Annons

Hasselbladfrågor !

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har ett par frågor som jag vore tacksam om nån kan svara på.

Vad är det för skillnad mellan A12-mag och 12-mag ? Och, det viktigaste, fungerar bägge till en 500C ? Skiljer det nåt i hanteringen av dem ?

Tacksam för svar

Jag har bägge typ av magasin till mina Hasselblad 500 CM samt ELM.
A12-magasinen är betydligt enklare och säkrare att hantera eftersom de är försedda med räkneverk och bättre frammatningsmekanism.

På 12-magasinen får man fälla ut en lucka på baksidan och på det viset betrakta 120-filmens egen märkning på skyddspappret för att kolla upp hur många filmrutor som har matats fram.

Hej!

Jag har ett A12-mag och ett 16-mag ("icke A"). Jag tycker inte att 16-magasiner är så mycket meckigare att hålla på med. Det är bara en sak man inte får glömma: Nollställ magasinet genom att vrida filmframmatningsvredet på magasinet "baklänges" ett "klick" när maget är färdigladdat och sitter ihop!

Jag använder bägge på min 500C/M, de funkar fint på en 500C oxå!

(En viktig skillnad är ju beg-priset på magasinen förståss)

/Anders

A12 räknarfel

Ibland räknar tyvärr A12 magasinen fel och då får man bara ut 11 bilder.
Problemet beror på filmen och skyddspapprets tjocklek.

Enligt vad jag har förstått kan fenomenet att man bara får ut 11 bilder på en rulle oxå bero på villken sorts upptagningsspole man använder.

Om man använder en spole från en Ilfordfilmrulle lär den vara något lite grövre än t.ex. en från Kodak (man kan se skillnad på spolarna om man tittar på gaveln, den ena har ett + men den andra har bara ett - som spår, jag kommer inte ihåg villken som är villken).

Lösningen på problemet om du använder en Ilfordspole är att inte dra fram filmen hela vägen så att startmärketpå filmen står mitt för de röda pilarna på kasetten, utan stanna när startmärket är ca "kl 10" ( om pilarna är kl 12). Det funkar i alla fall för mig!

MVH

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto