Annons

Helt ny pa detta omradet

Produkter
(logga in för att koppla)

bygdell

Ny medlem
Hallo!

Har precis kommit over en Canon EOS 1000, billigt. Eftersom jag bara fotograferat digitalt innan sa ar jag lite osaker pa mina saker just nu.
Vad ska jag kopa for sorts rullar, nagra som ar battre, nagra man ska undvika? Sen om nagon har nagot att saga om kameran, ar den OK eller har jag slangt pengarna i sjon?

MVH Simon

Kameran är okej, inget under kanske, men den funkar. Det är den absolut vanligaste filmen som du matar den med. 135-film (fast det säger ingen). Finns oftast i 24 eller 36 exponeringar. Sen är det frågan om du vill fotografera dia eller negativ. Diabilder skall du rama för att sedan visa i projektor, medans negativ film är sådan du lämnar till labbet och får papperskopior i från.

För att vara lite mer specifik ang film:

Om du ska köra negativ färgfilm kan jag rekommendera Fuji Superia 400. Den är billig och ger bra resultat. Även NPH eller Pro 400H som den heter i ny tappning är bra.

Tycker Fuli Reala är bra (ISO100).

Dia: Provia 400 är fantastisk.

Svartvitt: Tri-X är aldrig fel. Jag kör mest Ilford HP5+, dock. Tycker också om Delta 100 från Ilford, Neopan1600 från Fuji, Lucky SHD400 och SHD100. Fuji Acros är fin också, men rätt dyr.

Jag är lika ny när det gäller analog fotografering, har bara fotat digitalt inan.
Vilke S/V filmer av dom som kan köras i C41 kan ni rekommandera och vilka labb?

Bara några få C41 svartvita filmer finns kvar:

Ilford XP2 Super (mycket bra)
Kodak BW400 CN
Kodak Portra 400 BW (tror det är samma som ovan, egentligen)
Fuji Neopan 400 CN (mycket ovanlig)

Om du ska plåta svartvitt är det egentligen inte någon bra idé att väjla en kromogenisk film. Då går du miste om mycket av karaktären med svartvitt fotografi. Dessutom är det dyrt. Att köpa lite framkallningsutrustning idag är snorbilligt. Du kan säkert hitta på blocket för ett par hundralappar. Kemi och film köper du från Photax. Sen är det bara att börja lära sig! :)

I mitt kylskåp så har jag följande filmer liggande:

Fuji Reala (negativ) Brukar oftast sitta i system kameran..

Fuji Supera 400 (negativ) bra när ljuset inte räcker till. Oftast är min kompakt kamera laddad med denna film

Kodak 160VC (neg) Bra på hudtoner. Håller på att testar filmen.

Fuji Velvia 100 (Dia) Kanon för landskap. Underbara färger...

Kodachrome 64 (Dia). Klassikern som du måsta bara testa. Måste framkallas speciellt sätt och oftast får du framkallning med i köpet av film. Bästa filmvalet för arkivering. Har Kodachrome dia taget på 40 talet som är fortfarande fint skick.

Tri-X (sv) klassiker. En mycket förlåtande film som passar nybörjaren och gamla kameror. Perfekt för gatu fotografering.

T-max 400 Bättre på porträtt...

T-max 100 om du inte gillar film korn...

Filmer jag inte gillar....

Kodak Ultra (neg)

// Fredrik

Lite overkill kanske

Jag har blivit ganska imponerad av SPUR-tekniken!

Stod och kopierade lite igår, bilder tagna på Kodak Imagelink HQ och framkallade i SPUR-framkallaren. Vilken detaljrikedom! Helt sjukt. Och tagna med 21 mm Color-Skopar på f/11, skärpedjupet är mäktigt. Optiken är för övrigt mycket skarp på f/11, samt utan vinjettering.

Det enda att klaga på är separationen i högdagrar. Den är inte i toppklass.

Och så förstås ISO 12-25...

ANNONS
Götaplatsens Foto