Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! [inför gruppbildssession]

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
Hjälp!

Ska fotografera konfirmander imorgon... Dels gruppbild samt enskilda bilder på varje. Känner mig inte säker...

Provfotograferade för två veckor sedan.. men blev inte nöjd med resultatet när jag kom hem?

www.studio83.se/konfa.jpg (2.8 mb jpg-fil)
www.studio83.se/konfa_red.jpg (191 kb jpg-fil)

Vad kan sägas om bilden? För ljus va? Ni kan ju se på den "redigerade" oxå.. det bästa jag kan få till.. duger ändå inte tkr jag..

Vitbalansera gjorde jag inte utan heller utan jag körde på AWB (automatiskt).. likadant var det med inställing av ljuset.. Har ljusmätare men använde inte denna dumt nog.. känns som man borde göra det och även vitbalansera.

Som jag uppfattat det ska man först ställa ljuset. sen vitbalansera.. sen fotografera.. rätt? Då jag saknar gråkort borde det väll gå att Be modellen hålla ett vitt a4 papper sen ställa sig där man ska fotografera.. zooma in så pappret täcker så mycket av sökaren och sen ta en bild och läsa in i kameran.

Som sagt tips o råd välkomnas stort! Gärna placering av blixtar. Har två interfit colorflash 300i, vita paraplyer. svart/vita.. samt softbox... och kameran: canon 20d

*Högst amatörmässig reflektion*

Tycker det ser ut som exponeringsmätaren
mätt på stenfonänen och då frätt ut kläderna...
I så fall mät på kläderna och ljusa sen upp "skuggor"(skuggor/högdagrar) i photoshop.

Använd RAW om möjligt...

Obs, som sagt , högst amatörmässig reflektion !

Kör RAW!

Hej,
jag ser i EXIF data på orignalbilden att du har "custom" vitbalans, dvs inte AWB som du skriver. Sedan är bilden urfrätt i den vita kappan. Din redigerade version är tyvärr ganska förfärlig. Sämre än originalet. Ansiktet är röd som en kräfta....

Ta det lugnt imorgon.
Kör i RAW läge så har du möjlighet att ordna vitbalans och exponeringsmissar i RAW editorn efterår. Jag kan varmt rekommendera gratisprogrammet RawShooter Essentials.

Kolla histogramet noga efter varje bild så du inte fräter ur det vita. Hellre ett halvt steg underexponering.

mvh,
tibor

Instämmer med föregående talare! Kör RAW och vitbalansera efteråt. Ta många exponeringar, även om du anser/tror att det satt på andra bilden.

Jag skulle nog ha en blixt med softbox på ena sidan och sedan ett paraply på andra fast inte lika brant vinkel för att lätta upp skuggsidan.
Tänk också på att balansera ljuset så att inte bakgrunden blir jätteljus eller jättemörk, och att inte något från altaret sticker upp ur huvudet på någon.

Det värsta jag sett i den vägen var en bild där en konfirmand hade fått horn. Det var nämligen ett krucifix bakom honom, så Jesus armar såg ut som horn vid första anblicken.

Och sen ska du nog inte ge de stackars konfirmanderna så starkt lungnande att de somnar ;)

Bilagor

• konfirmanduppställning.jpg
    konfirmanduppställning.jpg
    34.4 KB · Visningar: 176
ANNONS
Götaplatsens Foto