Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera = beslutsvånda

Produkter
(logga in för att koppla)
Igår när jag passerade Expert i Kungens kurva Sthlm hade de en affisch med Nikon D90 för 4995.-
Tittade inte jättenoga eftersom jag inte är ute efter en så ev. objektiv vet jag inget om. Vare sig prisjakt.nu eller expert.se bekräftar det. Är det dina hemtrakter så kan det vara värt att höra med dem ändå. Annars också, de kanske kan skicka.
 
Med EOS 60D i kyrkan under ett bröllop. 1/100s. Sigma 70mm f/4.5 ISO6400 eller EF 85mm f/1.8 ISO1000?

Alla kameror och objektiv tar bra bilder, men bara när solen skiner...

Brus
Nikon D90 och EOS 60D är ½ steg bättre än EOS 40D

Dynamiskt omfång
D90 ½ steg bättre än 60D som är ½ steg bättre än 40D

Tonomfång
D90 ⅓ steg bättre än 60D som är ⅓ steg bättre än 40D

Färgdjup
D90 1 steg bättre än 60D och 40D

Objektivets ljusstyrka
f/1.8 är 2⅔ steg bättre än f/4.5

Om man vill se verkligheten förstår man att objektivets ljusstyrka är den faktor som överlägset har störst inverkan på slutresultatet. Kamerahuset spelar i princip ingen roll.

d90 12,52 ev dynamiskt omfång 60d 11,5 ev= d90 1 steg mer DR

Brusmässigt är d90 och 60d ganska likvärdiga pga 60d har lägre läsbrus än exv storebror 7d har genom långsammare utläsning

OM man skall ta ett stort steg i DR vad det gäller lägsta iso så är det idag Sonys sensorer som gäller med kolumnvis A/D, den typ av sensor som sitter i bla Nikon d7000 , Pentax K5 (D3X) . Ett DR språng pga det låga läsbruset .
 
Senast ändrad:
Sparar du ett år till D7000 så kommer den att ha blivit omsprungen av de kommande husen.

möjligen då av Nikons egna hus eller de hus som använder Sonys sensorer.

Canon har inte visat upp något svar ännu på Sonys sensorteknologi och vad det gäller det låga läsbrsuset och det som motsvarar lägsta iso.
 
Om man tittar på bästa nypris mot Sverige, av dina alternativ tjänar du mest på att köpa 60D i USA. D90 lönar sig inte där. Måste säga att runt 6500:- gör den prisvärd mot mycket beg kameror. Kan du däremot spräcka din budget lite och din kompis handlar i New York med ett stort utbud av kameraaffärer kan du se om de inte lika gärna säljer det med Sigma 17-50 OS (de verkar ha större marginaler på Sigma än Canon). Huromhelst är 60D i USA för runt 6500:- ett bättre köp än 560D+18-55 IS för 7000:- i Sverige.

Beg alternativet är vettigt också. Du har ju desdutom alt att köpa beh hos fotoaffär med garanti och ångerrätt. Titta då på Canon 40D (3500-4000:) 50D (ca 5000:). Nikon D90 3500-4000:), D200 (4000:).

Jag skulle INTE satsa på Olympusobjektiv. I de ljusdtarkare och dyrare segmenten har du då en del pengar investerade i systemet och även om Olympus säger sig jobba med att snabba upp autofokus på micro 4/3rds hus (med adapter) är det inte givet att det blir resultat. Olympus själva har sagt att bara proffsmodellen E5 skall finnas kvar och då de känner att de kan göra ett proffshus i m4/3 kommer de att göra det (istället?) - det finns alltså en risk att 4/3 i praktiken dör ut och du blir sittande med objektiv som måste säljas till brakpriser om det alls går den dan du vill sälja. Däremot skulle jah behålla min Olympus att ha som kompaktkamera. Jag köpte en just av den anledningen - 1995:- för E450+14-42 - alltså mindre än halva priset av en Canon G12,Nikon P7000, Panasonic LX5 och en sensor som är enormt mycket större. Dessutom halva priset av EPL-1 som dessutom saknar optisk sökare, har ingen separat AF modul och långsammare AF. Du får dessutom max 2000:- för din Olympusutrustning - om den går att sälja.
 
d90 12,52 ev dynamiskt omfång 60d 11,5 ev= d90 1 steg mer DR
Jag tittade inte på bas-ISO eftersom vi är kvar i kyrkan, där trådskaparen hade sina problem. På bas-ISO är skillnaden i DR mätt i Ev större precis som du säger.

Jag tänkte såhär: Vid kyrk-ISO (800-3200) skiljer det så många ISO-steg som jag angivit, för att leverera brus, DR, ton och färg på samma nivå. Alltså hur många ISO-steg skillnad bättre/sämre presterar de mot varandra för likvärdigt resultat. Det är inte ovanligt att man, när man pratar om brus, anger skillnad i ISO-steg för likvärdigt resultat. Jag ville jämföra DR på samma axel för enkelhetens skull.

Jag var mycket väl medveten om att min presentationsmetod borde förklaras mer ingående för att undvika missförstånd, men jag vill inte förvirra TS med en massa tekniksnack. Tror inte hon är så intresserad av kolumnvis A/D och läsbrusteknologi, men jag kan ha fel.

Brusmässigt är d90 och 60d ganska likvärdiga pga 60d har lägre läsbrus än exv storebror 7d har genom långsammare utläsning

OM man skall ta ett stort steg i DR vad det gäller lägsta iso så är det idag Sonys sensorer som gäller med kolumnvis A/D, den typ av sensor som sitter i bla Nikon d7000 , Pentax K5 (D3X) . Ett DR språng pga det låga läsbruset .

Fint, men vare sig D7000, K5 eller D3s ryms inom TS budget som är 7-9K inkl. minst ett ljusstarkt objektiv.
 
Senast ändrad:
Igår när jag passerade Expert i Kungens kurva Sthlm hade de en affisch med Nikon D90 för 4995.-
Tittade inte jättenoga eftersom jag inte är ute efter en så ev. objektiv vet jag inget om. Vare sig prisjakt.nu eller expert.se bekräftar det. Är det dina hemtrakter så kan det vara värt att höra med dem ändå. Annars också, de kanske kan skicka.

De körde den kampanjen i mellandagarna tom 12 jan om jag inte minns helt fel. En gammal affisch?
 
De flesta kedjor erbjuder d90 till lågt pris idag
en APS kamera som fortfarande står sig mycket bra jmf med alla andra oavsett pris
 
De flesta kedjor erbjuder d90 till lågt pris idag en APS kamera som fortfarande står sig mycket bra jmf med alla andra oavsett pris

Jasså, vilka då och hur lågt? Enligt prisjakt tar prisledaren Rajala 6400kr, fortfarande relativt prisvärt men lågt pris är att ta i. Kostade 5000kr för två veckor sedan, men det var då det.
 
Det är möjligt att priset har gått upp igen , senast jag rekommenderade den till vänner så hade flera affärer den i Lund till mycket billigt pris
 
Jag tittade inte på bas-ISO eftersom vi är kvar i kyrkan, där trådskaparen hade sina problem. På bas-ISO är skillnaden i DR mätt i Ev större precis som du säger.

Jag tänkte såhär: Vid kyrk-ISO (800-3200) skiljer det så många ISO-steg som jag angivit, för att leverera brus, DR, ton och färg på samma nivå. Alltså hur många ISO-steg skillnad bättre/sämre presterar de mot varandra för likvärdigt resultat. Det är inte ovanligt att man, när man pratar om brus, anger skillnad i ISO-steg för likvärdigt resultat. Jag ville jämföra DR på samma axel för enkelhetens skull.

Jag var mycket väl medveten om att min presentationsmetod borde förklaras mer ingående för att undvika missförstånd, men jag vill inte förvirra TS med en massa tekniksnack. Tror inte hon är så intresserad av kolumnvis A/D och läsbrusteknologi, men jag kan ha fel.



Fint, men vare sig D7000, K5 eller D3s ryms inom TS budget som är 7-9K inkl. minst ett ljusstarkt objektiv.

Helt rätt där Anders! Jag är inte ngn fena på teknikbegreppen, men lär mig sakta och säkert:)Ringde precis till en fotobutik och där de tyckte jag kunde vidga vyerna och se över de andra märkerna och där de rekomenderade Sony Alpha SLT-A55 hur är det med beg. optik till en sådan kamera?

/Åsa
 
Helt rätt där Anders! Jag är inte ngn fena på teknikbegreppen, men lär mig sakta och säkert:)Ringde precis till en fotobutik och där de tyckte jag kunde vidga vyerna och se över de andra märkerna och där de rekomenderade Sony Alpha SLT-A55 hur är det med beg. optik till en sådan kamera?

/Åsa

Jag gillar inte A55 för att den har elektronisk sökare (en bildskärm) istället för optisk sökare (titta genom glas). Däremot är Sony A580 en kamera som är billig och har samma fina bildsensor som t.ex. Nikon D7000. Men Sony's utbud av bra objektiv till bra pris är mycket mer begränsat än vad det är till Canon och Nikon.

Jämför t.ex. nypriser på 35mm f/1.8
Nikon: ca 1800kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 2900kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 3500kr inkl. motljusskydd

50mm f/1.8
Nikon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have

50mm f/1.4
Nikon: ca 3000kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3500kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 4500kr inkl. motljusskydd

85mm f/1.8
Nikon: ca 3400kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3800kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have

Och så håller det på. Skit samma om man sparar en tusing eller två på Sonyhuset, på objektiven förlorar du stort om du väljer Sony. Och det är objektivet som "gör" bilden, sant för 100 år sedan och sant idag.

Visst, det finns tredjepartstillverkare som Sigma etc. som gör objektiv till alla tillverkare som kompletterar utbudet, men det ger ingen fördel till någon jämfört med någon annan.

Därför har jag rekommenderat dig prisvärda Nikon D90 (eller nya D7000 om du måste ha senaste senaste) som är bra på höga ISO, har stort dynamiskt omfång (hanterar att återge skalan från mörkt till ljust på ett bra sätt), bra färgomfång, har stort utbud av bra/billiga objektiv både nytt och beg. etc.

Sony är iofs. en tillverkare på uppåtgående, men det är även Nikon så du riskerar inte att halka efter om du väljer Nikon.

FÖRSTÅ att alla kameratillverkare och butiker vill sälja på dig det senaste dyra nya fina huset med finesser hit och features dit, huset för 9000kr... och kitobjektiv till det, värde 500kr ingår. Hooked! Sedan måste du komma tillbaka och spenderar minst 9000kr till på objektiv så att du kan ta bilder också....
 
Senast ändrad:
Jag gillar inte A55 för att den har elektronisk sökare (en bildskärm) istället för optisk sökare (titta genom glas). Däremot är Sony A580 en kamera som är billig och har samma fina bildsensor som t.ex. Nikon D7000. Men Sony's utbud av bra objektiv till bra pris är mycket mer begränsat än vad det är till Canon och Nikon.

Jämför t.ex. nypriser på 35mm f/1.8
Nikon: ca 1800kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 2900kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 3500kr inkl. motljusskydd

50mm f/1.8
Nikon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have

50mm f/1.4
Nikon: ca 3000kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3500kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 4500kr inkl. motljusskydd

85mm f/1.8
Nikon: ca 3400kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3800kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have

Och så håller det på. Skit samma om man sparar en tusing eller två på Sonyhuset, på objektiven förlorar du stort om du väljer Sony. Och det är objektivet som "gör" bilden, sant för 100 år sedan och sant idag.

Visst, det finns tredjepartstillverkare som Sigma etc. som gör objektiv till alla tillverkare som kompletterar utbudet, men det ger ingen fördel till någon jämfört med någon annan.

Därför har jag rekommenderat dig prisvärda Nikon D90 (eller nya D7000 om du måste ha senaste senaste) som är bra på höga ISO, har stort dynamiskt omfång (hanterar att återge skalan från mörkt till ljust på ett bra sätt), bra färgomfång, har stort utbud av bra/billiga objektiv både nytt och beg. etc.

Sony är iofs. en tillverkare på uppåtgående, men det är även Nikon så du riskerar inte att halka efter om du väljer Nikon.

FÖRSTÅ att alla kameratillverkare och butiker vill sälja på dig det senaste dyra nya fina huset med finesser hit och features dit, huset för 9000kr... och kitobjektiv till det, värde 500kr ingår. Hooked! Sedan måste du komma tillbaka och spenderar minst 9000kr till på objektiv så att du kan ta bilder också....

Jodå jag är fullt medveten om att säljarna vill sälja:) Det lutar helt klart mot en nikon d90 men jag måste få hela spektrat för att känna att jag hamnar rätt . Varför vi trillade in på Sonyn var att jag fick ett bra erbjudande på en visningskamera och jag vad jag hört duktiga på Scandinavian Photo. Jag tackar än en gång för ditt engagemang:)
 
Tack ! Ska ringa direkt.

/Åsa

Priset är OK men inget klipp. Priset kan när som helst trilla tillbaka ner till 5000kr. Om den tusingen är viktig eller ej kan bara du avgöra.

Just nu finns inga bra D90-annonser ute på Blocket eller Fotosidan, de flesta försöker sälja för 7000-8000kr, då de betalade 9000-10000kr för ett år sedan och inte vill förlika sig med förlusten.

Men för 3 dagar sedan gick en för 3500kr och jag köpte en till min fru för 2 veckor sedan och betalade rimliga 2800kr. De dyker upp bra annonser var och varannan dag.

Här har du i alla fall en 35:a för 1400kr, http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143035
Och 85:an för 2300kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143046
 
Senast ändrad:
Priset är OK men inget klipp. Priset kan när som helst trilla tillbaka ner till 5000kr. Om den tusingen är viktig eller ej kan bara du avgöra.

Just nu finns inga bra D90-annonser ute på Blocket eller Fotosidan, de flesta försöker sälja för 7000-8000kr, då de betalade 9000-10000kr för ett år sedan och inte vill förlika sig med förlusten.

Men för 3 dagar sedan gick en för 3500kr och jag köpte en till min fru för 2 veckor sedan och betalade rimliga 2800kr. De dyker upp bra annonser var och varannan dag.

Här har du i alla fall en 35:a för 1400kr, http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143035
Och 85:an för 2300kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143046


Det gör ju det men jag har inte riktigt tiden till att leta att jag har varit så här aktiv de senaste dagarna var att jag bestämde mig för att göra en rejäl insats.
 
ANNONS