Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hembyggd trådutlösare till Nikon 801

Produkter
(logga in för att koppla)

J.R

Aktiv medlem
Jag har frågat om det var möjligt att bara kortsluta dom två kontakterna som finns under skruvlocket på framsidan. För min förvåning har service killen sa att det är bara så.

Fast jag våger inte prova själv. Någon som vågar?
Lägg två kablar på pontakterna med en vanlig tryckkontakt, ställ inställningen på B och den funkar. sa han....

En kompis på jobbet har en 801:a och han byggde en trådutlösare till den för nån månad sen. Om jag minns rätt så sa han att om man inte bara kortslöt kontakterna utan fixade ett lämpligt spänningsfall (mha dioder) så triggade man även autofokusen. Däremot behöver du inte ställa den i B-läge, det går nog bra med alla tider. Återkommer imorrn med mer info. Jag tror han hade hittat ett kopplingsschema på nätet nånstans...

/Tomas

Japp, det stämmer. Jag har öppnat min MC-12B som kostar 750 kr. Det enda den innehåller är två vanliga 1n4148-dioder för nåt öre per styck.

Det går fint

Det går utmärkt att kortsluta två av kontakterna utan någon övrig elektronik. Alla tider på kameran funkar. Det är bara att införskaffa en tvåledare och en vanlig vippkontakt (eller liknande) samt ett par stift som du kan trä på kamera kontakterna. Själv har jag en 50-meters rulle vanlig telesladd och en vanlig lampströmbrytare.

Jo det är snopet med utlösaren en billig pryl, Nikon säljer för en förmögenhet.
Jag har en fråga.
Jag har en 801-a två blixtar SC17 kabel, köpte igår en SC19 för multi funktion, men ingenting fungerar på SC19--blixten. Jag har ändrat bytt jorde allt men funkar inte. Ringde till l-foto där jag köpte den, han vet inget.

Kan någon hjälpa mej.Kan vara FEL på kabeln

Jag har varit hos VOXON med all utrysning, där fungerade med SB 28-an, o SB80-an. Så jag måste köpa en tillbehör SC 10 föratt få det att funka mad SB 25-an.
Dyra Nikon tillbehör!

ANNONS
Götaplatsens Foto