swepri skrev:
Jag var inte där när bilden togs så jag har ingen aning om hur det såg ut eller varför du behövde göra nio exponeringar.
Du får gärna förklara det där med kontrasten, det strider nämligen mot allt jag kan i ämnet.
/ Paj
Ja, man behöver inte ha 9, man kan göra HDR på två bilder om man vill, men ofta när man har med mycket kontraster att göra är det lätt att det blir helt overkligt och man måste dra till det hela så slutresultatet inte blir som önskat.
Fler exponeringar ger mer för programmet att plocka bitar ifrån än färre bilder. Jag har experimenterat med detta ett bra tag. Min erfarenhet säger att det ligger till på detta sätt, inte matematiska formler. Det betyder att jag kan ha fel och att erfarenheten har lurat mig.
När jag säger att kontrasten ökar så kanske vi inte talar om samma sak, när jag tänker efter. Jag upplever att bilden blir skarpare, men den får inte ökat skärpedjup

för den skull. Kontrast är ju naturligtvis något annat, men jag som bl a arbetar med att fota interiörer upplever att detlajer kommer fram på ett helt annat sätt än annars, även fast inte bilderna är skruvade. Det ligger ett exempel på det (två bilder) i en annan tråd i detta ämne, men jag kommer inte ihåg dess namn. Du kanske kan leta upp den.
Många pussar och kramar, Lena