Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Mattskivan?

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Hej!
Jag har problem med kameran (Canon 5D). Jag bytte objektiv igår kväll och märkte då att hållaren till mattskivan ramlade ner, tänkte inte mer på det utan satte tillbaka den och satte på objektivet och gick och la mig.

Idag så plockar jag upp kameran och allt det jag ser i sökaren ger mig en liten chock. I sökaren så ser jag en rund svart ring ungefär som när man tittar baklänges i en kikare. Tar av objektivet och försöker se vad som är problemet, jag tror att jag har tappat mattskivan men är lite osäker.

Ljusmätningen funkar inte så bra och allt jag se i sökaren är skarpt även det som borde vara ur fokus.

Är det så att jag har tappat mattskivan? Eller har jag värre problem än så?

Tacksam om någon kan ha lite input...

/Mattias

Det låter som ett typiskt fall av "tappad mattskiva" så jag tror du kan vara lugn. Det ska nämligen se ut precis som du beskriver och det finns knappast några andra rimliga fel som kan orsaka det.

Hej
Köpte du en original?
Om inte, måste du ställa om i cunstom fuction, tex om köpt em med rutnät eller en för manuellt fokus.

roinek skrev:
Hej
Köpte du en original?
Om inte, måste du ställa om i cunstom fuction, tex om köpt em med rutnät eller en för manuellt fokus.

Jag köpte en mattskiva med rutnät igår, men hade ingen aning om att man behövde ändra några inställningar, så det var ju positivt för mig att att Mattias råkade ut för det han gjorde.

Tack Roine för att du poängterade detta med inställningen!

Hoppas det inte är något ytterligare fel på kameran, Mattias.

roinek skrev:
Hej
Köpte du en original?

Jag köpte den vanliga, men funderar på om jag ändå inte skall slå till på den med rutnät när jag ändå är i farten. Så det var ett bra tips, tack för det Roine!

jag har rutnät.
Jag bor ju i den delen av världen där allt lutar ju då man ser sina kort, så det hjälper faktiskt.

Roine

Hej
Då jag påpekade att man ev skulle ändra så visste jag ju inte vilken de köpt.
Minns faktiskt inte, har bytt på 1dmk2 o 5d.

Men det visar sig ju, det är med en rätt ok anvisning.

På tal om skiva, har nån provat mattskivan för manuell fokus på 5D? Finns ju inte snittbild till den.

Jerry Gladh skrev:
Är det inte samma inställning på rutnät och original? (1Dsm2, 1Dm2)

Jerry

På 5D är det en annan inställning för rutnätsskivan.
Vad det blir för skillnad har jag ingen aning om, men skivorna heter olika och bägge finns med i inställningen, så jag valde inställningen för rutnät.

Det optiska utförandet på de olika mattskivorna påverkar ljusmätningen. För att det ska bli rätt måste kameran få veta vilken skiva som sitter i.

Råder till uppmärksamhet vad det gäller byte av skiva.

Bytte till rutnät på 1Dsm2 för ett tag sedan. Flyttade fokus bakåt. Har fått sätta i original igen för acceptabelt resultat.

Jerry Gladh

Tänkte meddela att jag nu monterat i min nya mattskiva med rutnät och kameran fungerar som vanligt igen, tack till alla som hjälpte mig med mitt problem!!

/Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto