Annons

Hjälp i digitalkamera-djungeln..!

Produkter
(logga in för att koppla)

hanberg

Ny medlem
Som namnet på tråden lyder, behöver jag hjälp med att välja en ny digitalkamera. Så vad ska jag då ha kameran till?

Jo, om mina nuvarande planer går i lås kommer jag att runt nyår bege mig till Kanada för några månaders skidåkning. Så kameran kommer mestadels att användas vid fotografering av objekt i rörelse, sjävklart ska jag använda kameran till vardagsbruk också. :)

Jag har tänk lite på vilka funktioner och har kommit fram till att jag behöver en kamera som:

-Är digital.
-Klarar relativt tuffa tag.
-Har hyffsat bra upplösning.
-Har optisk zoom.
-Har en LCD-display.
-Är snabb från Off-läge till "skjutbar position"
-Är snabb från en tagen bild tills kameran är redo för nästa.
-Möjlighet till "multishot" (säger man så?)
(- Möjlighet till inspelning av video (inte jätteviktigt, men vore en rolig detalj))

Vad jag har förståt vid efterfrågningar så är det helt OK att köpa kamera begagnat, så jag siktar på att hitta något begagnat, men även nytt är intressant!

Prisidé: helst inte mer än 7kkr.

Kameror som jag tittat lite själv på är bland annat:

Canon PowerShot S1 IS
powershot_s1-front.jpg

Begagnad Canon D30 -utan inspelningsmöjlighet
frontview-001.jpg

Konica Minolta DiMAGE Z2
z2_front.jpg

Fuji FinePix S7000
s7000.jpg

Det känns som om att en begagnad D30 är det bästa alternativet för bra bilder, men den saknar videoupptagning. S7000 verkar ha lite för högt brus. S1:an och Z2:an har jag inte riktigt kommit till någon riktig egen åsikt om, förutom att Z2:an har riktigt bra videoupptagningsförmåga.

Har ni någon stor eller liten åsikt om någon av kamerorna, skriv! :D

tack på förhand, Johan.

Jag har ingen riktig uppfattning om D30 då jag inte läst så mycket om den och ej heller använt den, men den har ju iaf i stort sett ingen shutter lag och den har MYYYYCKET bättre egenskaper vad gäller brus än kompakterna tack vare att den har mycket större sensor. Du bör alltså kunna "fånga" snabba förlopp även om solen inte står mitt på himmeln med en D30. Därtill har du möjlighet att använda objektiv efter behov. (Plus en massa andra saker som gör den väldigt flexibel. Kanske skulle du tom kunna klämma in en begagnad D60 i budgeten beroende på vad du vill ha för objektiv.

I andra hand känns Z2 bäst. Den är snabb både vad gäller AF och shutter lag. Den har rätt vettig bildkvalitet sett till vad det är för typ av kamera. Kompakt med stort zoomomfång. Den kan dock inte jämföras med D30 riktigt, särskilt inte på lite högre ISO-tal.
Kanske borde du kolla in Z3 om du nu kollar på den typen av kamera.
Ang videoupptagningen så får du vara beredd på att ha MYCKET minne till kameran om du ska kunna använda den till något annat än små nätta "minnesklipp".

S1:an är inte lika snabb och därför kanske inte lika lämpad för "actionfoto".
Finepixen har, tycker jag, inte någon vidare bildkvalitet. Mycket brus och hård jpegkomprimering. RAW-läget tar upp dubbla utrymmet på kortet till ingen egentlig nytta.

hanberg skrev:
Det känns som om att en begagnad D30 är det bästa alternativet för bra bilder,
Tveklöst är det så...iaf om man köper bra optik till.

Fördelen med lågt brus och möjlighet till kort skärpedjup kan inte överskattas.

ANNONS
Götaplatsens Foto