Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad krongel

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Har just köpte en 500 c/m! Det är säkert inget fel på den, det är bara jag som inte kan!

Har skjutigt av några exponeringar utan film men nu så har den låst sig. Slutaren i optiken är stängd, det går inte att ta av optiken, har försökt att med att ta av magasinet och så vidare men det går fortarande inte att få bild i sökaren. Och ja, silverplattan har jag dragit ur. Vad betyder T och O som stårt vid ratten på avtryckaren? Som ni ser följde det ingen manual =)

Om någon vet vart man kan köpa eller har en, Säg till!

Tacksam för svar!

/Oskar

Maila mig så mailar jag ett worddokument som motsvarar det viktigaste i manualen.

Du kan inte byta objektiv om inte fjädern är uppdragen, tror det är det som är ditt problem.

Roine

Tack!

Det stod mycket av nytta när men tyvärr inget som hjäpler mig nu...=(

Det är rött i sidan av magasinet, som att det inte finns fler bilder. Trotts att det inte är en rulle i. Jag har provat att ta v magasinet, och då borde det väll noll ställas så man kan ta fler bilder?!

Prova först att veva på filmframmatningen. Om inte det hjälper så har mekanismen låst sig. Det fixar man genom att spänna slutaren från baksidan. Det finns beskrivet på många ställen på nätet hur man gör detta. Exempelvis här

http://photoweb.net/pw_tech/hassy_unjam.html

Eller sök på hasselblad unjam

Lycka till

Jag tror det är så här:

Om du "torrskjuter" med magasinet på så räknas ändå exponeringarna upp till 12 (om det är ett A12-mag) där det sen inte går att ta fler bilder.
Vad du måste göra är att "nolla" magasinet. Ta av det och öppna som om du skulle sätta i film. stäng sen och sätt tillbaka det,då är magasinet "nollat" och du kan fortsätta.

Tartan skrev:
Tack!

Det stod mycket av nytta när men tyvärr inget som hjäpler mig nu...=(

Det är rött i sidan av magasinet, som att det inte finns fler bilder. Trotts att det inte är en rulle i. Jag har provat att ta v magasinet, och då borde det väll noll ställas så man kan ta fler bilder?!

Då har du så att säga knäppt slut på rullen, och då skall det ju ta stopp. Ta ur insatsen i magasinet så du nollställer räkneverket. Det borde klara det hela.

Hejsan
Om du sätter i plåten i magasinet och tar bort det, så sitter det en hjälpslutare där. Du kan försiktigt öppna den slutaren innåt, bakom den sitter det en liten spårskruv, genom att vrida den skruven medsols så spänner du upp slutaren på objektivet och spegeln går då åter ned i startläge. Ta det försiktigt, men så gjorde i allfall jag när detta hände efter tips från Hasselblads service.Hoppas att detta kan hjälpa dig annars kan du ringa till grabbarna på HBL service och fråga, dem är alltid hjälpsamma.

Lycka till!
Lars-Göran
www.taiganatura.com

Hade nyligen samma problem, kör unjam metoden beskriven ovan för att ta loss objektivet. Var extremt noga med att inte tappa bort de små skruvarna eller fumla med en vass skruvmejsel så nära baklinsen på objektivet.

När du fått av objektivet finns där ett litet cirkulärt bläck på undersidan av objektivringen som du kan vrida upp med hjälp av ett smalt mynt (har för mig 1 cent eller 10 öre fixar biffen) som du spänner upp slutaren med. Vrid detta försiktigt tills du spänt upp mekanismen. Skruva fast gluggen igen. Ta av och sätt på magasinet, exponera och det ska fungera....

Annars finns ju alltid David på Pro Camera Center om det gått sönder nånstans. Men de är lite dyrare :)

Mvh
BAW

Hej!

Tack för alla snabba svar! Unjam metoden fungerade mycket väl! Men vad hade jag gjort för att det skulle bli så där?!

Hej
Det kan vara nåt i mekaniken som kärvar lite, och då och då kanske kamera och optik låser sig, kanske dags för en service ? Jag tror inte att du gjorde nåt fel i alla fall.

Mvh
Lars-Göran
www.taiganatura.com

Okej, men den blev servad av David för tre år sen, borde ju va ok tycker man ju?!

En fråga till har jag =)

Vart ställer man in iso talet på kameran?

Det gör du inte... du ställer in ljusmätaren på rätt ISO :) O klistrar fast filmlappen längst bak på magasinet så du kommer ihåg vilken film som sitter i vilket mag - lätt att glömma annars :) Lite tråkigt att tro att det satt en 400:a i när det satt en 100. Eller att det var dia i när man trodde det var svartvitt :) Det ska inte vara enkelt att fota analogt. Tar en stund att vänja sig om man fotat heldigitalt länge.

BAW

Hej Hej!

Använder 503 CW och på den modellen så måste slutaren i både kamera och optik vara spänd innan man skruvar på optiken.
Ditt problem är att någon av dessa slutare antagligen inte var spänd. Enda åtgärden som jag vet är att du får skicka kameran på service i Gbg, där de kommer att skruva isär kameran underifrån.

P.S. Isotalet ställer du in på högersidan av huset... Lycka till! Vill du ha adressen till serviceverkstaden så kan du lägga in en påminnelse i min gb.

a_lyckhammar skrev:
Hej Hej!

Använder 503 CW och på den modellen så måste slutaren i både kamera och optik vara spänd innan man skruvar på optiken.
Ditt problem är att någon av dessa slutare antagligen inte var spänd. Enda åtgärden som jag vet är att du får skicka kameran på service i Gbg, där de kommer att skruva isär kameran underifrån.

P.S. Isotalet ställer du in på högersidan av huset... Lycka till! Vill du ha adressen till serviceverkstaden så kan du lägga in en påminnelse i min gb.

Nja, sanning med modifikation. Du spänner upp slutaren i optiken med ett mynt om de hamnat i otakt - om jag inte helt missuppfattat problemet. Så att både hus o optik är i samma fas så att säga. Det svåra i det läget är att få av optiken, och det har du ju fixat med hjälp av unjam-metoden.

På 500c/m finns det då ingen ratt att ställa in ISO på - vad jag sett iallafall :) Längst bak på magasinet (om du kör A12) kan du skruva in ASA/Din för att komma ihåg vilken film du stoppat i. Hoppas jag inte är helt förvirrad så här på kvällskvisten men så är det iallfall på min 500 c/m.

Mvh
BAW

a_lyckhammar skrev:
[..] P.S. Isotalet ställer du in på högersidan av huset... Lycka till! Vill du ha adressen till serviceverkstaden så kan du lägga in en påminnelse i min gb.
För det första är det en viss skillnad på 500CM och 503CW, bland annat finns en blixtljusmätare i den senare. Det är endast denna som påverkas av känslighetsvredet på kamerahuset. För att plåta i befintligt ljus kräver även 503CW att du mäter ljuset med en separat mätare, antingen handhållen eller i ett prisma monterat på kameran (PME) och för över värdet till optiken.

Den filmkänslighetsinställning som finns längst bak på A12-magasinen är som tidigare påpekats endast en minneshjälp. På nyare E12-magasin finns kontakter som kan meddela inställd känslighet till kameran, dock endast till de i 200-serien (ridåslutare).

Det dyker upp nya frågeteckan ju mer jag använder kameran! Hur byter jag till skorstenssökare och vad er det för svart knapp som man trycker upp under frammatningsveven?!

/Oskar

1) Tag av filmmagasinet. Skjut waistleverfindern/prismat/vad du än har för sökare bakåt. Sätt på skorstenen på motsvarande sätt (in i spåren, tryck den framåt (dit frontlinsen pekar.....;-)))) ).
2) Spegelutlösaren, du fäller upp spegeln och öppnar bakre "ridån" (ljusslussen alltså). Sedan får du väldigt mycket mindre vibationsoskärpa, i synnerhet på långa tider. Används bara med stativ.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto