Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp kring bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Hur många försäljningar har du haft och till vilket pris?


Med risk att vara lite party pooper, Getty / IStock rekryterar fotografer denna vägen, så jag skulle ta ordet "utvalda" med en nypa salt.



Kör på, se till att göra sånt du tycker är roligt om du nu inte bryr dig om pengarna.
Jag har för mig att du sa att getty krävde jättebilder? Största var bara på 4600x3100. Om bilden säljs för 350 kr vad får ni behålla? Vad får nu behålla på 2800 kr?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Getty är mer en traditionell bildbyrå, färre, bättre och dyrare bilder.
Ska du fota folk på stan utan modellrelease har du inget val, de måste vara editorial. Editorial säljer sämre, kanske en tiondel av kommersiella.
Ok misstänkte det. Går det att i efterhand skicka in rätt dokument och på så vis flytta en bild från editorial till RF? Säljer en bild bra i editorial kan det kanske vara värt att försöka få fastighetsägare att skriva på.



Tyvärr inte, man måste fylla i både amerikanska och svenska deklarationsdokument men det är inte så krångligt. Sajtmaila mig för tips.
Synd att det inte fungerar lite smidigare. Jag är tacksam för erbjudande om hjälp. Först ska jag ta mig en funderare om det ens är lönt mödan, sen ska jag bli godkänd också men toppen att kunna få hjälp om det strular.



Varför då? Du vet väl inte om de skulle sälja bilder och inte betala dig alls. Man får lita på att kontrollmekanismerna funkar. Jag har vid några tillfällen köpt mina egna och andras bilder och det stämde exakt.
Är lite väl misstänksam kanske :). Det fanns inget om lägre ersättningar i det jag läste. Kommer nog om de är intresserade av ett samarbete.




Se ovan. Jo microstock kräver tusentals försäljningar för att det ska bli något över när bildbyrån och skatteverket tagit sitt.
I de flesta fall är det fritt att sälja till flera så en bild kan ju dra in pengar på flera bildbyråer.



Jadå, en hel rad sista året men helt andra bilder.
Trevligt att chansen finns iallafall. Gäller att tänka lite nytt i kombination med hög teknisk kvalitet som du skriver.
Tack för riktigt bra hjälp. Fotosidan när den är som bäst.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja alltså, jag har inte gjort något aktivt val (av Getty), utan mina bilder låg uppe på 500 px:s marketplace, men sedan la dom mer den delen och inledde ett samarbete med Gettys och det är på den vägen har det gått.

Passar på att korrigerar en felaktig uppgift som jag angav tidigare;

Det högsta priset på någon av mina bilder ligger på en bit över 3 000 :- och då är det i det största formatet det gäller. I mindre storlekar är summan betydligt blygsammare, om inte säga försvinnande liten när det handlar om den minsta storleken.

Men för mig som amatör, handlar det inte så mycket om pengarna, utan det erkännande det faktiskt innebär att ens bilder blir utvalda av en så stor bildbyrå som Gettys.

Nu väntar jag bara på att som skall upptäcka mina andra alster också 😉.

Här är en länk på de bilder som dom valt ut.
Precis så är läget för mig också. Och bilden som sålts och som jag fått 1 dollar och 32 cent för kostar enligt Gettys, beroende på storlek, mellan 350 och 4200 Skr:-. Har inte funderat så mycket på hur det fungerar men det finns kanske skäl att göra det:). Enl 500 px måste fordran uppgå till minst 30 dollar innan någon utbetalning kan göras så det får väl bli ett livslångt projekt att nå dit:)

Här är i alla fall de bilder Gettys valt ut från mig. Men som sagt - vägen till rikedom verkar vara både lång och snårig:)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Precis så är läget för mig också. Och bilden som sålts och som jag fått 1 dollar och 32 cent för kostar enligt Gettys, beroende på storlek, mellan 350 och 4200 Skr:-. Har inte funderat så mycket på hur det fungerar men det finns kanske skäl att göra det:).
Det förefaller vara en god idé.
Det du fått och vad som som anges i prislistan skiljer sig markant, minst sagt.
Men som sagt - vägen till rikedom verkar vara både lång och snårig:)
Ja, man får inte ha bråttom 😄 ! Fick du något meddelande om att någon hade köpt din bild, även om beloppet var på en struntsumma !?
 

iSolen.se

Guest
Det förefaller vara en god idé.
Det du fått och vad som som anges i prislistan skiljer sig markant, minst sagt.
Ja, man får inte ha bråttom 😄 ! Fick du något meddelande om att någon hade köpt din bild, även om beloppet var på en struntsumma !?
Getty sammanställer alla försäljningar den 20:e månaden efter, shutter m fl ger resultatet direkt.

Prislistan du ser är för en enda bild utan rabatter etc. De flesta köpare är storköpare och har helt andra priser.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Precis så är läget för mig också. Och bilden som sålts och som jag fått 1 dollar och 32 cent för kostar enligt Gettys, beroende på storlek, mellan 350 och 4200 Skr:-. Har inte funderat så mycket på hur det fungerar men det finns kanske skäl att göra det:). Enl 500 px måste fordran uppgå till minst 30 dollar innan någon utbetalning kan göras så det får väl bli ett livslångt projekt att nå dit:)

Här är i alla fall de bilder Gettys valt ut från mig. Men som sagt - vägen till rikedom verkar vara både lång och snårig:)
Tar du kontakt med Getty och får en förklaring så dela gärna vidare. Känns lite märkligt minst sagt såvida ni inte hamnat i en liga med lägre betalt pga sättet ni kom med. Fast egentligen borde det snarare ge mer än mindre.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Getty sammanställer alla försäljningar den 20:e månaden efter, shutter m fl ger resultatet direkt.

Prislistan du ser är för en enda bild utan rabatter etc. De flesta köpare är storköpare och har helt andra priser.
Ok, tack för det ! Jag har som sagt inga förhoppningar att bli förmögen på mitt fotande (och det har heller aldrig varit det uttalade målet).
 

iSolen.se

Guest
Ok misstänkte det. Går det att i efterhand skicka in rätt dokument och på så vis flytta en bild från editorial till RF? Säljer en bild bra i editorial kan det kanske vara värt att försöka få fastighetsägare att skriva på.
Nej det går inte.

Synd att det inte fungerar lite smidigare. Jag är tacksam för erbjudande om hjälp. Först ska jag ta mig en funderare om det ens är lönt mödan, sen ska jag bli godkänd också men toppen att kunna få hjälp om det strular.
Nej det är inte lönt mödan (kronor per timme), du måste tycka det vara kul eller extremt duktig på det du gör så du kan dra in en miljon per år eller mer.

Är lite väl misstänksam kanske :). Det fanns inget om lägre ersättningar i det jag läste. Kommer nog om de är intresserade av ett samarbete.
Samarbete? Det är upp till dig, gör arbetsproven och ladda upp bara.

I de flesta fall är det fritt att sälja till flera så en bild kan ju dra in pengar på flera bildbyråer.
De flesta brukar börja så, själv har jag laddat upp till, 6-7 olika bildbyråer innan jag gjorde matten och blev exklusiv.

Trevligt att chansen finns iallafall. Gäller att tänka lite nytt i kombination med hög teknisk kvalitet som du skriver.
Tack för riktigt bra hjälp. Fotosidan när den är som bäst.
Lycka till! Det hjälper om du eller någon vän har en visuell hobby, klättring, hästar, handarbete, snickeri etc, etc och sen punktmarkera några dagar.
 

iSolen.se

Guest
Tar du kontakt med Getty och får en förklaring så dela gärna vidare. Känns lite märkligt minst sagt såvida ni inte hamnat i en liga med lägre betalt pga sättet ni kom med. Fast egentligen borde det snarare ge mer än mindre.
Det är inte alls konstigt, som sagt, de flesta bilder säljs med rabatter, som prenumeration eller i klump på ett eller annat sätt. Nybörjare får dessutom bara 15%.
 

iSolen.se

Guest
Precis så är läget för mig också. Och bilden som sålts och som jag fått 1 dollar och 32 cent för kostar enligt Gettys, beroende på storlek, mellan 350 och 4200 Skr:-. Har inte funderat så mycket på hur det fungerar men det finns kanske skäl att göra det:). Enl 500 px måste fordran uppgå till minst 30 dollar innan någon utbetalning kan göras så det får väl bli ett livslångt projekt att nå dit:)

Här är i alla fall de bilder Gettys valt ut från mig. Men som sagt - vägen till rikedom verkar vara både lång och snårig:)
Chansen att någon skulle betala 4000kr för en naturbild som det går 14 på dussinet av, även om denna skulle vara tekniskt perfekt, är väldigt låg.

Gettybilderna säljs på 5-6 andra sajter med andra licenser och priser.

30 dollar, det var 100 förut, så de har förbättrat.
 

iSolen.se

Guest
Herrejösses 😂 !Jaa, du. Att fota så unikt som jag bara kan. Hm, det är ju mycket lättare sagt än gjort. Däremot försöker jag faktiskt maximera kvaliteterna i de bilder jag lägger upp, med de begränsade kunskaper jag har. Jag har ju inte köpt på mig pryttlar för ingenting, om man säger så 😉.

Och till saken hör att jag vill gärna tro att jag lärt mig lite till, sedan dess jag redigerade dessa bilderna, men jag skall ärligt säga att det går inte fort framåt, vad det gäller fotograferande såväl som fotoredigerande.

Om jag knäppte på lika mycket som jag läser om foto, då hade jag nog haft en väldans massa matnyttiga bilder nu, men så är det inte, då Jag upplever väldiga svårigheter med att "se" bilden. Men ibland har man tur.
Läs på i forumen om teknik men det är egentligen sunt förnuft. Fota på basiso, använd stativ, skarpa objektiv, bra ljus, varsam efterbehandling, hög upplösning. Om du har liknande bild som någon annan kanske din har bättre kvalitet eller är större.

Fotar du helt unika bilder kan du fota med mobilen, de kommer sälja ändå.

Glöm inte att lägga på bra nyckelord, bra bild med dåliga nyckelord = 0 i försäljning.

www.keywording.se
 

AWid

Aktiv medlem
.............. 😄 ! Fick du något meddelande om att någon hade köpt din bild, även om beloppet var på en struntsumma !?
Fick ett meddelande från 500 px. Sen framgår det när man går in på "My settings">>Fliken "Licensing">>"Sales history". Fast det kanske bara var en förskottsutbetalning av ett mångmiljonbelopp:)
 

iSolen.se

Guest
Jag har för mig att du sa att getty krävde jättebilder? Största var bara på 4600x3100. Om bilden säljs för 350 kr vad får ni behålla? Vad får nu behålla på 2800 kr?
Vad du får behålla beror på hur stor du är, nybörjare får 15%. Någon enstaka i världen får 45%.

Kräver, nja på de sajter som priset ändras efter storlek är det väl självklart att man ska leverera stora bilder. Och på de sajter där priset är samma kommer storleken bli ett konkurrensmedel till din favör.
 
ANNONS