Annons

Histogram i Pentax K-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Hur växlar man med Pentax K-1 mellan visning av senast tagna bild på displayen och histogrammet för densamma? Tycker mig förstått att man för denna operation behöver in i kamerans menysystem med flera knapptryckningar på olika knappar för att göra växlingen, i stället för att bara enkelt o snabbt kunna växla genom att trycka på en enda knapp. Är det verkligen så?

Om det verkligen är så, hur frustrerande och tidsödande är detta? Min fråga gäller främst modellfoto utomhus då jag blixtsnabbt vill kunna kolla på histogrammet att jag inte bränner ut något då ljuset växlar (förbiglidande moln), utan att förlora kontakten med modellen genom att stå och fippla med en massa knappar i ett menysystem. Dessutom vill jag i samma veva blixtsnabbt kasta ett öga på komposition i den senaste tagna bilden utan någon annan information på bilden. Dvs snabbt kolla histogram, blixtsnabbt sedan kolla komposition på en "ren" bild och sedan omedelbart fortsätta fota.
 

ToBjo

Medlem
Jag har ingen K1, men som jag har förstått det så trycker man bara på "INFO"-knappen i visningsläge. Då växlar man mellan vilken information som visas för bilden.
Så fungerar det på min gamla K5, och så förstår jag manualen för K1.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Du kan göra tvärtom med 1 (ett) knapptryck, dvs. kolla kompositionen först, sedan kolla histogrammet.

Ställ in K-1an så här.
Meny: Kamera 5, Instant Review= Hold. Histogram Display= Off (Du kan ha Highlight Review av eller på.)

Ta en bild.

Tryck på Blåpil, sen Info, välj vilket histogram (vanligt/ RGB) du vill se (du kan byta under visning med pil upp och ner). Bekräfta med OK.

Ta en bild, kolla kompet, ev. blinkar det rött för Highlight Review om du valt det, tryck på Blåpil, ditt senast valda histogram visas, byt histogram med upp- eller nerpil. Du kan bläddra mellan bilder med höger- och vänsterpil. Zooma med bakre scrollhjul. Under zoomning panorerar du med alla 4 piltangenterna. Under zoomning byter du bild med främre scrollhjulet, zoomläge och panorering följer då med om du byter bild. Avsluta zoomning med OK. Avsluta bildvisning genom att trycka ner avtrycket.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Till ToBjo: Ok. Som jag förstått och tyckt mig läsa mig till i manualen för K-1 så är det inte längre så sedan K-50 utkom, det gjordes då en uppgradering av denna funktion för alla följande pentaxmodeller till den funktionalitet jag tyckt mig läsa mig till och nu frågar om. Jag hoppas du har rätt och jag fel. Refererar till denna tråd: http://www.pentaxforums.com/forums/190-pentax-k-1/324845-one-press-solution-histogram-playback-mode.html
Har själv tidigare lusläst manualen för K-1 angående detta och funnit samma sak, men hittar inte just nu var jag läste.

Var i manualen hittar du att det fungerar som för K-5?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

Du kan göra tvärtom med 1 (ett) knapptryck, dvs. kolla kompositionen först, sedan kolla histogrammet.

Ställ in K-1an så här.
Meny: Kamera 5, Instant Review= Hold. Histogram Display= Off (Du kan ha Highlight Review av eller på.)

Ta en bild.

Tryck på Blåpil, sen Info, välj vilket histogram (vanligt/ RGB) du vill se (du kan byta under visning med pil upp och ner). Bekräfta med OK.

Ta en bild, kolla kompet, ev. blinkar det rött för Highlight Review om du valt det, tryck på Blåpil, ditt senast valda histogram visas, byt histogram med upp- eller nerpil. Du kan bläddra mellan bilder med höger- och vänsterpil. Zooma med bakre scrollhjul. Under zoomning panorerar du med alla 4 piltangenterna. Under zoomning byter du bild med främre scrollhjulet, zoomläge och panorering följer då med om du byter bild. Avsluta zoomning med OK. Avsluta bildvisning genom att trycka ner avtrycket.
Ok. Om jag förstått rätt: (Ta en bild), trycka på blåpil, sedan välja histogramtyp (hur görs detta, finns det ett defaultval så man slipper bry sig och trycka extra?), sedan ok. Avsluta med att trycka på avtryck. Summa fyra olika knappar, rakt genom menyn. Rätt uppfattat?
 

Björkhult

Aktiv medlem
Ok. Om jag förstått rätt: (Ta en bild), trycka på blåpil, sedan välja histogramtyp (hur görs detta, finns det ett defaultval så man slipper bry sig och trycka extra?), sedan ok. Avsluta med att trycka på avtryck. Summa fyra olika knappar, rakt genom menyn. Rätt uppfattat?
Gör dom här inställningarna först:
Ställ in K-1an så här.
Meny: Kamera 5, Instant Review= Hold. Histogram Display= Off (Du kan ha Highlight Review av eller på.)

Ta en bild.

Tryck på Blåpil, sen Info, välj vilket histogram (vanligt/ RGB) du vill se (du kan byta under visning med pil upp och ner). Bekräfta med OK.

Använd det så här:

Ta en bild, kolla kompet, ev. blinkar det rött för Highlight Review om du valt det, tryck på Blåpil, ditt senast valda histogram visas, byt histogram med upp- eller nerpil.

Du kan bläddra mellan bilder med höger- och vänsterpil.
Zooma med bakre scrollhjul.
Under zoomning panorerar du med alla 4 piltangenterna.
Under zoomning byter du bild med främre scrollhjulet, zoomläge och panorering följer då med om du byter bild.
Avsluta zoomning med OK.
Avsluta bildvisning (när som helst) genom att trycka ner avtrycket.

Ok?
 

x-country

Aktiv medlem
När du är i bildvisningsläget så trycker du på info-knappen och får då fem val. Välj histogramvyn. Då ligger den som standard sedan. Du kan även använda den i liveview.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok :) Tack Björkhult för din utförliga förklaring. Måste ändå kolla att jag förstått rätt: (göra inställningarna) Sedan: Ta en bild, trycka blåpil (histogram visas), trycka avtryck (bildvisning över). Det är allt. Alltså: ta bild, trycka play (kolla komposition), trycka blåpil (senast valda histogram visas), trycka avtryck (bildvisning över).
 

Fredrik183

Aktiv medlem
När du är i bildvisningsläget så trycker du på info-knappen och får då fem val. Välj histogramvyn. Då ligger den som standard sedan. Du kan även använda den i liveview.
Ok, men dyker då histogramvyn upp direkt jag trycker på play och inget annat? Jag vill ju se dels histogrammet, och dels bilden utan bildinfo enkelt o snabbt. Hoppas det är en dum fråga och att jag förstått fel, men jag har ingen K-1 jag kan kolla med framför mig.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Ok :) Tack för din utförliga förklaring. Måste ändå kolla att jag förstått rätt: (göra inställningarna) Sedan: Ta en bild, trycka blåpil (histogram visas), trycka avtryck (bildvisning över). Det är allt. Alltså: ta bild, trycka play (kolla komposition), trycka blåpil (senast valda histogram visas), trycka avtryck (bildvisning över).
Efter att inställningarna är gjorda:
1. Ta en bild. Tack vara "Hold"-funktionen visas den direkt på skärmen. Histogram visas inte pga att histogram bockades ur i inställningarna. Du kollar kompet.
2. Nu vill du se histogrammet. Tryck på blå knapp för att komma till bildvisningsläget. Nu visas det histogrammet som du valde i inställningarna. Du kan byta histogramtyp med upp/ nerpil. Zooma, panorera, bläddra m.m.
3. Nu vill du avsluta bildvisningen, tryck ner avtryckaren lite.
4. Klart att fota.

Prova när du fått din kamera.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Efter att inställningarna är gjorda:
1. Ta en bild. Tack vara "Hold"-funktionen visas den direkt på skärmen. Histogram visas inte pga att histogram bockades ur i inställningarna. Du kollar kompet.
2. Nu vill du se histogrammet. Tryck på blå knapp för att komma till bildvisningsläget. Nu visas det histogrammet som du valde i inställningarna. Du kan byta histogramtyp med upp/ nerpil. Zooma, panorera, bläddra m.m.
3. Nu vill du avsluta bildvisningen, tryck ner avtryckaren lite.
4. Klart att fota.

Prova när du fått din kamera.
Ok, detta låter ju toppen! En fråga angående instant review (hold). Om denna är inställd, behöver man då vänta x antal sekunder på att hold är över innan nästa bild kan tas? Eller kan bilder tas i tät följd i alla fall utan att vänta på hold?
 

Björkhult

Aktiv medlem
Ok, detta låter ju toppen! En fråga angående instant review (hold). Om denna är inställd, behöver man då vänta x antal sekunder på att hold är över innan nästa bild kan tas? Eller kan bilder tas i tät följd i alla fall utan att vänta på hold?
Som jag har uppfattat hur K-1an beter sig med "Hold" aktiverat, så avslutas "Hold"-visningen alltid när du trycker ner t.ex. avtryckaren igen. Serietagning funkar med "Hold" aktiv. Det enda man måste komma ihåg är att trycka ner avtryckaren lite när "Hold"-visningen ska avslutas, annars ligger sista bilden kvar på skärmen tills du tar en ny bild, kameran somnar, eller stängs av.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok. Tycker detta var positiva besked, det gör ju faktiskt kameran användbar, min farhåga till trots :) Ha, ha!
 

x-country

Aktiv medlem
Ok, men dyker då histogramvyn upp direkt jag trycker på play och inget annat? Jag vill ju se dels histogrammet, och dels bilden utan bildinfo enkelt o snabbt. Hoppas det är en dum fråga och att jag förstått fel, men jag har ingen K-1 jag kan kolla med framför mig.
Precis så. Bilden visas med histogrammet.
 

tabugman

Medlem
Man kan även välja att automatiskt visa histogramet på direktgranskningen. Så har jag det. Ett tryck på blåknappen släcker histogramet och visar bilden som vanligt. Jag kollar att exponeringen är ok innan jag kollar kompositionen, men alla är ju olika :)
 
ANNONS