Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Korrupta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
När jag skulle ladda över senaste bilderna till datorn upptäckte jag till min förtvivlan att nästan alla bilderna är korrupta. Bilderna är antingen föskjutna, dvs halva bilden är förskjuten åt något håll, eller också täcks bilden (hela eller delar av den) av någon annan färg.

Har provat med olika minneskort, olika objektiv och olika program i datorn, med samma resultat.

Vad som är lite underligt är att i displayen ser bilden bra ut.
Nån som känner igen problemet?

Kameran är en 400D.

//Anders

När jag skulle ladda över senaste bilderna till datorn upptäckte jag till min förtvivlan att nästan alla bilderna är korrupta. Bilderna är antingen föskjutna, dvs halva bilden är förskjuten åt något håll, eller också täcks bilden (hela eller delar av den) av någon annan färg.

Har provat med olika minneskort, olika objektiv och olika program i datorn, med samma resultat.

Vad som är lite underligt är att i displayen ser bilden bra ut.
Nån som känner igen problemet?

Kameran är en 400D.

//Anders

Kan bero på massor av orsaker. Har du provat att öppna bilden? Många filer innehåller en preview bild och det kan förklara varför det ser okej ut på din kameradisplay.

Låter som det är dags att skicka kameran på service annars. Kolla med en annan kortläsare först bara.

Mvh
Maverick

Det visade sig faktiskt vara datorn det var fel på. Laddade upp bilderna på en annan dator och drog på en lättnadens suck när de var ok.

Jag bytte sen både USB port och kablel och testade igen och nu visade det sig faktist funka. Dock så funkar fortfarande inte den inbyggda CF-kort läsare idatorn.. Nåt har hänt bara sådär...
Nåja, skönt att man slapp lämna in kameran iallafall.

Tack för tipsen och ideerna!

ANNONS
Götaplatsens Foto