Annons

Hastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

andZ

Ny medlem
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Står i startgroparna för en investering av en Canon eos 450d. I en av nätbutikerna kan man köpa kameran ihop med ett minne "2 GB 133x höghastighetsminne". Behöver jag verkligen ett så snabbt minne? Kan kameran utnyttja den hastigheten? Eller tjänar jag bara på hastigheten när jag överför till datorn?
 
Ja, kameran kan utnyttja den hastigheten. Dessutom är väl prisskillnaden mot ett långsammare minne väldigt marginell?
 
Njaa... Utan att ha undersökt saken närmare tycker jag det snabbare minnet verkade bra mycket dyrare
 
Det är väl bara att räkna.
Min 5D borde ge ungefär samma storlek på bilderna som 450D. Dvs 14MB i RAW och 4MB i jpg. Så säg 20MB om man fotar i både RAW och jpg. Kameran har 3,5b/s. Dvs max 70MB behöver skyfflas till minneskortet varje sekund.

Ett 133x minneskort kan skyffla 20MB per sekund, vilket gör att när kamerans buffert är full blir minneskortet flaskhalsen. Kamerans buffert är väl på 53 bilder om jag inte missminner mig.

Så OM du tror att du kommer att ta fler bilder än 53 i en följd (hålla avtryckaren helt intryckt i seriebildsläge på 3,5b/s i mer än 15 sekunder) har du nytta av ett snabbt minneskort. Annars inte.

I praktiken tror jag enda anledningen idag med snabba kort är att få snabbare överföring av bilderna från kameran till datorn.

Edit. Som Erland skriver så är prisskillnaden inte speciellt stor. På Cyberphoto tar dom 350:- för ett Extreme III och 380:- för ett Extreme IV, alltså 30:- skillnad. Så med tanke på den marginella skillnaden kan man väl lika gärna köpa det snabbare..
 
Senast ändrad:
Likartad fråga som någon kanske kan svara på?

Tittar man på Cyberphoto hittar jag bara en kortläsare:
SanDisk Extreme USB 2.0-kortläsare

Den har en överföring av 18MB/s.

Då lönar det sig väl ändå inte att köpa snabbare kort än tex Extreme III som har 20MB/s i överföringshastighet?

Finns det andra kortläsare som är snabbare?
Firewire läsare kanske?
 
Det är faktiskt ganska stor skillnad mellan de olika korten, och ja, just de där tillfällena man vill ta mycket bilder på en gång och måste vänta på att bufferten skall tömmas är det inte fel med ett snabbt minne. Däremot kan man inte alltid lite på tillverkarnas specifikationer på överföringshastigheter, eller rättare sagt, de måste (enligt tillverkaren) råda optimala förhållanden för att kunna nyttja kortens hastighet.

Personligen har jag testat Sandisk Extreme III och IV på Nikon D200, och kan inte säga att jag märker någon riktigt skillnad. Men, det varierar från olika kameramodeller också.

Å andra sidan körde jag ett Sandisk Ultra II kort på Nikon D80 som var bra mycket snabbare än ett noname-kort som "skulle" vara snabbare än Ultra II kortet.

Ta en titt på:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Där finns tester på överföringshastigheter på olika minneskort på olika kameror.
 
StaffanW skrev:
Det är väl bara att räkna.
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Man måste veta hur snabbt kameran kan skriva på kortet också. Det är t ex bara de allra nyaste modellerna som klarar av att skriva snabbare än ett Extreme 3-kort. Vad jag vet kan Nikon D300 dra nytta av Extreme 4, och det är möjligt att Canon 450D också kan göra det.

För övrigt har du rätt i att det är sällan man lyckas fylla kamerans buffert -- så länge man bara använder jpg-läge. Men om man plåtar i raw -- eller raw+jpg -- kan kortets snabbhet bli betydelsefull. Om man gör en seriebildstagning på t ex 6 bilder kan man bli tvungen att vänta flera sekunder innan man kan ta nästa serie. För den som gärna plåtar saker som rör sig snabbt -- t ex idrott eller fåglar -- kan det innebära att man missa Bilden.
 
ErlandH skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Man måste veta hur snabbt kameran kan skriva på kortet också. Det är t ex bara de allra nyaste modellerna som klarar av att skriva snabbare än ett Extreme 3-kort. Vad jag vet kan Nikon D300 dra nytta av Extreme 4, och det är möjligt att Canon 450D också kan göra det.

För övrigt har du rätt i att det är sällan man lyckas fylla kamerans buffert -- så länge man bara använder jpg-läge. Men om man plåtar i raw -- eller raw+jpg -- kan kortets snabbhet bli betydelsefull. Om man gör en seriebildstagning på t ex 6 bilder kan man bli tvungen att vänta flera sekunder innan man kan ta nästa serie. För den som gärna plåtar saker som rör sig snabbt -- t ex idrott eller fåglar -- kan det innebära att man missa Bilden.

Klarar canon 450d att dra nytta av extreme 4? Letar för fullt i alla specifikationer men har inte lyckats hitta något om detta?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto