Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att hitta ett 85 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag åkte ner till Mattssons Foto och testade Samyang för att se hur jag kan ställa detta objektiv manuellt med en av mina 5dmk2, tyvärr så blev resultatet en besvikelse med den mattskiva som är orginal , jag fick ej heller någon grön "signal" när fokuseringen skulle vara rätt ställd med Samyangen . Jag gjorde samma sak med Zeiss 85/1,4 och fick direkt information i sökaren och grön diod tändes när fokuseringen var rätt ställd
Några testbilder senare , det var stor skilnad mellan Samyang bl 1,4 och Zeiss 85 på 1,4 men det skiljer också i pris.

Jag åkte ner till Mattssons Foto och testade Samyang för att se hur jag kan ställa detta objektiv manuellt med en av mina 5dmk2, tyvärr så blev resultatet en besvikelse med den mattskiva som är orginal , jag fick ej heller någon grön "signal" när fokuseringen skulle vara rätt ställd med Samyangen . Jag gjorde samma sak med Zeiss 85/1,4 och fick direkt information i sökaren och grön diod tändes när fokuseringen var rätt ställd
Några testbilder senare , det var stor skilnad mellan Samyang bl 1,4 och Zeiss 85 på 1,4 men det skiljer också i pris.

Jag har läst tidigare här på forumet att man behöver ett chip till Samyangen för att få den överföringen från objektivet till kameran som krävs.

För många kan det väl vara kul med bl 1,2 eller 1,4 men i något prof sammanhang vad det gäller porträtt duger det oftast inte, få är intreserade av att se ögonfransarna skarpa och resten oskarpt från nästipp till öron.

Jag har läst tidigare här på forumet att man behöver ett chip till Samyangen för att få den överföringen från objektivet till kameran som krävs.

kan vara så , men det håller inte i ett flertal yrkesfotosammanhang att hålla på att fixa/fibla med skärpeinställningarna, en kul glugg för vissa som inte förstår vad Canon 85/1,8 kan i jämförelse och som dessutom är reptilsnabb vad det gäller AF och inte så förfärligt mycket "dyrare".

Jag tror att du totalt har missförstått hur bländartalet påverkar bilden. Vissa motiv gör sig bra i kort skärpeljus medan andra blir inte funkar alls. Dessutom så blir i princip alla objektiv skarpare med lite mindre bländare (till en viss gräns)

Testa själv skärpan här.
http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Samyang eller motsvarande finns ju inte med där! Samyang 85mm/1,4 blir inte skarpare än andra objektiv nerbländat. Det funkar bäst på full öppning.

Se till att det är det senaste versionen av Samyang du testar, det som har inbyggt chip. På Nikon D100, D200, D300 och finare kameror funkar vilket som, med chip eller utan.

För många kan det väl vara kul med bl 1,2 eller 1,4 men i något prof sammanhang vad det gäller porträtt duger det oftast inte, få är intreserade av att se ögonfransarna skarpa och resten oskarpt från nästipp till öron.

Hur mycket skärpedjupet man skall ha beror på avståndet till objektet och jag tror inte du har något att invända mot dessa bilderna. Fotade med Samyang 85mm/1,4 utomhus med studioblixtar i solskenet. Jag är väldigt nöjd med objektivet i allafall. Om man inte planerar sina bilder, ger sig det tid att funderar lite innan man trycker av, så duger det säkert att fota med ett zoomobjektiv med "snabb" autofokus, från höften. Det är inte enkelt att fota med manuell fokus men det går om man har ett bra sammarbete med sin modell. På "döa ting" är det ännu enklare.

Jag tycker det är "Flashigare" att ta bilder med ett Samyang 1,4 för 2500:-
än att betala 21.000:- för ett Canon 1,2 och bara uppnå ungefär det samma.

Men man köper ju inte ett Canon 85mm/f1,2 för att fota på f1,4 ;) ....det är mycket flashigare att fota på f1,2 än på f1,4 ;)

Precis som att man uppnår ungefär samma resultat med Canons 85/f1,8 som med Samyang 85/f1,4....personligen offrar jag hellre liiiiite i ljusstyrka/skärpedjup för att få en snabb och användbar AF då jag/dom flesta har betydligt större nytta av den än den lilla skillnaden i ljusstyrka/skärpedjup.

Hur mycket skärpedjupet man skall ha beror på avståndet till objektet och jag tror inte du har något att invända mot dessa bilderna. Fotade med Samyang 85mm/1,4 utomhus med studioblixtar i solskenet. Jag är väldigt nöjd med objektivet i allafall. Om man inte planerar sina bilder, ger sig det tid att funderar lite innan man trycker av, så duger det säkert att fota med ett zoomobjektiv med "snabb" autofokus, från höften. Det är inte enkelt att fota med manuell fokus men det går om man har ett bra sammarbete med sin modell. På "döa ting" är det ännu enklare.

vilka bilder skulle vara tagna med 1,4 ?

Samyang eller motsvarande finns ju inte med där! Samyang 85mm/1,4 blir inte skarpare än andra objektiv nerbländat. Det funkar bäst på full öppning.

Om jag har tid i morgon så skall jag jämföra Samyangen med mitt 85/1,2mk2
på full öppning och bl 1,4 . Kan jag få se någon av dina orginalbilder där du har tagit bilden med bl 1,4
Ser för övrigt att du använder en cropad kamera.
Vi måsta därför vara tydliga , när jag utgår från bl 1.2 1,4 1,8 osv är det det skärpedjup jag erhåller från en 24x36mm sensor , och vad anser vi vara ett poträttfoto, är det då något som liknar ett passfoto, halvfigur etc vi diskuterar

tyvärr hade inte Mattssons Foto någon Sigma 85 inne

Senast ändrad:
Om jag har tid i morgon så skall jag jämföra Samyangen med mitt 85/1,2mk2
på full öppning och bl 1,4 . Kan jag få se någon av dina orginalbilder där du har tagit bilden med bl 1,4
Ser för övrigt att du använder en cropad kamera.
Vi måsta därför vara tydliga , när jag utgår från bl 1.2 1,4 1,8 osv är det det skärpedjup jag erhåller från en 24x36mm sensor , och vad anser vi vara ett poträttfoto, är det då något som liknar ett passfoto, halvfigur etc vi diskuterar

tyvärr hade inte Mattssons Foto någon Sigma 85 inne

Jag sitter på jobb utomlands och har inte tillgång till originalbilderna här. Kanske kan komma ihåg att göra det när jag är hemma. Ja, det är lite skillnad i skärpedjup på fullsensor och min crop. Men skärpan är den samma.

vilken skärpa, vilken bild,.jag ser bara några mindre bilder , ingen i fullstor storlek och jag kan inte läsa mig till att de är tagna med bl 1,4

Får jag låna en bild av dig som exempel, jag kan ta en skärmdump, föresten strunta i det bilden är för liten

Jag är på jakt efter ett 85mm objektiv och har länge funderar på en Canon 85/1.8 men har sätt att det säljs två stycken Canon FD 85/1.2 på Tradera. 85/1.8 verkar finnas beg. från 2500 kr och FD objektiven ligger på 1200 kr/styck nu och det är några dagar så de går väll upp lite till. Plus att det behövs adapter till FD objektiven så de kommer väll sluta på mellan 2000-2500 (inkl. adapter). Vad tycker ni är bästa köpet 85/1.8 eller 85/1.2?
Objektivet kommer sitta på en 550D

85/1,8 är ett av Canons bästa objektiv, du kan få ett nytt för ett mycket bra pris, du kan även hitta ett begagnat
Köp det

natti

ANNONS
Götaplatsens Foto