Annons

helt plötsligt blir allt grönt som öppnas i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Idag när jag skulle öppna en bild i photoshop CS så blir den helt grönaktig, samt lite brusigare än orginalet. Jag har inte ändrat på någonting..

hittar inga inställningar heller som jag lyckats ändra.. har någon av er en aning om vad som hänt?

Din skärmprofil har troligen blivit lite fel med. Om du inte har ett skärmkalibreringsprogram så kör du adobe Gamma i din kontrollpanel (PC) så är det troligen inga problem sen igen.

jag testade detta... men den ändrade bara skärmens inställningar över lag.. ej på bilden i programmet.

alltså när jag öppnar den i xp.s egna visningsprogram så är färgerna så som de ska. när jag öpppnar den i imageready så funkar det. men ej i photoshop...

trixade vidare lite, och nu funkar det... va skummt? kan någon vänlig själ förklara vad som hänt?

Med största trolighet så använder du inte samma färgprofil i windows som du använder i Photoshop, därav att det ser olika ut i programmen.

Sen exakt vad som har hänt är svårt att säga.

j0akim skrev:
trixade vidare lite, och nu funkar det... va skummt? kan någon vänlig själ förklara vad som hänt?

Tyvärr är det där ungefär som om du skulle säga "min bil gick sönder. Helt plötsligt stannade den, vad har hänt?"...

som jag har beskrivit så har jag inte ändrat något. och det har funkat i ungefär ett år.. har aldrig haft samma problem.. kan inte beskriva det mer än jag gjort.. men nu funkar det iallafall. det är det som är huvudsaken :)

Det kan bero på mycket. För mig händer det ofta om jag tar ur skärmkabeln, om windows kraschar eller photoshop krånglar av någon anledning.
Det som händer är att din skärmprofil inte fungerar som den ska och då läser fel värden.

ANNONS
Götaplatsens Foto