Annons

Hasselbladproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

finarfin

Aktiv medlem
Har problem med ett Hasselbladobjektiv, 50/4. Jag kan inte ställa in det på alla slutartider, det är precis som om något hängt sig. Det fungerar mellan 1 s och upp till en 1/15-dels sekund. Är det någon som har haft liknande problem... Det kanske är en enkel sak (ren inställningssak kanske. Jag är nybörjare med Hasselblad och har bara lånat utrustningen...

Eftersom slutartid och bländar ringarna sitter fast i varandra kan det vara så att när du vrider på slutartiden så när objektivet sin max bländare. Testa att koppa isär ringarna genom att använda den gråa metallfliken på höger sida om objektivet, dra den bakåt och vrid sedan på ringen.

Det är väl det vanliga sättet att ändra bländare/slutartidsförhållandet du menar Anders?

Nej det hjälper inte. Jag kan ställa in alla bländare, men bara slutartider mellan 1s- 1/15...

X är elektronblixtsynk, M synk av gamla lampblixtar och V är självutlösare.

DEssa inställningar har alltså inget med bländare/slutartid att göra.

Mekaniska slutare har ibland två olika fjädrar/klockor/mekanik för de långa tiderna och de korta, tex Leica M. Möjligen har någon del gått sönder i slutaren som gör att du bara kan arbeta på de långa tiderna. Men det är ett långskott från min sida.

Hör efter med David (tror jag han heter)I på Pro Camera Service nere i Götet, han om någon ska kunna ge dig ett svar på din fråga.

/Erik

Tack för alla svar!

Ringde till Pro Camera Service och fick tipset att det till 95% var skruvarna som håller det främre linspaketet som hade åkt in i slutaren och därför hängde det sig. Det var tydligen ett vanligt fel på de objektiven med tunga frontlinspaket...

ANNONS
Götaplatsens Foto