, med målet att ta porträtt på gatorna med tillfrågade människor så det hänger ändå ihop.

Men en del av Northrups diskussioner handlar väl ändå om att ta ett perspektiv och "käbblas" lite utifrån det, för engagemang. Som Chelsea säger, det handlar inte så mycket on slarv som om en mycket medveten estetik. Vet fotografer med dyr mellanformatsutrustning som får önskemål om en "amatörlook", och det kan ju kännas antingen frustrerande eller som en kul utmaning.

Ja då faller väl lite av Frekemans kritik kring gatufoto. Det är ju inte fel att visa viss hänsyn även som fotograf och tänka på hur och vad man publicerar. Bra att Tony lär ut det i sina kurser.
Hur tänker du nu? Att Tony håller i gatuporträttkurser har inget med gatufoto att göra. Den förra kategorin går ut på att fråga människor i det allmänna rummet om man får ta deras porträtt. Det rör sig alltså om poserade fotografier i det allmänna rummet. Gatufoto däremot handlar om oförställda, ickeregisserade händelser med människor i centrum.

Min kritik av Tonys inställning förändras inte ett dugg för att han driver gatuporträttkurser i New York.
Jag menar dessutom verkligen vad jag skriver kring detta med gatufoto med blaffiga kameror. Dessa påverkar de mänskliga delarna i gatumotiven mer än vi många gånger önskar. Detta är mycket kulturellt betingat men i många länder mycket mer påtagligt och påträngande för att inte säga rent av aggressivt och fientligt. Det finns få saker i en annars rofylld gatubild som kan treta upp människor mer än en aggressivt använd systemkamera som går för nära utan att fråga.

Detta med blaffiga kamera problemet fick mig i vintras att sälja allt mitt FF och satsa helt på 24 MP och mindre APS-C-kameror. Med en Sony A6400 med vikbar skärm kan man t.o.m. ha full koll på vad man plåtar utan att ens ta upp kameran till ögat. En kamera som hänger runt en hals gör ingen neurotisk. Så tänkte jag och för mig funkar det. Stealth foto. Därför har jag två APS-C-kameror, en A6400 för gatan och en nyare A6700 för resten.
Jag betvivlar inte att du menar det du skriver men om folk lägger märke till dig med din "blaffiga kamera" så gör du som gatufotograf fel. Det handlar om att föra sig på ett sätt som gör att folk inte bryr sig nåt särskilt eller ens tar notis om vad du gör.

Personligen föredrar jag att fotografera "synligt" snarare än att titta ned i en skärm på en kamera som likväl är riktad mot människor. Känns mer ärligt.

Synd att du kände dig tvungen att överge FF – du körde väl med Sony A7 eller dylikt? De är ju inte så särskilt mycket större än Sonys APS-C-kameror?

Japan låter väldigt rimliga i denna fråga. Personlig integritet är inte lätt att upprätthålla i dagens teknik värld.
Varför är det rimligt? Du rör dig i det allmänna rummet, inte i det privata. Varför anser du dig att ha rätt till ett privatliv i det allmänna rummet? Ska du har rätt att diktera vad andra människor sysslar med så länge de inte direkt skadar dig?

Jag upplever att storleken på kamera har rätt liten betydelse för hur folk ser på en. Jag tror det största jag gatufotograferat med är en Mamiya C330, och folk bryr sig ungefär lika mycket eller lite om det som om en telefon. Det som brukar trigga folk är snarare om man beter sig som att man gör något förbjudet.

Det kan det nog vara.

På samma sätt som han gör i NY !?
Bra fråga. När det gällde Yakuzan, den japanska maffian, såg han först till att bli accepterad. Efter det blev det blixt och närgånget som vanligt.

Vad gäller det allmänna gatufotot, likt det han utövade i New York, så finns det bilder som ser ut vara tagna på liknande sätt även från Japan.

Det finns dock exempel på japanska gatufotografer som fotograferar i Japan med blixt och närgånget. Tatsuo Suzuki är ett exempel.

Japaner kanske inte gillar att bli fotograferade på gatan men som jag förstår det bär det emot dem att protestera överlag.

Har själv varit i Tokyo en gång och upplevde inga problem med att gatufota där på samma sätt som på andra platser.

Bra fråga. När det gällde Yakuzan, den japanska maffian, såg han först till att bli accepterad. Efter det blev det blixt och närgånget som vanligt.
Förvånar mig att dom accepterade detta beteende. Är helt säker på att genomsnittsjapanen inte skulle uppskatta det sättet att bli "uppvaktad."
Vad gäller det allmänna gatufotot, likt det han utövade i New York, så finns det bilder som ser ut vara tagna på liknande sätt även från Japan.
Som sagt, det förvånar mig, då jag är tämligen säker på att det inte skulle uppskattas att man fotograferar allmänheten i det offentliga på det sättet i Japan.

Påståendet (som jag kom med) om att det inte är tillåtet att fotografera folk utan deras tillåtelse är inget jag hittat på.
Det finns dock exempel på japanska gatufotografer som fotograferar i Japan med blixt och närgånget. Tatsuo Suzuki är ett exempel.
Det känner du till bättre än mig.
Japaner kanske inte gillar att bli fotograferade på gatan
Nä, det gör dom inte, och definetivt inte på det sätt som Bruce Gilden gör.
men som jag förstår det bär det emot dem att protestera överlag.
Så är det. Det är en del av den Japanska kulturen, att bibehålla harmoni och inte orsaka "turbulens" i samhället om det går att undvika.

Därför har Japaner (över lag) väldiga psykiska probem, då dom istället för att ge utrryck för sin frustration och sitt missnöje för att bibehålla "harmonin" i samhället, istället kapslar in och behåller frustrationen inombords.

Av den anledningen finns det "fenomen" bland Japanerna som inte finns någon annanstans i världen, för man kan bara hålla inne så mycket att det till slut pyser över och manifesterar sig på sätt som vi i väst skulle uppfatta som märkliga.
Har själv varit i Tokyo en gång och upplevde inga problem med att gatufota där på samma sätt som på andra platser.
Kan ju bero på den anledningen som du själv nämner. Sedan är ju Tokyo lite speciellt.

Har själv varit i Japan vid två tillfällen och som brukligt innan jag besöker ett främmande land, försöker jag läsa på lite om landet och den lokala kulturen ifråga innan, och så även om Japan, då jag vet att det finns regler för precis allt där.

Och precis som du nämner brukar japaner inte protestera mot avvikelser i det offentliga rummet, inte minst när utlänningar bryter från vad som anses vara ett korrekt beteende, men det betyder inte att japanerna inte upplever frustration. Snarare tvärtom, faktiskt.

Av den anledningen tycker jag att det är bra att man informerar sig om den lokala kulturen innan man besöker ett främmande land, dels för att undvika obehagliga situationer, dels för att visa någon form av förståelse för del lokala kulturen, dels för att visa respekt gentemot lokalbefolkningen.

Och som jag tidigare nämnde, har Japanerna regler för precis allt, utan överdrift.

Sedan att du inte upplevt "problem" i Tokyo har säkert med det som nämnts ovan att göra, dels för att Tokyo är ju lite speciellt med sina 36 miljoner invånare.

Men det innebär inte att du skulle komma undan lika enkelt i andra delar av Japan med vad som anses vara ett "icke acceptabelt beteende" i det offentliga rummet, trots det faktum att Japaner (generellt) undviker konflikt.

Även om ingen skulle hota eller slå dig om du fotograferade dom, skulle dom säkert ge uttryck för missnöje på annat sätt. Det vet jag av egen erfarenhet 😉.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto