Annons

Hasselbladsoptik på Canon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Jag planerar att skaffa mig en 5D mk II, och har lite hasselbladsoptik jag skulle vilja använda till den. Kaffebrus säljer en adapter, och jag undrar om det är någon som provat den?

inte provat, men är lite nyfiken på detta oxå... har all hasselblad optik samma fattning, eller kommer bara viss optik passa denna adaptern?

Tror tyvärr inte att ni vinner något på det. Plastobjektivet EF 50/1.8 II lär vara skarpare (på småbild) än någon objektiv till Hasselblad.

Tror tyvärr inte att ni vinner något på det. Plastobjektivet EF 50/1.8 II lär vara skarpare (på småbild) än någon objektiv till Hasselblad.

Det var lite det jag misstänkte... Dock kan det ju finns andra fördelar med hasselbladsgluggarna, t ex snyggare bokeh, så det hade ju klart varit intressant att testa.

inte provat, men är lite nyfiken på detta oxå... har all hasselblad optik samma fattning, eller kommer bara viss optik passa denna adaptern?

Ja, alla gluggar utom de i HC-serien har samma fattning. Undantaget skulle kunna vara de som saknar centralslutare, men har för mig att de kamerorna var kompatibla även med deras vanliga objektiv, så det borde inte vara något problem.

Det var lite det jag misstänkte... Dock kan det ju finns andra fördelar med hasselbladsgluggarna, t ex snyggare bokeh, så det hade ju klart varit intressant att testa.

Om du har en TS-adapter så går det ju skifta svårt med hänsyn till bildcirkeln. Kan vara ett alternativ.

Motsvarande denna adapter fast med Hasselbladare istället för KIEV-C fästet skulle göra idén värd besväret.

http://araxfoto.com/accessories/shift/

ANNONS
Götaplatsens Foto