Annons

hjälp med dreamweaver någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp med dreamweaver om det är någon som är haj på det? Ska uppdatera min fotosida som jag gjort i frontpage hemma, men i programmet dreamweaver på skolan.
Har laddat ner sidan via programmet, så alla filer ligger på mitt skolkonto.
Problemet är att det inte går att öppna index sidorna vilket gör det lite klurigt att jobba. Andra sidor funkar fint. Meddelandet jag får från programmet är följande:

filen "\blabla\blabla\andersoskar\main.htm" finns inte. Filen finns såklart, men varför hittar inte programmet sidan med indexfilen?

Har skapat en "plats" för filerna också men det funkar inte ändå.
Sen när man är inne på platsdefinitioner och anger källan till bildmappen påstår sen programmet att bildmappen inte finns i platsen.

Jag förstår ingenting, är det någon som har lite hjälp att komma med så skulle jag bli jätteglad.
 
Kolla att du tittar i lokala mappen och inte fjärrmappen i "utforskaren" till höger,
Prova även att cachea om platsen på din dator.
utöver detta brukar det vara bättre att ha en index istället för main fil.

Prova annars att ladda upp den nya sidan du gör med ett ftpprogram utanför dreamweaver
 
Jo, alltså jag har en index fil ju. Använder ramar, så main och innehall eller vad den heter ligger i index sidan.
Själva anslutningen till ftp:n är heller inget problem, kommer in på kontot via dreamweaver, men det är det att jag inte får upp någon index sida i pgogrammet.

Ska kika på webdesignskolan.....
 
är det indexsidan eller main du inte får upp *förvirrad*

Om man klickar på en framead index så brukar man få upp kodfönstret med länkarna till dom olika framefönstrena.
 
problemet med att du inte få upp indexsidan kan bero på att länkningen i de olika ramarna är fel. Kontrollera koden så att den stämmer. Se även till att du är säker på att du verkligen fått hem alla sidorna i ramverket från servern.

/Johannes
 
Måste man inte skriva så här för att länka till en fil på hårddisken:

c://mappnamn/mappnamn1/fil.index (eller något liknande)

mappnamn är ska ju bytas ut mot dina namn på mapparna, naturligtvis :)
 
Senast ändrad:
Razorback skrev:
Måste man inte skriva så här för att länka till en fil på hårddisken:

c://mappnamn/mappnamn1/fil.index

mappnamn är ska ju bytas ut mot dina namn på mapparna, naturligtvis :)

Använder du Dreamweaver så skall du sätta en rotmapp som du sparar alla filer i. Sparar du sådär så kommer inget att funka väl ute på nätet sen, där finns nämligen inte C:
 
ANNONS