Annons

Hjälp! Inställningar ishallar! Canon 90D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoNettan

Medlem
Hej! Köpte precis en Canon EOS 90D med objektiv Sigma 70-200 f2.8.
Jag fotograferar hockey i många olika ishallar. Mörka och ljusa.
Jag får inte rätt på inställningarna! Är just nu mest i en mörk ishall och bilderna blev riktigt mörka. Gav upp och ställde den i läge A och då blev bilderna fina och ljusa!

Någon som har tips på inställningar till mig?
Ska jag ha läge M, Av eller Tv?
Vilket är bäst?
ISO?
Andra inställningar?
Tar tacksamt emot tips!

//FotoNettan
 
Hej! Köpte precis en Canon EOS 90D med objektiv Sigma 70-200 f2.8.
Jag fotograferar hockey i många olika ishallar. Mörka och ljusa.
Jag får inte rätt på inställningarna! Är just nu mest i en mörk ishall och bilderna blev riktigt mörka. Gav upp och ställde den i läge A och då blev bilderna fina och ljusa!

Någon som har tips på inställningar till mig?
Ska jag ha läge M, Av eller Tv?
Vilket är bäst?
ISO?
Andra inställningar?
Tar tacksamt emot tips!

//FotoNettan
Manuellt läge, bländare 2.8, så lång slutartid du kan men för att frysa rörelser helt bör du ha minst 1/500 och använd Auto-ISO alternativt så högt ISO du kan/vill.

Om du tittar på de bilder du tog i helautomatiskt läge så ser du att slutartiden är lång vilket påverkar skärpan. Du har säkert höga ISO-tal på dem också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Många som fotar i ishall (eller inomhussport över huvud taget) kör med M.
Som sagt ovan största bländare och ofta 1/500 s. Samt ett ISO som ger bra (korrekt) exponering.

Anledningen att inte köra någon form av automatik är att man inte vill få variation i exponeringen beroende på hur många ljusa eller mörka tröjor som råkar vara i bilden.

Ett sätt att välja rätt inställningar är att ta några bilder i Av-läge på största bländare. Välj en bild som blev bra. Kolla vilken tid och ISO den har. Vrid över till M och ställ in värdena.

Om det är väldigt ojämn belysning i hallen är automatik ändå att föredra så att inte bilden blir för mörk på vissa delar av planen eller för ljus på andra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS

Om du inte fotar i raw så kan det vara värt att labba med vitbalansen också. Fotar du i raw går det fint att justera i efterhand, men besvärligare i jpg.
 
ANNONS