Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittad blixt, Passar den min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen aning. Är den överhuvudtaget avsedd för Nikon? Jag personligen skulle vara försiktig med att använda den.

Du får kanske utförligare svar av någon annan förhoppningsvis.

Med största sannolikhet kan du använda den... MEN!! Endast helt manuellt, du får ratta alla inställningar direkt på blixten. En del äldre blixtar kan smacka på rätt rejält med kräm över blixtskon, Nikons kameror ska inte vara så känsliga men man vet aldrig. Jag skulle inte använda den iallafall om jag vore du.

Jag kör en gammal manuell Sigmablixt till min kamera. Funkar bara i M-läget men det är inte så svårt att justera exponeringen i kameran.

Huruvida din blixt funkar vågar jag dock inte svara på..

Du bör kolla så att synkspänningen inte överstiger 250V. Gör den inte det ska det inte vara några problem att använda blixten i manuellt läge (eller med blixtens egen automatik, om den har sådan).

Tack för svaren.

Det lutar åt att jag kommer använda den för hand istället. Latja med den vid långa slutartider.

Mvh Daniel

Det ser ut som om den har en sensor på framsidan. Så du ställer ISO och bländare på baksidan av blixten och så mäter blixtens sensor och slår av när det är tillräckligt exponerat.
Det var vanligt på 70-80talet före TTL slog igenom.

ANNONS
Götaplatsens Foto