Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Canon EFS 60mm Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffus

Medlem
Var ute och fotade med mitt nya macroobjektiv.
Canon EFS 60mm Macro f2.8
Plötsligt låser det sig och vill inte byta fokus, varken manuellt eller med AF. Snurrar man på ringen så byter den ej avstånd.
Har för mig att jag läst någonstan att man kan låsa fokus. Kan det vara det jag gjort? Har sprungit ifrån handboken och vet inte hur jag isåfall göra för att låsa upp det igen.
Eller är det fel på objektivet?
Tacksam för hjälp.

Jag tror jag får liknande "fel" med mitt. Men jag snurrar lite på "närgräns"-ringen och så brukar det lösa sig. Har ej läst intstruktionsboken ännu dock...

Uttryck skrev:
Jag tror jag får liknande "fel" med mitt. Men jag snurrar lite på "närgräns"-ringen och så brukar det lösa sig. Har ej läst intstruktionsboken ännu dock...

Jag har prövat att snurra på ringen jag också. Den rör sig bara någon mm runt 0,44m. Det är det som är problemet egentligen, att avståndet ej går att reglera längre.
Blir nog att ringa Canon supporten på måndag.

Ringde Canon den 18/4 och skickade in objektivet som DOA (Dead On Arrival) till Stockholm Centralservice (26/4 fick dom det). Har pratat med dem och de har konstaterat att det är fel på det. De säger att de har beställt ett nytt från Canon men inte fått det ännu.
Nu undrar jag hur lång tid det är OK att vänta på ett objektiv som är DOA? Jag hade förväntat mig ett nytt ganska omgående, men det har snart gått en månad sen jag först felanmälde det och jag står fortfarande utan objektiv.
Har ni erfarenheter kring DOA hantering av objektiv. Har jag bara haft otur?

Så här blev det till slut. Jag fick hem ett nytt objektiv igår. En dryg månad efter jag först felanmält. Lång tid tycker jag, men det kanske är normalt i dessa sammanhang, vad vet jag? Är det lönt att gnälla på Canon tro?
Hursomhelst, huvudsaken är att man kan ut och fota igen...

ANNONS
Götaplatsens Foto