Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp ett blåbär
- Trådstartare humlan21
- Start datum
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Hur går det ts? Fått nog med svar nu? Nån följdfråga som dykt upp?
Jag tror att TS aldrig kommer att läsa det här om inte nån skickar ett mail åt henne eller nåt liknande. Hon trodde antagligen att hon skulle få svar på två minuter fast det var mitt på en vardag och i ett stort forum. När hon inte fick svar på en timme la hon in en sarkastisk kommentar och la ner projektet. Min gissning...
Erikhaglund
Aktiv medlem
Jag förstår om trådskaparen håller sig borta från tråden och förmodligen från hela fotosidan.se efter alla drygobert- och wesserbissersvar.
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Jag förstår om trådskaparen håller sig borta från tråden och förmodligen från hela fotosidan.se efter alla drygobert- och wesserbissersvar.
Jag håller inte med dig. Många har faktiskt försökt hjälpa till. Dessutom tycker jag att de som agerat "drygobert" gjort det med glimten i ögat, som ett svar på TS kommentar på att 82 tittat och inte svarat. Den kommentaren tyckte jag var lite provocerande, med tanke på att rubriken "hjälp ett blåbär" egentligen inte säger någonting. Följaktligen går jag in och tittar för att se om jag kan hjälpa ett blåbär och kommer fram till att jag inte har så mycket att bidra med. Ska jag då spamma tråden med att jag inte vet något om det TS frågar efter?
Jag hoppas att TS kikar in nån gång och tar till vara de tips hon fått, överser med skämten och kommer med följdfrågor som gör det lättare att hjälpa till. Ser man dock till att hon bara varit medlem i några dagar och det här är hennes första inlägg i ett forum, är jag rädd att hon haft en övertro på hur snabbt hon kan få hjälp och inte kommer att utnyttja forumet igen. Inte för att någon var dryg eller besserwisser.
Ha en bra dag,
Jonas
Parsi
Aktiv medlem
Börja med Nikon D3100 med 18-55 VR objektiv. GÅr INTE att zooma mkt med.
När du sen märker att du tycker det är skoj så kan du köpa typ Nikon 55-300 VR så du får lite zoom.
Ja, t.ex.
Till trådskaparen:
Jag tror, från det sättet du beskrivit saker på, att du nog letar efter en DSLR (dvs "riktig kamera"
En möjlighet är då den föreslagna Nikon D3100, som är en utgående billig-modell och därför extra billig (ersättaren heter D3200). Men Nikon D5100 är en påtagligt bättre kamera, och också utgående och därför också billig (ersättaren heter D5200). Personligen, på de priser jag sett, D5100 är värt det, tycker jag. Å andra sidan, så är det ju en förstakamera, så du måste själv avgöra. Andra möjligheter är Canon och Pentax. Principen är densamma, leta efter utgående modeller. Närmast till hands låg väl Canon 550D, men den verkar vara slutsåld nu? Deras billig-modell heter 1100D och är inte så tokig, men säljs inte till utgående pris och säljs vad jag sett normalt med äldre version av objektiv som inte alls är lika bra som senare varianter som dyrare 600D och 650D kommer med. Under året kommer nog 600D upp till rakning, eftersom det lär komma en 700D.
Oavsett vilket, så säljs dessa kameror oftast med ett starkt rabatterat, sk kit-objektiv, en normal-zoom 18-55mm. Jag rekommenderar att ta detta, om det heter "VR" (Nikon) eller "IS" (Canon), då detta är ett mycket mångsidigt och allmännyttigt objektiv för normal fotografering till väldigt låg kostnad. Heter det inte VR eller IS, så är det en äldre version av objektivet, som saknar bildstabilisering och också har sämre optik.
Och andra sidan, vill du nog ha ett objektiv med mer televerkan. Det uppenbara alternativet från Canon är här ett som heter EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS II. Det är en mycket bra telezoom till låg kostnad, ca 2000:- Nikons vettigaste motsvarighet är nog AF-S 55-200mm F/4-5.6 DX VR, ytterligare nån/några hundralappar billigare. Observera att med bara en sådan tele-zoom, kan du knappast fotografera normalt. Så det rekommenderade är att ha båda objektiven, både 18-55 och 55-2X0. Ett billigare alternativ att börja med är att köpa kameran med en universal-zoom istället, som 18-135 från Canon, eller 18-105 från Nikon. Dessa objektiv är mer mångsidiga, och erbjuder nog mer fotoglädje än ett ensamt 18-55.
Valet mellan Canon och Nikon är i princip omöjligt. Det skiljer i detaljer från kamera till kamera, från objektiv till objektiv. Skulle man kasta ut ett generellt påstående så skulle det väl kunna vara att Nikon har bättre sensorer men Canon har bättre objektiv. Men ingetdera av det skulle jag dra stora växlar på. Generellt sett tycker jag Canon verkar lite dyra just nu, vilket nog avspeglar en högre efterfrågan i förhållande till produktionskapacitet.
Och det är naturligtvis inget fel på Pentax. Teknologin ligger i ungefär samma nivå. Det jag gillar med Pentax är att de är mer vädertätade än Nikon o Canon. Det jag ogillar med Pentax är att de har bildstabilisering i sensorn, vilket är klart sämre än Canon/Nikons stabilisering i objektiv. Och att de är en mindre aktör, med mindre tillgång till objektiv och blixtar etc.
mimmione
Aktiv medlem
Bästa sättet att få svar är att:
1. Sätta en bra rubrik
2. Vara ödmjuk/trevlig
3. Delta i diskussionen
En rubrik som: "Hjälp ett blåbär" säger nästan ingenting och risken är att dom få som tittar in inte är intresserade eller kunnig i det du vill ha hjälp med.
Bättre rubrik hade tex varit. "Hjälp med billig systemkamera för hästfoto"
Och sen, som någon skrev, precisera avstånd till häst, ute, inne, dag/kväll mm.
Hållet med många att är det inomhus behövs fast objektiv.
Annars tex Canon 550D + 18-135 på Fotokungen för lite över budget 4690:-.
Just denna kombo har jag, det är en perfekt nybörjar kombination. Canon 550d + 18-135. Vill du veta mer om den är det bara att fråga på!
unoengborg
Aktiv medlem
Ja, t.ex.
Och det är naturligtvis inget fel på Pentax. Teknologin ligger i ungefär samma nivå. Det jag gillar med Pentax är att de är mer vädertätade än Nikon o Canon. Det jag ogillar med Pentax är att de har bildstabilisering i sensorn, vilket är klart sämre än Canon/Nikons stabilisering i objektiv. Och att de är en mindre aktör, med mindre tillgång till objektiv och blixtar etc.
Bildstabilisering i optiken är oftast bättre, men sitter den i kameran är den å andra sidan alltid där oavsett vad man använder för objektiv. Praktiskt om man t.ex. använder äldre begagnad optik. Bildstabilisering i kamerahuset gör dessutom att objektiven kan göras mindre och lättare. Allt har för och nackdelar. Sedan ska man inte glömma att man faktiskt kan fotografera utan bildstabilisering också., men man får vara stadigare på handen eller ta stöd mot något.
En sak till, om man köper Pentax se till att man köper ett kit objektiv som är vädertätat. Har man ett av de bäst vädertätade kamerahusen man kan få tag i vore det synd att inte kunna utnyttja det p.g.a otätad optik.