Annons

Hjälp med inköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Snälla hjälp mig! Det finns en uppsjö av grejer och jag behöver hjälp.

Jag ska köpa ett stativ har jag tänkt mig. Jag vill ha en kulled. Stativet bör ge maxhöjd ca 175, men positivt om man även kan sära på benen toklångt ner i backen (macro). Den ska kunna bära min Canon Eos 300 med Sigma 28-105 och 70-300 DL. Pris ca 1500:-

Jag vill även ha en Blixt oxå. Har fått låna en Sunpak 5000. Tycker dock den är lite dyr, vad rekommenderar ni?

Jag vet att det kan vara lite svårt, men försök så gott ni kan!

Hälsningar,
Jonas

jonas_lindquist skrev:
Hej!

Snälla hjälp mig! Det finns en uppsjö av grejer och jag behöver hjälp.

Jag ska köpa ett stativ har jag tänkt mig. Jag vill ha en kulled. Stativet bör ge maxhöjd ca 175, men positivt om man även kan sära på benen toklångt ner i backen (macro). Den ska kunna bära min Canon Eos 300 med Sigma 28-105 och 70-300 DL. Pris ca 1500:-

Jag vill även ha en Blixt oxå. Har fått låna en Sunpak 5000. Tycker dock den är lite dyr, vad rekommenderar ni?

Jag vet att det kan vara lite svårt, men försök så gott ni kan!

Hälsningar,
Jonas

Vad stativet gäller: Benbo. Kolla på www.photax.se

/Janne

Manfrotto 055 Classic är ett prisvärt stativ med en lägsta höjd på 8 cm, maxhöjd 178cm. Pris 825:- på Scandinavian Photo. Manfrotto har också en del prisvärda kulleder som säkert passar dina behov.

När det gäller stativ måste du nästan testa dig fram för att hitta ett som passar just dig.

Är du säker på att du vill ha kulled?
Jag trodde att det skulle vara mycket bättre men faktiskt så trivs jag bättre med panorama huvud!

Blixtar.
Jo det finns ju en hel bunt.
Canons orginal vet jag inget om men kolla på sunpacks billigare tror dom har en som heter 400 eller 4000 af som har fått mycket bra kritik. Billig också har jag för mig.

Även Sigma har ett par i bra prisklasser som skall vara prisvärda.

Lycka till!

Tack för tipsen!

Lite mer fårgor då:

Manfrotto 055. det har jag kolla på, men vilken kulled? Ja, jag vill ha kulled!

Blixt: Vad ska man tänka på TTL? E-TTL? Ledtal?

/Jonas

308RC är en populär kulled som jag själv har och är nöjd med.

När det gäller blixt så är väl inte Sunpacken dyr jämfört med org. E-TTL är bra men du klarar dig lika bra med TTL. Det har inte så stor skillnad inomhus, mer utomhus. Det finns någon som hade gjort en ganska omfattande test där dom kom fram till att TTL var bättre inomhus än E-TTL men att E-TTL var bättre än TTL utomhus. Ledtalet är ju bland det viktigaste eftersom du har ett lågt ledtal så måste du krypa närmre objektet som ska fotas. Ledtalet är styrkan på blixten, så runt 50 i ledtal är bra, men du klarar dig bra runt 40 utan att känna dig begränsad.

Helst ska blixten vara ledad så att du kan rikta om blixten, det finns inget värre än en fast blixt som skjuter rakt på :O)

Blixt för mig är självklar och jag bär alltid med mig den (FYI så har jag en Canon 550EX) men man kan klara sig utan den. Fundera på om det är något du kommer att använda och om det är något du saknar. Jag använder den mitt på dagen för att lätta upp skuggor och ge det där lilla extra glimten i ögat på porträttfoton och jag fotar lite bröllop där man inte kan klara sig utan den. Sedan är det rätt kul att ta nattfoton där man kan experimenterar en hel del.

Investera i en Omnibounce som är ett grymt bra hjälpmedel, den ser till att försöka sprida ljuset från blixten så att blixten inteblir så påtaglig. Ett jämnt och fint ljus blir det :)

Sunpak MZ440 är mycket prisvärd, ca 1200 kr. Du missar bara den (onödiga) motorzoomen och stroboskopfunktionen jämfört med PZ5000.

ANNONS
Götaplatsens Foto