Annons

Heta pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Earl

Medlem
Har en 7D som gått knappa 40K. Har börjat upptäcka gula pixlar redan på displayen när jag fotar i mörker. Desto fler gula och någon blå syns när jag exporterat bilden till datorn. Men det som jag tycker är lite knepigt är att i stort sett alla prickar försvinner när jag zoomar in bilden 100%. Är det så att det kan vara "Heta pixlar" eller är det något annat?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Japp, det stämmer. Men är det så heta pixlar beter sig? Borde dom inte vara synliga oberoende förstoring/förminskning av bilden i exempelvis Cameraraw?
Ta bort brusreduceringen helt så syns dom oavsett förstoring. Du ser som en liten stund när du importerar eftersom programmet ännu inte hunnit göra en färdig förhandsvisning på importinställningarna. När du zoomar in så "försvinner" eftersom programmet gör en 1:1 förhandsvisning just då.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Har en 7D som gått knappa 40K. Har börjat upptäcka gula pixlar redan på displayen när jag fotar i mörker. Desto fler gula och någon blå syns när jag exporterat bilden till datorn. Men det som jag tycker är lite knepigt är att i stort sett alla prickar försvinner när jag zoomar in bilden 100%. Är det så att det kan vara "Heta pixlar" eller är det något annat?
Det beror lite på vad du kör för program. RAW-konverteraren kan plocka bort dem.

De heta pixlar jag ser i lightroom, photoshop/rawkonverteraren syns bara när jag zoomar in, dvs tvärtom mot dig.

Är de heta då? Dvs att de dyker upp på samma ställe på liknande bilder?
 

Earl

Medlem
Är de heta då? Dvs att de dyker upp på samma ställe på liknande bilder?
Ja de dyker upp på exakt samma ställe, på samtliga bilder. När jag öppnar dom i Bridge syns dom tydligt, zoomar in till 100% å dom är borta, tillbaka till "anpassad storlek" å dom kommer tillbaka. Väl inne i Camera RAW så är dom borta!?
 

PeterWem

Aktiv medlem
ANNONS