Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Måste köpa ett nytt objektiv..behöver er hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

IamAnna

Ny medlem
På måndag så får jag min efterlängtade D700 och min D2h får bli min reserv kamera. Till min nya kamera vill jag köpa ett objektiv som verkligen är super bra och helst till ett vettigt pris. Jag är pressfotograf med vill gärna köpa ett objektiv som är kanon för porträtt/magasin fotografering. Jag känner att det är en djungel med alla objektiv och hur det än är så är jag inte den mest tekniska. Så jag ber er om hjälp, tipsa mig.
Tack på förhand!!

//Anna

Du är pressfotograf men har ingen aning om vad du ska ha för objektiv? :D
Va sägs om att vi byter jobb? ;) Moahah

Du är pressfotograf men har ingen aning om vad du ska ha för objektiv? :D
Va sägs om att vi byter jobb? ;) Moahah

...kan visserligen hålla med om att det verkar litet märkligt med en pressfotograf som inte har koll på vilket objektiv som är bäst.
Å andra sidan finns det ju också fotografer som faktiskt spenderar större delen av sin vakna tid med ena ögat limmat till sökaren = ingen tid till att sitta och lus-läsa objektiv-recensioner hit-å-dit....
Alltså, de som inte behöver värsting-grejor för att skapa jädrigt bra bilder. Det bara blir bra ändå.......
En av livets små orättvisor! ;)

Det naturliga valet om du bara skall ha ett enda objektiv för proffisionellt bruk är det här.
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED

Vill du också ha ett vidvinkligare så är det det här som gäller.
Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED

På korta telesidan är den här populär.
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

För porträtt är det det här.
Nikon AF 85/1,4 D IF

Längre telen är väl väldigt specifikt efter vad man behöver bäst, kostnaderna börjar ju nu skjuta i väg rejält, annars så är nog dessa gluggar vad dom flesta Nikon fotografer arbetar med proffisionellt.

/kent

Jag har satsat på en lite lättare utrustning. Mitt val blev

Nikon 17-35/2,8
Nikon 60/2,8G (makro)
Nikon 85/1,4

Jag fotar mest porträtt och reportage. För sportfoto krävs nog en annan utrustning.

Jag menar inte att jag är helt nollad när det gäller objektiv, som ni kanske förstår eftersom det är mitt yrke. Men eftersom jag inte anser mig vara en expert så tar jag gärna andras råd. Händer så mycket roligt hela tiden med nya objektiv och kameror. Hoppas att det är OK..
Tack till er som svarat mig, det uppskattar jag.

Nikon 17-35/2.8 AF-S För tajta porträtt med miljöer.
Nikon 85/1.8 D Klockrent smidigt/billigt toppresterande porträttglugg.

Dessa två ger stor flexibilitet och båda är riktigt ljusstarka för snabba slutartider osv...

och eftersom du frågade efter ett superbra objektiv så blir svaret:

Solklart Nikon 85/1.8 D! (Som för övrigt har blixtrande snabb autofokus på D700).

ANNONS
Götaplatsens Foto