Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

helskärm i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

herja

Aktiv medlem
I adobealbum markerade man bilden och tryckte F11 för att få bilden på helskärm, har inte lyckats hitta hur man gör i lightroom.

Har inte testat Lightroom, men följer de Photoshopkonventioner så trycker du på F för att växla mellan olika visningslägen.

helskärm

har testat F, det som hände var att bildfönstret med alla småbilder blev helskärm, mysteriet kvarstår.

herja skrev:
I adobealbum markerade man bilden och tryckte F11 för att få bilden på helskärm, har inte lyckats hitta hur man gör i lightroom.

Ctrl+Enter startat "Impromptu slideshow" och öppnar den bild du står på. Esc stänger ner och tar dig tillbaka. Kan även väljas från "Window"-menyn (Impromptu Slideshow).

Notera: Startas slideshow med "Play"-knapen börjar den alltid på första bilden. Så vill man börja på bilden man står på är det Impromptu som gäller.

helskärm

Ni måste ha magiska fingrar, jag lyckas inte med att få helskärm med F, ctrl + enter funkar för att starta bildspelet med helskärm men inte att få upp en enstaka bild, någon som har ett tips?

helskärm

jag har letat bland FAQ på adobe.com och det verkar som man inte har byggt in funktionen hel-skärm, det är flera som saknar den funktionen, hoppas den kommer efteråt.

Om jag klickar på "F" så växlar mitt Lightroom mellan:

1. helskärm

2. maximerat med meny uppe samt aktivitetsfältet nere synligt

3. fönster

Antar att det är så det är så du vill ha det men inte lyckas få det att fungera..?
Livet är orättvist ibland... =)

Gå till 'Library'->'Grid View', klicka på en bild och gå till 'Loupe View', dvs välj den bild du vill titta på. Stäng 'Toolbar' genom att trycka 'T'.

Tryck nu Shift+Ctrl+F för 'full screen' och därefter 'F' igen, har du inte en hel skärm nu, förutom fyra små pilar på varje sida? Det kan väl inte vara de fyra små pilarna som stör?

Re: helskärm

herja skrev:
Ni måste ha magiska fingrar, jag lyckas inte med att få helskärm med F, ctrl + enter funkar för att starta bildspelet med helskärm men inte att få upp en enstaka bild, någon som har ett tips?

Jo det går visst om man samtidigt ändrar i bildsspelsinställningarna och klickar ur "slide duration". Då bytes inte bilderna automatiskt i bildspelet utan bara när du själv vill med piltangenterna. Ctrl+Enter visar bilden du står på i fullskärm. Esc tar dig tillbaka till det du höll på med. Det funkar för mig och jag har inte hittat nåt annat som funkar.

Ja det fungerar ju mycket bättre! Lysande Sten-Åke! Då har man bara Ctrl+Enter, piltangenterna och Esc för att gå ur. Ett sätt att lura Slideshowfunktionen att agera helskärm. Dessutom kan man välja bakgrund.

Fast nu backar jag på det jag sa nyss..., fortfarande lysande idé av Sten-Åke men, pilarna i "min metod" försvinner i och för sig, men bilden blir ändå mindre. Dessutom med något lägre bildkvalitet (om jag inte ser helt fel efter ett par glas vin så här på fredagskvällen...) Hur som helst, Sten-Åkes metod är färre knapptryckningar.

alfin skrev:
Ja det fungerar ju mycket bättre! Lysande Sten-Åke! Då har man bara Ctrl+Enter, piltangenterna och Esc för att gå ur. Ett sätt att lura Slideshowfunktionen att agera helskärm. Dessutom kan man välja bakgrund.

Ja det vete fan om det är så lysande egentligen. Jag tycker det är lite ogenomtänkt av Adobe. "Play" i slideshow-läget startar av nån outgrundlig anledning slidshow alltid från första slide. Det var så jag började kolla på detta. Sen hittade jag "Impromptu Slideshow" uppe i menyn. Då upptäckte jag att den startade på bilden man stog på till skillnad från "Play". Jag tycker egentligen den funktionen är helt onödig. De kunde hellre gjort "Play" så den startat från bilden man står på (styrbar med snabbtangenter förstås). Man kan ju alltid välja startpunkten själv eller hur?

Det är smidigare att starta slideshow än i betan men jag har inget minne av att man alltid tvingades starta på ruta ett i den.

Sen saknade jag också att man inte snabbt kunde växla till helskärm. "Impromptu slideshow" gjorde ju det jag ville - växlade snabbt till helskärm men då började det jäkla bildspelet bläddra och då stängde jag bara av det. Då fick jag den "tvåknappslösning" (på och av) som jag saknat.

Snyggt är det ju inte! Men det funkar faktiskt riktigt bra!

alfin skrev:
Fast nu backar jag på det jag sa nyss..., fortfarande lysande idé av Sten-Åke men, pilarna i "min metod" försvinner i och för sig, men bilden blir ändå mindre. Dessutom med något lägre bildkvalitet (om jag inte ser helt fel efter ett par glas vin så här på fredagskvällen...) Hur som helst, Sten-Åkes metod är färre knapptryckningar.

Om du kollar i Slide show så finns en ruta till som heter "zoom to fill frame". Denna ökar bildstorleken en aning genom att fylla ut ramutrymmet lite till men den funkar bara med "Play" och inte med "Impromptu". Klickar man i den och kör "Impromptu" så blankas checkboxen ur. Konstigt va?

Sen en kommentar om bildkvaliteten i Lightroom. Jag är mycket konfunderad över den. Bilder som jag tagit med mitt nya Minolta 28-105 objektiv såg först ganska oskarpa ut i Lightroom. Objektivet är faktiskt riktigt skarpt, så det är inte det det är fel på. Det vet jag efter att ha tagit in mina bilder (konverterade till DNG) i RawShooter Premium och Silkypix. Se där i RawShooter ser jag samma bilder som de ska se ut. Skarpa och med fina färger. Men jag tycker skarpa versionen av Lightroom skiljer sig från Beta 4:an här och det till det sämre.

I beta 4 tyckte jag Lightroom gav bättre kvalitet än RawShooter men den skarpa Lightrooms dåliga återgivning av mina bilder har gjort att jag ej "gått i drift" med Lightroom ännu. Detta problem gäller inte bara Slide Show läget utan även "Develop".

Har fler än jag samma erfarenheter?
Det kanske inte är vinet trots allt Lars-Erik.

ANNONS
Götaplatsens Foto