Annons

Hjälp! Canon 7D eller 5D Mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär_Olert

Aktiv medlem
Hej.

Jag har kommit till insikt att jag behöver byta ut min Canon 450D till en bättre kamera.
Jag har precis startat ett litet företag där jag har byggt en egen fotostudio som jag kör på kvällar och helgen (www.fotostugan.se)
Så jag använder kameran mesta dels i studion.
Jag har inte hur mycket pengar som helst, har gått åt en hel del att bygga studion också =)

Så nu till frågan.

-Är Canon 5D mark 2 så mycket bättre än 7D så den är värd den dyrare slanten ?
Den kräver väl med av objektiven också, kanske måste man köpa nya objektiv också, då blir det dyrt.

Hur bra fungerar nya 7D i studio, nån som provat ?

Tacksam för svar

Mvh Pär Olert
www.fotostugan.se
[email protected]
 
Canon EOS 5D Mark II

...jag använder kameran mesta dels i studion.../quote]

Jag tittade på dina bilder, och det märks att du är en duktig och ambitiös fotograf. För dig och dina behov rekommenderar jag 5D mkII. Den kostar bara liiiite mer än 7D, och för dom pengarna kommer du ha stor glädje av fullformatssensorn, den 2,5 gånger större än den i 7D.
 
Ok, ja jag har funderat på denna kamera, verkar vara en kanon kamera.
Men den kostar en hel del, och är nog mer krävande av dyra objektiv.
Blir både ett dyrt kamerahus plus dyra objektiv som man ska inskaffa.
Men det är kanske värt det ?
Saken är den att uppstartandet av min Fotostuga har gått jätte bra än så länge, men man vet aldrig =) då vill jag inte dra på mig massa extra kostnader.
Men kameran kanske är värt att betala lite extra för.

tack för ditt svar..

Mvh Pär
 
Man får ju inte glömma att gamla 5D är en kanonbra studiokamera!
Ca 7-9000kr begagnad, den kan du ju testa på i ett halvår å sedan sälja för ungefär samma pris, om du inte misshandlar den vill säga :) Då får du även råd med bra optik. Då under det halvåret kan du ju fått mer snurr på verksamheten samt fått in lite pengar till en 5D mark II.
 
Man får ju inte glömma att gamla 5D är en kanonbra studiokamera!
Ca 7-9000kr begagnad, den kan du ju testa på i ett halvår å sedan sälja för ungefär samma pris, om du inte misshandlar den vill säga :) Då får du även råd med bra optik. Då under det halvåret kan du ju fått mer snurr på verksamheten samt fått in lite pengar till en 5D mark II.
Ett alledess utmärkt svar.
Mvh Thomas
 
...Men den kostar en hel del, och ... dyrt kamerahus ... vill jag inte dra på mig massa extra kostnader.... Mvh Pär

Alltså, det ÄR märkbar skillnad på bilder tagna med en fullformatare jämfört med bilder från kameror med en APS-sensor. Mest märks det i lågdagrar och i low key-bilder när vi pratar studio, men du plåtar väl sånt också och vill ha bra resultat på det med? Du ska ju ändå ta betalt för ditt jobb och vill väl inte leverera annat än det bästa - utan att behöva lägga ner en massa extrajobb på efterbearbetning?

Prisskillnaden för dig är förhållandevis liten mellan 7D och 5DII, och dina kunder kommer uppskatta resultatet. Om du tycker MkII är för dyr så tycker jag du ska göra som någon föreslog och börja med 5D (Mark I). Uppgradera objektiven när du har råd. När du en gång har prövat FF (fullformat) så vill du inte ha nåt annat. Välkommen i klubben!
 
Vilka är dina kunder? Ser de någon skillnad tror du? Jag kan tänka mig att reklambyråer etc samt andra fotografer ser en liten skillnad när det tittar på detaljer, men förmodligen ser de flesta inte skillnad. Har någon kund uttryckt sitt missnöje med kvaliteten från din befintliga kamera? Prova den tanken som utgångspunkt tillsammans med anledningen till att du kom till insikt om att du behöver byta kamera, den anledningen torde vara ledande för ditt beslut tillsammans med din ekonomi. Skillnaden är väl ca 7 tusen kronor?

Jag själv har inte köpt en 5D eftersom jag använder Af punkterna, och 5D har bara korsformig i mittpunkten (9 punkter + 6 hjälppunkter) om jag minns detaljerna rätt, rätta mig gärna någon, medan 7D har det i alla 19 punkter. Fokus sitter snabbare med korsformig AF punkt, men det kanske inte behövs i studio.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar =)

Tack för era kloka svar i denna fråga.

Mina kunder är mest vanliga barnfamiljer (för tillfället iaf), och dom ser inte sånt tror jag. Men jag vill kunna må bra själv av att jag kan leverera bra bilder, att jag själv blir nöjd också.

Ja det kan kanske vara ett klokt val att börja med en 5D Mark 1 först. Det låter som en ypperlig idé.
Men samtidigt är det lite roligt med en ny kamera, med de finesser som finns.

Kommer jag se skillnad på bilderna från min 450D till 5D Mark 1 ?

//Pär
 
Senast ändrad:
Kommer jag se skillnad på bilderna från min 450D till 5D Mark 1 ?

//Pär


Ett tränat öga ser absolut skillnad, mer stuns i bilderna, större detaljrikedom osv! För ca 1,5 år sedan hade jag 5D + 1D mark III i samlingen.. och 5D-n gav hutlöst mkt skarpare bilder med samma objektiv/bländare.
 
Bytte för något år sedan från en 20D till en 5D och det var skärpan och detaljerna som man lade direkt märke till redan i RAW-konverteraren. En 5D har ett svagare anti-aliasing filter framför sensorn. Nackdel är ökad risk för moire, t ex mönster i ett galler eller i speciella klädesmönster.

/Gunnar
 
Snor tråden lite..

Får jag flika in med en fråga. Jag har en 350D och ska äntligen byta upp mig till en 5D (troligtvis mk2). Går det inte att använda mina gamla objektiv då. Måste man köpa nytt? Har ett 50 mm 1.8 objektiv idag som jag använder mest av allt. Vad ska jag köpa för objektiv att börja med då tycker ni?

Efter att ha läst i denna tråd: Vad skiljer 5D mot 5D II? Jag kanske också ska ta och börja med den äldre 5an.
 
Du kan inte använda EF-S objektiv, men ditt 50mm går bra på en 5D. Ska du ha ett objektiv som motsvarar ditt 50mm så blir väl närmaste motsvarighet EF 85mm 1,8.
 
EF eller EF-S

Får jag flika in med en fråga. Jag har en 350D och ska äntligen byta upp mig till en 5D (troligtvis mk2). Går det inte att använda mina gamla objektiv då. Måste man köpa nytt? Har ett 50 mm 1.8 objektiv idag som jag använder mest av allt. Vad ska jag köpa för objektiv att börja med då tycker ni? Efter att ha läst i denna tråd: Vad skiljer 5D mot 5D II? Jag kanske också ska ta och börja med den äldre 5an.

Jag mappade objektiven ur din kameraväska mot de två Canon-kameror som du nämner: 350D (med lilla APS-C-sensorn) och 5D/5DII (med fullformatsensorn, 24x36).

Dessa av dina objektiv passar till båda kamerorna:
- Lensbaby the Muse
- Canon EF 50mm f/1.8 II
- Canon EF 28-105mm f/4-5.6
- sigma 28-105mm 1:3.8-5-6 uc-II (om Canon-fattning)

Dessa av dina objektiv passar endast till 350D (eller andra Nikon/Canon-kameror med den mindre APS-C-sensorn, beroende på Nikon/Canon-fattning):
- Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8) (om Canon-fattning)
- Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro (om Canon-fattning)

Av Canons egna objektiv så passar alla som heter "EF-S" (vit fyrkantig markering vid bajonettfattningen) endast till den lilla APS-C-sensorn, medan alla Canon-objektiv som heter "EF" (röd rund markering vid bajonettfattningen) passar till både den lilla APS-C-sensorn och till fullformatsensorn (24x36).
 
Funderar på att uppgradera min 450d till en 5d mark II, kommer mina objektiv att passa? sigma 150-500 och ett 70-200 2.8?
 
7D,, rapphet och ljud som en dröm.. där är 5DII seg som få - blä.
5DII,, har en drömsökarbild -ojoj!! 7D är också bra för sin mindre strl.

behöver du snabbhet och inte säger nej till brännvidd så välj 7D.

uppskattar du vidvinkel och inte behöver snabbhet välj 5D.

ngr tankar bara.
 
Per,

Varför ska du köpa en 5D om du kan köpa på en gång en 5D mark II? För att köra ett halvt år och byta igen?

Mark II är en utmärk kamera, du kommer att hoppa av glädje med bildkvalitet.

Om du har kunder som betalar, då betalar kameran sig själv. Investera också en ett bra objektiv och voilá! ingen ångest att behöva byta igen! Tills mark III kopper på marknaden... :)

Sofia
 
Hej.

Jag har kommit till insikt att jag behöver byta ut min Canon 450D till en bättre kamera.
Jag har precis startat ett litet företag där jag har byggt en egen fotostudio som jag kör på kvällar och helgen (www.fotostugan.se)
Så jag använder kameran mesta dels i studion.
Jag har inte hur mycket pengar som helst, har gått åt en hel del att bygga studion också =)

Så nu till frågan.

-Är Canon 5D mark 2 så mycket bättre än 7D så den är värd den dyrare slanten ?
Den kräver väl med av objektiven också, kanske måste man köpa nya objektiv också, då blir det dyrt.

Hur bra fungerar nya 7D i studio, nån som provat ?

Tacksam för svar

Mvh Pär Olert
www.fotostugan.se
[email protected]

Jag har kollat igenom din forum fråga och kollade in din profil och ser att du inte kunde motså en 5D mark II och jag är väldigt nyfiken på vad du säger om huset nu.
Går själv nu i tankar på att byta upp min 40D till en 5D mark II eller en 7D och det skulle vara trevligt å höra dina åsikter nu efter att du bytt.
 
Tack för alla svar

Ja det blev en Canon 5d Mark II och är intre besviken för 5 öre. Helt otroligt att byta upp från min 450D till denna 5D ojoj underbart. Har nu fått möjlighet att fotografera elitseriehockey också så då är denna kamera underbar med så otroligt bra brusnivåer, att ligga på 3200 eller mer är inge problem. Härligt! Men saknar kanske lite rappar AF som finns i en 1Ds Mark III , men när pengarna börjar trilla in får man uppgradera sin kameraväska ännu mer =) men tills dess funkar detta kanon!
Men jag har inte testar en 7D så jag kan tyvärr inte säga något om dessa två mot varandra, vem som är bättre eller så, kan bara säga att jag är jätte nöjd med min 5D Mark II ialla fall och kan starkt rekomendera den.

Mvh Pär
 
ANNONS