Annons

Hjälp - hur sänka stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag behöver hjälp med att ställa ner mitt stativ i spagat för att kunna fota på låg nivå. Det gäller ett Manfrotto 055.

Snabb hjälp, någon?!

Mvh,
Jessica

Jag har ett 055 CLB. På det drar du ner "spännet" som sitter högst upp på varje ben, samtidigt som du fäller upp benet i spagat. Jag gissar att det är ungefär samma konstruktion på alla 055:eek:r.

Om du inte kommer på hur man får ner det i spagat så har du säkert en modell som inte går ner i spagat.

Tack för era svar.
Jag kan verkligen inte förstå hur man ska kunna få denna att gå ner i spagat, så kanske går det inte. Jag får pilla lite mer.

Om du inte kan få ner det i spagat kan du alltid pröva att vända på mittpelaren istället. Då kan du köra med kameran så nära marken det bara går. På mitt Manfrotto 190 måste man pilla bort en "plastplupp" längst ner för att kunna vända på det...

Om man har lyckats få ner kraken i spagat, antar jag att man ska ta bort mittenpelaren?

När jag gjort det fattar jag dock inte om ja ska skruva isär något från mittpelaren, då jag inte kan fästa kameran i något? Det är ju bara ett runt hål efter mittpelaren?

// Jocke

jimh skrev:
Du behöver en kort eller delbar mittpelare.

Aha, ja, då förstår jag.. tur att jag inte gick loss med lite kraft på den stackars mittpelaren ;)

Det förklarar varför mitt stativ kan bli typ 2 m högt också.. jag har en rejäl mittpelare kan ja lova..

// Jocke

Eftersom du inte talar om vilken variant av 055 du har är det svårt att svara. På mitt (055 PROB) sitter det en knopp längst ner på mittpelaren som man skruvar ut för att dela den. Då får man en kort bit kvar i toppen som håller kamerahuvudet. Att ta ner det i spagat gör man genom att trycka ner knapparna på benen och helt enkelt fälla ut dom maximalt. Går det inte att göra som Daniel föreslog och vända upp och ner på pelaren?

Jag har jubileumsutgåvan från Scandinavian Photo. Bland recensionerna på Fotosidan stod det att detta stativ har möjlighet att sänkas till spagat - eller så var det kanske en annan modell ändå?

Tack för era svar.

Hej!
Om din modell är något som ser ut så här:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=811

så går det att fälla ut benen när man håller nere de reflade knapparna som sitter i där benen går ihop.
På undersidan av mittpelaren sitter en del (low angle adapter) som man kan lossa om man trycker in knappen på bilden. Sedan använder man den i stället för den långa mittpelaren.
Det finns ganska många 055 modeller och på en del går det inte att vika ut benen eller att ta isär mittpelaren.

maluvtd skrev:
Hej!
Om din modell är något som ser ut så här:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=811

så går det att fälla ut benen när man håller nere de reflade knapparna som sitter i där benen går ihop.
På undersidan av mittpelaren sitter en del (low angle adapter) som man kan lossa om man trycker in knappen på bilden. Sedan använder man den i stället för den långa mittpelaren.
Det finns ganska många 055 modeller och på en del går det inte att vika ut benen eller att ta isär mittpelaren.

Nop jubileums stativet heter 055CL och säljs endast på scandinavian. På deras sida kan man läsa att minsta höjd är 51cm tillskillnad mot andra 055 som ligger mellan 8-11cm.
Så det går nog tyvärr inte.

silversaga skrev:
Jag har jubileumsutgåvan från Scandinavian Photo. Bland recensionerna på Fotosidan stod det att detta stativ har möjlighet att sänkas till spagat - eller så var det kanske en annan modell ändå?

Tack för era svar.

Då ska du ha den varianten som heter CL i efternamn, den som ingår i jubileumsutgåvan. Den ska gå att få ner i spagat och ha en adapter som går att ta bort längs ner på mittstolpen.
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=86&itemid=765

Det finns grå spännen längst upp på varje ben. När benen är helt infällda för du upp (eller ner, kommer inte ihåg) dessa och sedan är det bara att dra ut benet i spagat. Sedanf gör du likadant på alla ben. De an vara lite hårda i början så ge inte upp om det inte funkar.

Har ett likadant stativ och hade samma problem i början.

Som det sagts tidigare så måste du ta bort mittstolpen (den som går rakt genom stativet) helt. Men det förstod du kanske;)

Wow - tack för alla svar! Kanske klarnar det nu, ska testa imorgon!

Vilket fantastiskt forum där man får hjälp på en gång. Ni är allesammans så hjälpsamma.

TACK!! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto