Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumba

Ny medlem
Hej som rubriken lyder så är jag helt ny på detta har haft min canon 500d i drygt 1 månad o skulle vilja ha ett nytt objektiv som man kan fota lite längre avstånd med. Det jag fotar mest är barnen när dom håller på med olika sporter o då är man ju lite långt ifrån med den medföljande objektivet, jag har tittat på dessa två Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS och Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM någon som vet om någon av dessa skulle kunna vara något för mig!?

Mvh

Markus Petersson

Kolla på 70-200L f4 med eller utan IS. Bäst i klassen enligt de flesta.

Hej som rubriken lyder så är jag helt ny på detta har haft min canon 500d i drygt 1 månad o skulle vilja ha ett nytt objektiv som man kan fota lite längre avstånd med. Det jag fotar mest är barnen när dom håller på med olika sporter o då är man ju lite långt ifrån med den medföljande objektivet, jag har tittat på dessa två Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS och Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM någon som vet om någon av dessa skulle kunna vara något för mig!?

Mvh

Markus Petersson

18-200 är en optisk kompromiss (småkass alltså), gå inte på den om du inte är beroende av det enorma omfånget (som ju är praktiskt).

70-300 anses riktigt bra, köpte själv ett beg till bra pris som jag är nöjd med. Klart det dubbelt så dyra 70-200/F4 IS är vassare (som sagt ett av de bästa objektiven som finns), men får du tag i ett 70-300 till vettigt pris så skäms det inte för sig.

70-300's skärpa droppar lite efter 200 så du vet. Och inte är de speciellt ljusstarkt heller. Men under bra förhållanden så presterar det riktigt bra tycker jag, speciellt med tanke på pris.

En vacker dag uppgraderar jag till ett fast L teleobjektiv, eller ovanstående 70-200, men under tiden skäms inte 70-300:an för sig.

Kolla in photozone.de om du vill se detaljerade recensioner av de flesta alternativ som finns på marknaden.

Min främsta anledning att skaffa EF 70-200 mm f/4L IS USM, efter att under en tid använt EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM var att man inte kan justera fokus manuellt på 70-300 utan att koppla om till manuell fokusering. Det går med 70-200, som har ringformad USM, inte micro-USM som det är i 70-300.

Ska man fotografera sånt som går snabbt finns det inte tid att klydda med att koppla mellan AF och MF, men samtidigt vill jag ha AF där det går, och ändå kunna köra MF när det behövs.

Detta är inget som spelar någon roll om man jämför 70-300 med 18-200, för de är likadana.
För övrigt säger flera användare av EF-S 18-200 mm f/4-5.6 IS att det inte alls är så skruttigt som man skulle kunna tro. Som vanligt syns alla fel på testtavlor och sånt, men på verkliga motiv är det ofta en annan sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto