Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera = beslutsvånda

Produkter
(logga in för att koppla)

pixo

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade nu tänkt uppgradera till ny kamera, har haft en Olympus e-410 med objektiv 14-42 mm 1:3,5-5,6 samt ett 40-150 mm 1:4-5,6 som jag köpte våren 2008 som jag har känt mig begränsad med. Den ger bra bilder vid goda ljusförhållanden men kvällsfoto eller inomhusfoto där funkar den inte så bra.

Nu vill jag satsa lite mer än vad jag vågade göra våren 2008 och utveckla mitt fotande. Tar mkt barnbilder (porträtt) och naturbilder samt fotat en del bröllop. Har lusläst vad marknaden har att erbjuda för stunden och de modeller jag har tittat på är: ( Min tänkta budget 7-9000kr)

Nikon d90
Nikon d7000
Canon 50d
Canon 60d

Har varit runt och tittat både på nätet och i butiker och med min budget ringade jag in Nikon d90 men så ska min bror åka till Usa och där skulle jag kunna få tag på en Canon 60 d med objektivet 18-135 för ca 8500 kr (endast hus 6600kr)alternativt en Nikon d90 med objektiv för ca 6400 kr ( endast hus 6000kr).


Har även sedan tidigare en analog Canon eos 500n med objektivet Ef 28-80 1:3,5-5,6

Skulle jag kunna använda mina äldre objektiv både från Olympusen och Canonen?

Så nu är frågan hur ska jag göra och var ska jag köpa? (dvs vad ska jag tänka på om jag köper från Usa?)

Tacksam för svar

Pixo
 
Med tanke på att D90 säljs för cirka 6400kr här isverige så skulle iallafall inte jag välja att köpa huset i USA och _riskera_ strul med garanti (och om man har otur: tull och moms).

Eftersom du har med D7000 på listan över kandidater så förstår jag inte riktigt varför du dessutom har med D90.

Ditt nuvarande objektiv till Canonen passar till Canons digitala hus, men du får inte full funktionalitet vad gäller ljusmätning och sånt. Jag ser ingen anledning att vara Canon-trogen bara på grund av det objektivet.

Olympusgluggarna kommer inte att passa till varesig Canon eller Nikon då det saknas en adapter för detta (Eftersom Olympusen är en FourThirds-kamera är teckningscirkeln i dem väldigt små)

60D pakewtet till det priset är riktigt bra.. Men återigen: Risken för Garantistrul (och risken för tull och moms) bör man ju också väga in.

Dessutom vill jag minnas att vissa av Canons nya laddare är av den typen där kontakten inte kan bytas, då får man ju släpa på en adapter också).

Av de kameror du listar så skulle jag vilja hävda att D7000 är det bästa huset (den är ju dessutom den nyaste generationsmässigt av de du listar upp).

Av de kameror du listar så är 50D den enda som saknar filminspelning (Även om D90's filmfunktion är 'sådär')
 
Med tanke på att D90 säljs för cirka 6400kr här isverige så skulle iallafall inte jag välja att köpa huset i USA och _riskera_ strul med garanti (och om man har otur: tull och moms).

Eftersom du har med D7000 på listan över kandidater så förstår jag inte riktigt varför du dessutom har med D90.

Ditt nuvarande objektiv till Canonen passar till Canons digitala hus, men du får inte full funktionalitet vad gäller ljusmätning och sånt. Jag ser ingen anledning att vara Canon-trogen bara på grund av det objektivet.

Olympusgluggarna kommer inte att passa till varesig Canon eller Nikon då det saknas en adapter för detta (Eftersom Olympusen är en FourThirds-kamera är teckningscirkeln i dem väldigt små)

60D pakewtet till det priset är riktigt bra.. Men återigen: Risken för Garantistrul (och risken för tull och moms) bör man ju också väga in.

Dessutom vill jag minnas att vissa av Canons nya laddare är av den typen där kontakten inte kan bytas, då får man ju släpa på en adapter också).



Hej igen!
D7000 kom med för att den låg "nära" i pris men ändå för lång borta :( som sagt det var dessa kameror jag fastnade för.

Förtydligande, frågan är ska jag köpa d90 alt canon 60d efter de priser och möjlighter som erbjuds för stunden eller spara ett år till nikon d7000?

Och hur står sig canon 50d till ovan valda modeller?

/Pixo
 
Hej igen!
D7000 kom med för att den låg "nära" i pris men ändå för lång borta :( som sagt det var dessa kameror jag fastnade för.

Förtydligande, frågan är ska jag köpa d90 alt canon 60d efter de priser och möjlighter som erbjuds för stunden eller spara ett år till nikon d7000?

Och hur står sig canon 50d till ovan valda modeller?

/Pixo

Sparar du ett år till D7000 så kommer den att ha blivit omsprungen av de kommande husen.

50D är inte någon _dålig_ kamera, men D90 klippte flera branschutmärkelser än 50D under 2008/2009 (Det skiljer bara nån månad mellan dem). 50D har aningen högre upplösning än D90, men det återspeglas i att den brusar mer.

Jag säger inte att DXOMark är bibeln, men så här tycker de om sensorn:
http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon
 
Sparar du ett år till D7000 så kommer den att ha blivit omsprungen av de kommande husen.

50D är inte någon _dålig_ kamera, men D90 klippte flera branschutmärkelser än 50D under 2008/2009 (Det skiljer bara nån månad mellan dem). 50D har aningen högre upplösning än D90, men det återspeglas i att den brusar mer.

Jag säger inte att DXOMark är bibeln, men så här tycker de om sensorn:
http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon

Hur står sig då Nikon d90 mot Canon 60d?
 
Hur står sig då Nikon d90 mot Canon 60d?

Det beror _helt_ på vilka faktorer du ser på som mest avgörande.

Om man gör det vansinniga tankeexperimentet att jag idag skulle välja mellan dem, med förutsättningen att jag visste det jag vet om mitt fotograferande, och inte behöva ta hänsyn till NÅGOT annat så skulle jag välja D90.

Varför? Den beter sig bäst i dåligt ljus, och jag plåtar mestadels konserter.

Om du har _andra_ kriterier så kanske den bedömningen är helt irrelevant.
 
Det beror _helt_ på vilka faktorer du ser på som mest avgörande.

Om man gör det vansinniga tankeexperimentet att jag idag skulle välja mellan dem, med förutsättningen att jag visste det jag vet om mitt fotograferande, och inte behöva ta hänsyn till NÅGOT annat så skulle jag välja D90.

Varför? Den beter sig bäst i dåligt ljus, och jag plåtar mestadels konserter.

Om du har _andra_ kriterier så kanske den bedömningen är helt irrelevant.

Ok jag tackar för dina svar. Canon 60 d lockar då jag kan få den till ett väldigt bra pris och att den är "nyare" än d90 men det lutar nog åt en nikon d90.
 
Tips #1 -- Köp riktiga objektiv!
Inga 18-135 f/massor eller annat skit! Zommar som det står f/2.8 på eller fasta objektiv som det står f/1.4 eller f/1.8 på.

Till Nikon: Sigma 24/1.8, AF-S 35/1.8, 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8, 105/2.8 VR, Sigma 150/2.8 OS.
Till Canon: Sigma 24/1.8, EF 35/2, 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8, 100/2, 100/2.8L IS, Sigma 150/2.8 OS.

Kombinationen 24-50-100 eller 35-85-150. Om du även vill ha lite vidvinkel klarar du dig med kitzoomen 18-55 VR/IS som du använder upp till din första fasta brännvidd.

Alla dessa objektiv säljs beg 20-30% under nypris, men om du kan handla i USA är det lika god affär.

Tips #2
Med bra objektiv spelar det ingen roll om huset heter X eller Y av de du listar. Men jag hade försökt hitta en billig D90 beg, jag betalade ca 2800kr för mitt.
 
Tips #1 -- Köp riktiga objektiv!
Inga 18-135 f/massor eller annat skit! Zommar som det står f/2.8 på eller fasta objektiv som det står f/1.4 eller f/1.8 på.

Allvarligt talat... tycker ens du själv att det där är ett råd som verkar kompatibelt med den budget som verkar aktuell här?
 
Allvarligt talat... tycker ens du själv att det där är ett råd som verkar kompatibelt med den budget som verkar aktuell här?

Lätt, kolla begmarknaden

D90 beg ca 3000-4000kr
AF-S 35/1.8 1400-1500kr
AF 50/1.8 750-1000kr
AF 85/1.8 2000-2500kr
AF-S 105/2.8 VR 5500kr

EOS 40D ca 3000-3500kr
EF 35/2 ca 2500kr
EF 50/1.8 ca 750-900kr
EF 85/1.8 ca 2600kr
EF 100/2 ca 3000kr

För att nämna några. De långa/fina/dyra/skarpa makroobjektiven med VR/IS/OS kanske får vänta lite.
 
Nu känner jag inte till Olympus objektivurval, men de har säkert något fast objektiv i en brännvidd mellan 20 och 50mm med ljusstyrka f/2 eller bättre, och så finns det ju Sigma 30/1,4 som du borde testa.

Skillnaden med att använda ljusstarka objektiv som de jag nämner ovan är att man får bättre möjlighet att fotografera i sämre ljus och dessutom kan man få till helt andra skärpedjup än det som kitobjektiv kan erbjuda. Få se nu, dina objektiv har som bäst (fullt utzoomade) en ljusstyrka på ca f/4. f/2,8 är dubbelt ljusstarkare än det och f/2 dubbelt ljusstarkare än f/2,8, och f/1,4 är dubbelt ljusstarkare än f/2. Alltså, du har 3 steg (8 gånger!) bättre ljusinsläpp med f/1,4 än du har med f/4, och 4 steg (16 gånger) bättre ljusinsläpp än du har på f/5,6, vilken är den största bländaren du kan ställa in med objektivet fullt inzoomat.

Med det här vill jag säga att man inte ska sila mygg och svälja elefanter. Visst, en modernare kamera, med större sensor än den i din Olympus, ger dig kanske ett par steg bättre prestanda på högre isotal, men genom att höja iso tappar du också dynamiskt omfång i viss mån och skapar brus oberoende. Skillnaden mellan f4 och f/1,4 är lika stor som skillnaden mellan iso 1600 och iso 200.

Vill du byta system till Nikon eller Canon så gör det, men satsa på samma gång på ljusstark optik. Annars har du inte vunnit så mycket. Gillar du i övrigt din Olympus tycker jag du ska köra vidare med den och skaffa ljusstark optik istället.
 
Senast ändrad:
Nu känner jag inte till Olympus objektivurval, men de har säkert något fast objektiv i en brännvidd mellan 20 och 50mm med ljusstyrka f/2 eller bättre, och så finns det ju Sigma 30/1,4 som du borde testa.

Skillnaden med att använda ljusstarka objektiv som de jag nämner ovan är att man får bättre möjlighet att fotografera i sämre ljus och dessutom kan man få till helt andra skärpedjup än det som kitobjektiv kan erbjuda. Få se nu, dina objektiv har som bäst (fullt utzoomade en ljusstyrka på ca f/4. f/2,8 är dubbelt ljusstarkare än det och f/2 dubbelt ljusstarkare än f/2,8, och f/1,4 är dubbelt ljusstarkare än f/2. Alltså, du har 3 steg (8 gånger!) bättre ljusinsläpp med f/1,4 än du har med f/4, och 4 steg (16 gånger) bättre ljusinsläpp än du har på f/5,6, vilken är den största bländaren du kan ställa in med objektivet fullt inzoomat.

Med det här vill jag säga att man inte ska sila mygg och svälja elefanter. Visst, en modernare kamera, med större sensor än den i din Olympus, ger dig kanske ett par steg bättre prestanda på högre isotal, men genom att höja iso tappar du också dynamiskt omfång i viss mån och skapar brus oberoende. Skillnaden mellan f4 och f/1,4 är lika stor som skillnaden mellan iso 1600 och iso 200.

Vill du byta system till Nikon eller Canon så gör det, men satsa på samma gång på ljusstark optik. Annars har du inte vunnit så mycket. Gillar du i övrigt din Olympus tycker jag du ska köra vidare med den och skaffa ljusstark optik istället.

Hej, tack för en nyanserad bild av det hela:) Det är lite andra saker som jag inte heller är riktigt nöjd med, den var ett panikköp som jag har ångrat under åren och där för har jag inte satsat att köpa mer optik på den. Vill inte hamna i samma läge igen då jag nu tänkte köpa en ny kamera.

Och jag får nog fortfarande se mig som en novis både som fotograf och med mina kunskaper kameror och optik men vill lära mig mer.
 
Tips #1 -- Köp riktiga objektiv!
Inga 18-135 f/massor eller annat skit! Zommar som det står f/2.8 på eller fasta objektiv som det står f/1.4 eller f/1.8 på.

Till Nikon: Sigma 24/1.8, AF-S 35/1.8, 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8, 105/2.8 VR, Sigma 150/2.8 OS.
Till Canon: Sigma 24/1.8, EF 35/2, 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8, 100/2, 100/2.8L IS, Sigma 150/2.8 OS.

Kombinationen 24-50-100 eller 35-85-150. Om du även vill ha lite vidvinkel klarar du dig med kitzoomen 18-55 VR/IS som du använder upp till din första fasta brännvidd.

Alla dessa objektiv säljs beg 20-30% under nypris, men om du kan handla i USA är det lika god affär.

Tips #2
Med bra objektiv spelar det ingen roll om huset heter X eller Y av de du listar. Men jag hade försökt hitta en billig D90 beg, jag betalade ca 2800kr för mitt.

Hej Har tittat på begagnade kameror oxå men känns som jag inte har riktigt kunskapen om grejorna för att våga köpa begagnat .Känns ju trist och köpa ngt som inte håller. Så om jag nu ska välja ett nytt kamerahus och om jag då ska välja mellan d90 och canon 60d vilken skulle du tipsa mig om ?
 
Hej Har tittat på begagnade kameror oxå men känns som jag inte har riktigt kunskapen om grejorna för att våga köpa begagnat .Känns ju trist och köpa ngt som inte håller.

Jag köper till 99% begagnat och det håller precis lika bra som nytt. Inget har nånsin pajat av 10 hus och 30 objektiv. Ett bra objektiv håller i 20 år, eller mer. Ofta ser de ut som nytt, levereras i originalkartong, använt av försiktiga och glada amatörer som undertecknad. Gör din hobby näst intill gratis, gillar du inte objektivet ifråga säljer du det igen för samma pris som du köpte det för.

Det som känns trist för mig är att köpa ett hus nytt för 7K med vetskapen om att det är värt 4K om ett 1½ år. Med beg slipper man det problemet. Varför betala en försäkringspremie om 3K när sannolikheten för olycka är <10%.
 
Senast ändrad:
Så om jag nu ska välja ett nytt kamerahus och om jag då ska välja mellan d90 och canon 60d vilken skulle du tipsa mig om ?

Det spelar ingen roll. Jag tittar i första hand på vilka objektiv jag vill ha. Canon och Nikon har lite olika utbud och tittar/räknar man på vad objektiven till respektive presterar/kostar kan man sedan välja det hus som passar favoritobjektiven. Både D90 och 60D presterar mycket bra så det spelar ingen roll.

Välj objektiv först, det är MYCKET viktigare för slutresultatet och bör representera minst 75% av din investering.
 
Jag köper till 99% begagnat och det håller precis lika bra som nytt. Inget har nånsin pajat av 10 hus och 30 objektiv. Ett bra objektiv håller i 20 år, eller mer. Ofta ser de ut som nytt, levereras i originalkartong, använt av försiktiga och glada amatörer som undertecknad. Gör din hobby näst intill gratis, gillar du inte objektivet ifråga säljer du det igen för samma pris som du köpte det för.

Det som känns trist för mig är att köpa ett hus nytt för 7K med vetskapen om att det är värt 4K om ett 1½ år. Med beg slipper man det problemet. Varför betala en försäkringspremie om 3K när sannolikheten för olycka är <10%.

Hej jag blir ju nyfiken på var du hittar allt? elr det kanske är en väl bevarad hemlighet:)
 
OM du nu ska byta märke så ska du ju inte köpa objektiv till med samma ljusstyrka som du har till din Olympus. Då vinner du inget alls.

Skaffa i så fall objektiv med högre ljusstyrka än paketobjektiven som följer med kamerahus till både Olympus, Nikon, Canon och vad de andra nu kan heta.

Jag tycker att du ska behålla din Olympus och skaffa objektiv som inte begränsar ditt fotande, jag tror inte att kamerahuset är det som hindrar dig; det säger jag som flerårig Olympusanvändare.
 
OM du nu ska byta märke så ska du ju inte köpa objektiv till med samma ljusstyrka som du har till din Olympus. Då vinner du inget alls.

Skaffa i så fall objektiv med högre ljusstyrka än paketobjektiven som följer med kamerahus till både Olympus, Nikon, Canon och vad de andra nu kan heta.

Jag tycker att du ska behålla din Olympus och skaffa objektiv som inte begränsar ditt fotande, jag tror inte att kamerahuset är det som hindrar dig; det säger jag som flerårig Olympusanvändare.

Hej , det kanske är så, vad har du själv för kamera?
 
ANNONS