Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasseblad och digitalt bakstycke...

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej,

Som ägare till en 500CM vore det rena drömmen att få tag på ett digitalt bakstycke. Jag har för mig att de som finns i dag är dyra (150.000:) men det kommer kanske billigare alternativ.

Borde detta inte vara den optimala lösningen där analogt och digitalt kombineras??????

Någon som vet om det finns billigare lösningar för Hasselblad?????

academic skrev:
Borde detta inte vara den optimala lösningen där analogt och digitalt kombineras??????

Om man gillar mellanformat med dess fördelar och nackdelar, javisst..men du får rätt många vanliga D-SLR:er för samma pris ;-)

Återkommer här om digitala bakstycken för Hasselblad. Det var fråga om 4,5 x 6 bakstycken med ~4000^2 pixlar (litet drygt) , framtaget av Kodak, passar för H1, men tydligen var det på gång till 500->203-serierna också. Prix: $11400.
Det är mycket pengar, i synnerhet om man skall ha en H1 också. Men väntar man ut bakstycket till äldre bladare skulle det tydligen bli samma pris.
Fortfarande mycket pengar men inte om man jämför med Canons "värsting" som ju har mindre sensoryta och ffa färre pixlar. Och det är ju det enda som till dags dato finns i den divisionen.
Men simma lugnt, det rinner mycket vatten under broarna som vi alla vet. Och det rinner fort!
Vi sitter inte i sjön när det gäller kamera/filmmaterial idag. När vi börjar göra det - om det någonsin blir så - har det gått så mycket tid att vi skrattar åt dagens digitalkameror. Precis som det görs i en annan tråd med Minoltas, Nikons m.fl. förstlingsverk i digitalbranschen. Tro't eller ej.
Us

2048x2048 pixar var det på bakstycket i annonsen, det ger ca 4 Miljoner pixlar vilket alltså ger 12 Mb filer eftersom det är 24 bitars (3 byte) färgdjup. Om jag nu räknar rätt, så det är inte ett 12Mpixels bakstycke egentligen men det ger 12 Mbyte stora filer. Rätta mig om jag har fel.

Sen kan du alltid läsa allt också?
3-shotmode
en i var färg, som sedan interpoliearas ihop..
imacons ixpress 384 likadant 4shot mode....
64MP

ANNONS
Götaplatsens Foto