Annons

Hjälp! Bandning Canon EOS 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Doody

Ny medlem
Jag får ränder (bandning) på mina bilder (se bifogad bild) när jag använder mitt Canon EF 50mm 1:1,8 II. Jag har en Canon EOS 350d och får endast ränder med detta objektiv. Jag har testat två andra objektiv utan ränder oavsett ISO.

Ränderna kommer väldigt oregelbundet och verkar bli starkare vid högre ISO (1600), men syns även vid ISO 100. De är heller inte på konstant samma ställe och varierar oftast i antal/mängd. De sträcker sig dock alltid från kant till kant på bildens långledd.

Bländare, slutartid eller blixt verkar inte ha någon inverkan.

Någon som har varit med om något liknande eller har något tips om hur jag kan gå tillväga för att komma tillrätta med detta. Jag har haft kameran i snart två år.

Hjälp! Tack!
Daniel

Bilagor

• bandning.jpg
    bandning.jpg
    15.1 KB · Visningar: 519
Hej Daniel,

På min 350D får jag ibland problemet du beskriver om jag inte slår av strömmen till kameran innan jag byter mellan ett objektiv med största bländare 4 mot ett med största bländare 2.8 tex och då särskillt vid tagning med korta tider.
Vet inte om det är samma problem du har men kanske ett tips?

MVH Lasse

Hej Lasse!

Tack för ditt svar. Jag slår alltid av strömen när jag byter objektiv, men jag upplever det också som att ränderna blir mer påtagliga vid tagning med kortare tider.

Tack!
Daniel

Jag (läs min sambo) fick ränder när hon fotade i färg på vår dotter, då fotade hon med ISO 1600. Och det blev på typ varannan bild. Skulle kunna vara ett läsfel till minneskortet. Sandisk extremeIII 2Gb.Hon använde 28-105mm

Tack för ditt svar Dan!

Jag har nu även testat med ett annant 50-objektiv, med samma resultat som beskrivs i ursprungsinlägget. Jag testade även att fota med manuel och automatisk skärpa och fann då att ränderna endast uppkommer vid fotografering med automatisk skärpa.

Jag har nu kontaktat canons support via mail, men är det någon som har några bättre tips välkomnas dessa tacksamt.

/Daniel

Jag fick min sensor utbytt pågrund av ett liknande fel! men mina streck var vertikala.
Gick på garantin!

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto