Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! Filtret har fastnat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rigmor Mortis

Ny medlem
Packade precis upp mitt nya Nikon AF 50/1,8-objektiv och satte därefter på ett Cirkulärt 52mm polarisationsfilter "Digital high grade" från Dörr. Det gängade dock inte fast ordentligt och när jag skulle skruva av det för att försöka på nytt fick jag inte loss filtret! Nu är det varken av eller på. Det bara ligger och spårar men går ändå inte att få bort från objektivet.

Jag skriver i smärre panik och väntar mig inte att få något svar eftersom mitt problem är väldigt specifikt, men jag vet inte vart jag skall vända mig annars. Är det någon som har något tips blir jag överlycklig!

Tack på förhand

/Elin

En jättedum sak, men det är inte så att du försöker skruva bara på den yttre ringen? Den ska ju bara snurra på ett polfilter.

I annat fall: Tag en elsladd (helst platt) och vira runt filtret. Därefter nyper du tag så nära filtret du kan och drar i sladden moturs, då brukar det lossna. Tag det försiktigt bara så att du inte skadar filter och/eller glugg.

/Arne

Tack snälla, söta Arne för hjälpen!
Du hade rätt i båda fallen. Tur att fotosidan finns när man är nybörjare! Nu kan jag sova gott i natt...

Mvh
/Elin

ANNONS
Götaplatsens Foto