Annons

Helifoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan.

JAg skall iväg och plåta från helikopter. Undrar om någon har erfarenhet och tips om detta. Har tidigare bara flugit en bit men funderade då inte så mycket på foto.

MVH
Pelle
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har plåtat från litet flygplan någon gång. Ett problem är skakningar och vibrationer. Kör med korta slutartider.
Se till att du kommer åt alla prylarna och kan lägga dem säkert i väskan när du sitter fastspänd. Rullande objektiv mellan pedalerna är nog inte så populärt :D
Jag kan tänka mig att man kan få svindel :) och att det går att bli ganska flygsjuk. Be piloten ta det lugnt.
Man kan ofta ta ruggigt fina bilder uppifrån. Ta med dina bästa objektiv. Synd att det är så dyrt att flyga.
 

Egel

Aktiv medlem
Korta tider?

VAd är korta tider? HAr svårt att se vilka skakningar som finns. Är det vibrationer eller mer gung/skak? Räcker 250-500/sek? Kan det vara ide att ta enbensstativet och sätta änden på låret eller i magen, eller är skakningarna så starka så det inte hjälper?

Tacksam för alla tips.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det blir både vibrationer och skak. Mot vibrationerna är det bäst att hålla kameran i händerna utan stöd mot något annat. Tänk på att du sitter på en stol som vibrerar och huvudet likaså. Ibland får man hålla ögat någon centimeter från okularet när man trycker av så inte vibrationerna från huvudet går in i kameran.
Nu har jag inte flugit helikopter, men tror det vibrerar minst lika mycket som i ett flygplan.
Slutartider på 1/500 eller snabbare borde vara OK, men någon annan här kanske vet mer?
Ta inte för lätt på problemet med flygsjuka bara...:D
 

Egel

Aktiv medlem
flygsjuka

skall tänka på flygsjuka. Brukar inte vara nåt problem för mig. Men om man sitter och glor genom kameran länge så kan jag tänka mig att risken ökar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Något helt annat....

Tillstånd är väl fixat ? ;)

Ska ju egentligen finnas tror jag. Speciellt om man ska publicera bilderna.

Själv ska jag upp i en luftballong i maj månad.. inte mycket skakningar där inte :p

Samma sak där. Jag får ta bilder men inte publicera dessa..Söker man ett sådant tillstånd hos polisen månne ?

Kostar väl en lilltå...;)

Skjuta raketer går ju på en 600:- eller nåt
 

Egel

Aktiv medlem
tillstånd

Du behöver inte tillstånd för opublicerade bilder såvida du inte skall fota försvarets marker. Tilståndet togs bort för många år sedan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo jag sa ju just det.....:rolleyes:

Frågan är om det finns tillstånd OM man ska publicera dess.. t.ex. här på fotosidan..
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Är det skillnad lagmässigt på att publicera markbundna bilder jämför med sådana som är tagna när man inte har fötterna på marken alltså?

//Bengt
 

Maverick

Aktiv medlem
Vad jag har hört så måste bilder som tagits från luften granskas av de militära myndigheterna innan publicering.

/Maverick
 

Takayama

Aktiv medlem
Tidningar t.ex. kan få tillstånd att själva granska sina bilder inför publicering. För både tidningar och privatpersoner gäller att inom så kallade restriktionsområden krävs tillstånd för fotografering. Efter fotografering måste en privatperson lämna in negativ och kort för säkerhetsgranskning innan man får publicera t.ex. här på fotosidan. Ska man bara ha bilderna i eget album så behöver man ej skicka in för granskning. Bifogat med negativen/korten ska man skicka in en karta där fotograferingspositionerna är utmärkta. Har själv gjort detta vid min närmsta instans, Milostaben i Strängnäs, det har alltid gått snabbt, blivit godkänt och det är gratis. Det går även bra att bränna bilder från digitalkamera på CD och skicka in.
M.v.h.
Daniel
 

Maverick28

Aktiv medlem
Lundh skrev:
Tidningar t.ex. kan få tillstånd att själva granska sina bilder inför publicering. För både tidningar och privatpersoner gäller att inom så kallade restriktionsområden krävs tillstånd för fotografering. Efter fotografering måste en privatperson lämna in negativ och kort för säkerhetsgranskning innan man får publicera t.ex. här på fotosidan. Ska man bara ha bilderna i eget album så behöver man ej skicka in för granskning. Bifogat med negativen/korten ska man skicka in en karta där fotograferingspositionerna är utmärkta. Har själv gjort detta vid min närmsta instans, Milostaben i Strängnäs, det har alltid gått snabbt, blivit godkänt och det är gratis. Det går även bra att bränna bilder från digitalkamera på CD och skicka in.
M.v.h.
Daniel

Låter som en bra tolkning av reglerna..
Det viktigaste är att man inte måste lämna dem på specifik myndughet utan vilken miltär myndihet som helst skall funka...
 

Maverick28

Aktiv medlem
Re: Korta tider?

Egel skrev:
Är det vibrationer eller mer gung/skak? Räcker 250-500/sek? Kan det vara ide att ta enbensstativet och sätta änden på låret eller i magen, eller är skakningarna så starka så det inte hjälper?

Tacksam för alla tips.

HAr plåtat en del från HKP
Finns massor att tänka på.

En massa självklara saker...

1 Om möjligt... Ha en öppen sidodörr... Plexiglaset i fönstrena ger en massa skunan effekter..

2 Har du öppen sidodör fixa en sele att spänna fast dig med.

3 Ha en kommunikation med Piloten..

4 Vibrationer och liknande finns det.. Har läst en massa tips innan oim att man skall ha minst 500 del men jag plåtat med längre tider utan några problem (var så illa tvungen pga vädret)

5 Vet du vad du skall plåta??? Markera det på en karta då... Visa piloten och disskutetr igenom det innan...

6 TROR (minns ej) att om du skall få dina bilder SNABBT godkända för publisering att samma karta underlättar utvärderingen,...

Jepp tror det var"allt"!
 

izac

Aktiv medlem
Kartor och tillstånd

Rimligtvis borde ju helikopterpiloten ha en flygkarta där ev. restriktions- och fotoförbudsområden är märkt ut. Fotoförbudshöjder kan ju variera från att börja vid marknivå och upp till oändlig höjd, men även att foto är tillåtet från en viss höjd, dock oftast så hög höjd att hkpt redan är borträknat...
Om tillstånd behövs för att foto "icke-restriktionsområden" är jag tveksam till men det borde stå noterat på aktuell flygkarta. Kan ju vara att större städer omfattar någon slags restriktion. På min flygkarta "Luleå TMA" som täcker i princip en stor del av norra Sverige står inget om något generellt fotoförbud eller att tillstånd krävs (förbudsområden givetvis undantaget).
Så, foto på så får vi se om du hamnar i finkan;)
Jahej/iZac
(Flygkartor köps för övrigt från KSAB i Bromma)
 

Egel

Aktiv medlem
JAg skall plåta BASE-jump i Norge. Är det lättare att plåta när heli. hovrar eller när den är i flykt?
 

Takayama

Aktiv medlem
Granskande instans:
Nu kan reglerna ha ändrats, ska forska i det, men förra året så var gällande regel att den Milostab som ansvarar för området där fotografiet togs utfärdar godkännande för publicering. Vår militära myndighet verkar ju vara rätt dynamisk så vi kanske inte har Milostaber längre??

Kartor:
Flygkartor har i allmänhet alla restriktionsområden. Däremot trycks aldrig information om fotoförbud. Om fotoförbud kan man läsa i Luftfartsverkets publikation "AIP Sweden".

Restriktionsområden:
För att inte göra allt för ingående debattinslag så generalliserade jag lite... Det är nämligen bara 14 st av Sveriges restriktionsområden som har speciella krav på tillstånd för att över huvud taget få ta kort.

Utanför dessa är det fritt att fotografera!! Kom bara ihåg granskning före publicering. Befälhavaren har för övrigt ansvar att kunna dessa regler och bör informera er.

Hålla kostnader nere:
Kontakta er lokala flygklubb. De har oftast plan som medlemmarna hyr för 500 kr/timme och uppåt. En liten tvåsitsig Cessna kostar 525 kr/timme i Gävle. Det är jätteskoj och man kan ta fina bilder. Mina egna erfarenheter är att slutartiden aldrig brukar vålla problem om man låterbli att luta/stödja objektivet mot rutan (ja som ni förstår så funkar ju ej hur långsam tid som helst, men det gör det ej på fri hand på backen heller...). Jag kör oftast med öppen ruta.

M.v.h.
Daniel L
(Lärare på privatflygarnivå i ämnena "Bestämmelser Civil Luftfart" och "Joint Aviation Rules")
 

Takayama

Aktiv medlem
Egel skrev:
JAg skall plåta BASE-jump i Norge. Är det lättare att plåta när heli. hovrar eller när den är i flykt?
Flygfotoregler i Norge bör du hitta i "AIP Norway" som finns tillgängligt för piloter på t.ex. Arlanda, Bromma, Sturup och Säve.

//Daniel
 

Maverick28

Aktiv medlem
Lundh skrev:
Granskande instans:
Nu kan reglerna ha ändrats, ska forska i det, men förra året så var gällande regel att den Milostab som ansvarar för området där fotografiet togs utfärdar godkännande för publicering. Vår militära myndighet verkar ju vara rätt dynamisk så vi kanske inte har Milostaber längre??

Restriktionsområden:
För att inte göra allt för ingående debattinslag så generalliserade jag lite... Det är nämligen bara 14 st av Sveriges restriktionsområden som har speciella krav på tillstånd för att över huvud taget få ta kort.
Granskningsmyndighet.

Stämemr s'lkert att det är de gamla milostaberna (heter militärdistrikt idag) som granskar. I varje län finns det dock MD grupper som lyder direkt under Militädistrikten däe man säkert kan lämna bilderna för granskning (antingen via dem elelr för vidarebefodran)

Restriktionsområden

Någon tidigare i disskusionen sa att det fanns på kartorna.. Nu är det ju så at den graskning som göra är avseende på så mycket mer (master anläggningar med emra) så om de skulle vara utsatta på en karta skulle det vara "facit" på alla militära obj i hela landet...
 

Takayama

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:

Restriktionsområden

Någon tidigare i disskusionen sa att det fanns på kartorna.. Nu är det ju så at den graskning som göra är avseende på så mycket mer (master anläggningar med emra) så om de skulle vara utsatta på en karta skulle det vara "facit" på alla militära obj i hela landet...

Javisst! Men det intressanta när man är i luften kanske är: Får jag fotografera eller ej på denna position utan tillstånd? Sedan behöver man ej bry sig om i luften om vilka kriterier som en blidgranskare går efter. Då räcker det med dessa områden på kartan.

Som kuriosa, förr i tiden när det var mer resriktivt så var man tvungen att ha flygfototillstånd oavsett vart man fotograferade och även om det ej var för publicering. På denna tid "hemligstämplades" alla foton där horisonten var med på bilden.

/Daniel
 
ANNONS