Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp i val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Leiden

Ny medlem
Är helt grön på det här området och behöver alla råd och tips jag bara kan få, är som en liten svamp som bara väntar på att få suga åt mig kunskap.

Till saken, köpte mig en Nikon D80 till mig själv i julklapp för att utveckla mitt intresse för fotografering, till det har jag ett Nikkor 50 1,8 objektiv som ingick. Jag älskar det här objektivet då det blir otroliga bilder.

Men jag letar efter ett komplement till den. Jag fotograferar just nu mest inomhus men ska börja ta mig ut mer.

Jag är ute efter ett lite all around objektiv som helst får med hela personer utan att man som med mitt objektiv får stå flera flera meter bakåt. Så ett som jag kan få helkropp med trots att jag bara står kanske 3-5 meter ifrån skadar inte.

Jag hoppas det är någon av er som kan ge mig något bra tips i denna objektiv djungel....

tack på förhand!

Priset har jag inte tänkt så jättemycket på men eftersom jag är nybörjare så kanske inte de absolut dyraste är något jag är ute efter. Jag är ute efter ett prisvärdt som man brukar säga vad nu det är...

Då är ju mitt förslag klockrent, väldigt mycket bildkvalitét för pengarna och dessutom ultramotor (snabb och tyst autofokusmotor).

Med objektivet du rekommenderade går det bra att få fina semesterbilder över landskap, havet och ja du förstår allt som hör en semester till!? Eller passar sig något annat objektiv bättre till de?

Objektivet passar till det mesta, vill du har mer tele - exempelvis för att plåta djur - så kompletera med en telezoom.

Ett 18-200 (som Kim länkade till) är ju alldeles utmärkt att ha med sig 'överallt' om man inte orkar/vill släpa med sig flera olika objektiv.

Enda man göra lite avkall på är väl den optiska kvaliten, men det kanske uppvägs av att du bara behöver ett objektiv?

Ditt val, och enbart ditt :)

Objektiv-val

Med objektivet du rekommenderade går det bra att få fina semesterbilder över landskap, havet och ja du förstår allt som hör en semester till!? Eller passar sig något annat objektiv bättre till de?

Det bästa du kan göra är att försöka låna någons objektiv och se om det passar dina ändamål. Ett 18-50 är ju ganska allround och funkar utmärkt till en massa olika situationer. Tror att Nikons 18-70 fått väldigt bra kritik. Det brukar ju dessutom gå att hitta begagnade till vettiga priser. Ett objektiv med stort zoom-omfång är naturligtvis väldigt bekvämt, och kan du leva med att skärpan är nåt helt annat än den ditt fasta 50/1.8 ger, så är det ju bekvämt att bara ha ett objektiv att släpa på under en semestertripp.
/ Patrk

ANNONS
Götaplatsens Foto