hanberg
Ny medlem
Som namnet på tråden lyder, behöver jag hjälp med att välja en ny digitalkamera. Så vad ska jag då ha kameran till?
Jo, om mina nuvarande planer går i lås kommer jag att runt nyår bege mig till Kanada för några månaders skidåkning. Så kameran kommer mestadels att användas vid fotografering av objekt i rörelse, sjävklart ska jag använda kameran till vardagsbruk också.
Jag har tänk lite på vilka funktioner och har kommit fram till att jag behöver en kamera som:
-Är digital.
-Klarar relativt tuffa tag.
-Har hyffsat bra upplösning.
-Har optisk zoom.
-Har en LCD-display.
-Är snabb från Off-läge till "skjutbar position"
-Är snabb från en tagen bild tills kameran är redo för nästa.
-Möjlighet till "multishot" (säger man så?)
(- Möjlighet till inspelning av video (inte jätteviktigt, men vore en rolig detalj))
Vad jag har förståt vid efterfrågningar så är det helt OK att köpa kamera begagnat, så jag siktar på att hitta något begagnat, men även nytt är intressant!
Prisidé: helst inte mer än 7kkr.
Kameror som jag tittat lite själv på är bland annat:
Canon PowerShot S1 IS
Begagnad Canon D30 -utan inspelningsmöjlighet
Konica Minolta DiMAGE Z2
Fuji FinePix S7000
Det känns som om att en begagnad D30 är det bästa alternativet för bra bilder, men den saknar videoupptagning. S7000 verkar ha lite för högt brus. S1:an och Z2:an har jag inte riktigt kommit till någon riktig egen åsikt om, förutom att Z2:an har riktigt bra videoupptagningsförmåga.
Har ni någon stor eller liten åsikt om någon av kamerorna, skriv!
tack på förhand, Johan.
Jo, om mina nuvarande planer går i lås kommer jag att runt nyår bege mig till Kanada för några månaders skidåkning. Så kameran kommer mestadels att användas vid fotografering av objekt i rörelse, sjävklart ska jag använda kameran till vardagsbruk också.
Jag har tänk lite på vilka funktioner och har kommit fram till att jag behöver en kamera som:
-Är digital.
-Klarar relativt tuffa tag.
-Har hyffsat bra upplösning.
-Har optisk zoom.
-Har en LCD-display.
-Är snabb från Off-läge till "skjutbar position"
-Är snabb från en tagen bild tills kameran är redo för nästa.
-Möjlighet till "multishot" (säger man så?)
(- Möjlighet till inspelning av video (inte jätteviktigt, men vore en rolig detalj))
Vad jag har förståt vid efterfrågningar så är det helt OK att köpa kamera begagnat, så jag siktar på att hitta något begagnat, men även nytt är intressant!
Prisidé: helst inte mer än 7kkr.
Kameror som jag tittat lite själv på är bland annat:
Canon PowerShot S1 IS
Begagnad Canon D30 -utan inspelningsmöjlighet
Konica Minolta DiMAGE Z2
Fuji FinePix S7000
Det känns som om att en begagnad D30 är det bästa alternativet för bra bilder, men den saknar videoupptagning. S7000 verkar ha lite för högt brus. S1:an och Z2:an har jag inte riktigt kommit till någon riktig egen åsikt om, förutom att Z2:an har riktigt bra videoupptagningsförmåga.
Har ni någon stor eller liten åsikt om någon av kamerorna, skriv!
tack på förhand, Johan.