Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att hitta ett 85 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bra test, Sigman verkar äga! Sigmans enda optiska underlägsenhet, ljusstyrkan, är mindre i verkligheten än på pappret.

Max verklig ljusstyrka på EOS 7D -- Sigma f/1.8 mot Canon f/1.7
Max vinjettering på EOS 7D -- Sigma -0.5Ev mot Canon -0.6Ev

Max verklig ljusstyrka på EOS 5D2 -- Sigma f/1.6 mot Canon f/1.5
Max vinjettering på EOS 5D2 -- Sigma -1.3Ev mot Canon -1.9Ev

Jag skulle sammanfatta skillnaden till typ obefintlig.

Jag har hört att den är bra men skulle vara bra att ha med AF. Kanske de kommer släppa en version 2 med AF inom en snar framtid. Priset är ju i alla fall riktigt bra.

Det är mer sport utan AF allt kan hända :) Jag kör Liveview med 10 ggr zoom genom monitorn det blir riktigt bra! Å grymmt massivt bygge tvärtemot vad en del skriver. Bara köpa tycker jag.

Jag har hört att den är bra men skulle vara bra att ha med AF. Kanske de kommer släppa en version 2 med AF inom en snar framtid. Priset är ju i alla fall riktigt bra.

Om man vill ta bra bilder med kort skärpedjup så har man tid att fokusera manuellt. Samyang 85mm/1,4 är helt fantastiskt vad gäller skärpa, kontrast och färger. Priset gör att "alla" borde ha ett sådant i väskan eller på kameran :)

Om man vill ta bra bilder med kort skärpedjup så har man tid att fokusera manuellt. Samyang 85mm/1,4 är helt fantastiskt vad gäller skärpa, kontrast och färger. Priset gör att "alla" borde ha ett sådant i väskan eller på kameran :)

objektivet är bra med tanke på priset

För att få en mer nyanserad syn läs http://www.lenstip.com/166.11-Lens_review-Samyang_85_mm_f_1.4_Aspherical_IF__Summary.html
OBS det är lenstip som är generalagenten för Samyang i Europa , de skriver alltså om för och nackdelar angående sitt "eget" märke

Kan för övrigt rek http://www.lenstip.com/lenses.html, och www.photozone.de

Senast ändrad:
Och har du god tid på dig att fokusera (väldigt god tid om du kör 1,4) så kan jag rekommendera Samyang 85/1,4 Den presterar sanslöst bra, men ingen AF tyvärr.

Jasså, på vilket sätt då? Inte optiskt i alla fall.

Bilagor

• Samyang.jpg
    Samyang.jpg
    60.9 KB · Visningar: 376
  • Sigma.jpg
    Sigma.jpg
    58.6 KB · Visningar: 377

problemet för mig är om orginalmattskivan är tillräckligt bra i den kamera jag använder och att jag ser tillräckligt bra för att lägga exakta skärpeplanet där jag vill med 1,4 samt att snäckan är tillräcklig fin för små justeringar?.

Ni får ju jämföra äpplen med äpplen.
Canon 85mm/1,8 är helt kass på bländare 1,4...
Sigma 85mm/1,4 kostar 3gånger så mycket pengar men är inte tre gånger så bra!

Jag ville bara visa att Samyang 85/1.4 inte är guds gåva till mänskligheten som man annars kunde tro.

Canon 85mm/1,8 är helt kass på bländare 1,4...
Det stämmer, men den är bättre från f/1.8 och uppåt samt att AF funkar.

Sigma 85mm/1,4 kostar 3gånger så mycket pengar men är inte tre gånger så bra!
Det stämmer nästan, 3 ggr så dyr men 10 ggr så bra. Samyangens användningsområde är mycket smalt, Sigman kan användas med fantastiskt resultat i många fler tillämpningar.

Jag ville bara visa att Samyang 85/1.4 inte är guds gåva till mänskligheten som man annars kunde tro.

Det stämmer, men den är bättre från f/1.8 och uppåt samt att AF funkar.

Det stämmer nästan, 3 ggr så dyr men 10 ggr så bra. Samyangens användningsområde är mycket smalt, Sigman kan användas med fantastiskt resultat i många fler tillämpningar.

Man köper inte ett Samyang 85mm/1,4 för att använda det på bländare 1,8.

Ska man ha ett Samyang 85/1.4 för bländare 1.4 och ett EF 85/1.8 för övriga bländaröppningar så blir det ju i princip lika dyrt som att köpa sig ett Sigma direkt. Dessutom får man sämre resultat eftersom båda är sämre än Sigmat. :)

Eller för att vara tydligare - jag förstår inte riktigt hur du menar.

Vad är det för struntprat. Jag har hört samma idioti om Canon 85/1.2.
Varför skulle man bara köra dessa objektiv på största bländare. Om ett objektiv som 85/1.2 kan prestera bra resultat redan på 1.2 så blir de inte sämre på 5.6.
Jag föredrar att välja den bländare som passar motivet och inte tvingas till något konstlat bara för det skall fotograferas med kniveggstunn skärpa bara för att visa jag har ett 1.2 objektiv.

Varför skulle man bara köra dessa objektiv på största bländare. Om ett objektiv som 85/1.2 kan prestera bra resultat redan på 1.2 så blir de inte sämre på 5.6.
Jag föredrar att välja den bländare som passar motivet och inte tvingas till något konstlat bara för det skall fotograferas med kniveggstunn skärpa bara för att visa jag har ett 1.2 objektiv.

Han menar väll att det är onödigt att skaffa ett 85/1.2 L och köra den på 1.8 när det finns billigare alternativ som klarar 1.8. Hur som helst är ett 85/1.2 L långt över min budget just nu så det lutar åt en 85/1.8 alternativt ett Samyang.

Jag tycker det är "Flashigare" att ta bilder med ett Samyang 1,4 för 2500:-
än att betala 21.000:- för ett Canon 1,2 och bara uppnå ungefär det samma.

ANNONS
Götaplatsens Foto