Annons

HDR-foto - version av Photomatix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellii

Medlem
Jag har precis börjat HDR-fota och undrar vilken version av Photomatix de flesta använder? Vilken är den nyaste och är det skillnad på Photomatix Pro eller det som bara heter Photomatix? Var har ni beställt det ifrån etc?

Vore tacksam för svar - finns ju så sjukt duktiga HDR:are här på FS!

Okej, men om man har Photomatix Pro 4, då behöver man ingen extra plug-in för Tonemapping i Photoshop egentligen? Man kan väl göra ungefär samma i själva Photomatix-programmet?

Jag var inne på deras hemsida, men den var så ful och tråkig och rörig så jag tänkte att det var lika bra att fråga här direkt :)

Så det är med andra ord Photomatix Pro 4 som är "the real deal" och som jag ska ha?

Ja pluggen till Photoshop är en liten fristående sak. Dock praktiskt eftersom man kan testa och tonemappa vilken bild som helst som råkar vara öppnad i Photoshop.

Photmatix Pro 4 är den stora versionen ja , men lightvesrionen verkar innehålla det mesta man behöver.

Å andra sidan har ju Photoshop en egen "HDR" del , tror den kom i CS3.

Sen finns HDR program som är gratis.

http://www.techsupportalert.com/best-free-high-dynamic-range-hdr-software.htm

Fördelen med Photomatix är att de är väldigt generösa när det gäller de olika versionerna. Har man väl köpt en licens hänger den med länge och länge vid de olika uppdateringarna. Version 4 har jag. Sen ser bilderna klart bättre ut än Adobes motsvarighet.

ANNONS
Götaplatsens Foto