Annons

hjälp: köpa ny canon, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingeling

Ny medlem
Hej!

Jag började fota för 2 år sedan då jag köpte en Canon 3000N inför en långresa. Har aldrig gått fotokurs, men tycker jag har lärt mig en del på vägen (men vill gärna lära mig så mkt. som möjligt, behöver bara lite tid och pengar till någon slags utbildning).

Tappade dock min älskade kamera i golvet, inget högt fall, men den gick sönder. Försäkringsbolaget går med på att jag köper ny (förmodligen motorn som är paj och det kostar nästan lika mkt för mig att laga som att köpa ny).

Nu undrar jag dock om det är så att Canons kameror inte håller så bra? Ska jag kolla på ett annat märke som har robustare kameror? Canon 300V / X verkar ligga i min prisklass, ca. 2800 kr. för en ny. vad tror ni om dem?

Ytterligare ett dilemma är: ska jag välja ett 28/105 objektiv som är lätt att bära med sig (reser mkt, min stora passion) eller 28/90 plus 90/300, skiljer inte så mkt i pris men blir bökigare att bära med sig. Och hur viktigt är det med övriga funktioner för att kunna utvecklas som fotograf?

Har förstått att det är prisvärt att köpa begagnat, men då har man ju ingen garanti...

Suck, många frågor. Några svar? Tacksam för tydliga svar, känner som sagt inte till alla termer och begrepp i fotovärlden.

/Ingela.

Alla kameror kan gå sönder när de tappas. Allt beror hur de faller. Men givetvis håller en del proffsmodeller bättre än andra.

Ola Skinnarmo använde Eos 300 på sina expeditioner på Arktis och Spetsbergen. Den klarade hårda tag och sträng kyla...

En 300X verkar vara en mycket bra kamera liksom föregångaren 300V. Steget upp till 30V är några tusenlappar och innebär också mer vikt. För de flesta är det bättre att lägga pengarna på optik.

Canon har två olika 28-105, jag känner bara till 28-105/3,5-4,5 som anses som en ett bra objektiv för sina pengar. Äben den billigare 28-105:an lär vara bättre än Canons 28-90.

Jag tycker att du ska skippa telezoomen om det inte är så att du ska åka på safari. Det visar sig att de flesta använder sina telezoomar väldigt sparsamt. Skärskilt om man är i städer klarar man sig bra utan telezoom. 105mm räcker långt för att fånga en del saker på avstånd och för att ta porträtt. Dessutom slipper du ha en särskild fotoväska med dig utan behöver bara ha kameran på axeln.

3000-modellerna har en del begränsningar men med 300-modellerna kan man göra nästan allt som man kan med proffsmodellerna. Det är främst antalet bilder man kan ta per sekund och tåligheten som skiljer. Är du inte sportfotograf lär 300X räcka långt och ha god växtmån.

Senast ändrad:
Hej Magnus!

Tack för ditt svar. Håller den för Skinnarmo borde den klara av mig också... Känns skönt med bekräftelse på att jag är inne på rätt spår!

/Ingela.

ANNONS
Götaplatsens Foto