Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av kamera/objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Jag fotar för jag tycker det är kul, fotar mina barn samt kompisars barn men tycker inte jag är redo att starta något för att ta betalt för i dagsläget:)
Lycka till!
Huvudingrediensen har du redan, fota för att det är kul.
Men för att spinna vidare, fler har redan tipsat om det utmärkta 50mm f/1.8, har du budget kan du köpa ett f/1.4 eller till och med f/1.2 beroende på tillverkare.
Hoppas det kommer gå vägen!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som andra antytt. Om man först lär sig grunderna, kör i t ex läge A (slutarautomatik med bländarförval) och skrollar med skrollhjulet mellan olika blandare så ser du effekten på skärpedjupet. Då får du även en effekt på slutartiden eller ISO beroende på hur kameran in inställd. Dessa tre är exponeringsparametrarna som man kan leka med. Med fullautomatik (grönt läge) så väljer kameran allt och möjligheten att styra är begränsad.

Då du letat sig fram och lärt dig kan du börja fundera om vågor saknas och då fundera på nyköp. Det verkar vara lite tidigt för det nu.

Fotografering är roligt och att lämna autoläget är ett steg i en skapandeprocess. Lycka till!
 

cardazio

Aktiv medlem

Tims

Aktiv medlem
Vilket utsnitt ska du ha (överkropp eller helkropp)?

Duger denna mängden oskärpa eller ska det vara ännu mer?


https://flic.kr/p/2cGWG7A (85mm f2.5 helkropp)

https://flic.kr/p/VT86z5 (180mm f2.8 helkropp)

Längre brännvidd, större bländare, stå nära modellen och ha avstånd till bakgrunden mm spelar in för oskärpa i bakgrunden. Vill du börja billigt är en d800+85mm f1.8g en bra start.

https://flic.kr/p/274P8QA (58mm f2 överkropp)

https://flic.kr/p/2eAhky7 (85mm f2.5 överkropp)
Översta bilden :love:
 

Tims

Aktiv medlem
Spelar det egentligen någon roll?
Jag tänkte på kostnaden. Som företagare kan jag kvitta momsen. Bara det jag åsyftade. För det konstnärliga har det ingen betydelse.
Tycker att mina objektiv har bra hållbarhet, väderbeständiga och liknande också, så kvalisort kan vara av betydelse också.
Men som en ny, glad amatör så är väl inte rekommendationen att köpa det senaste och "bästa" kanske. Då duger instegsvarianterna fint.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tänkte på kostnaden. Som företagare kan jag kvitta momsen. Bara det jag åsyftade. För det konstnärliga har det ingen betydelse.
Tycker att mina objektiv har bra hållbarhet, väderbeständiga och liknande också, så kvalisort kan vara av betydelse också.
Men som en ny, glad amatör så är väl inte rekommendationen att köpa det senaste och "bästa" kanske. Då duger instegsvarianterna fint.
Å andra sidan behöver man inte bry sig om några ekonomiska lönsamhets/vettighetskalkyler som amatör. Räcker plånbokens tjocklek är det fritt fram att villhöva vadsomhelst, även om det förstås kan vara vettigt att göra någon slags rimlighetsprövning för att inte fastna i en oändlig cykel av dyra köp (och ofta även försäljningar).

Det ska dock sägas att Nikons 1,8G-objektiv är riktigt bra, även om de inte når upp till 1,8-serien för till den nya Z-fattningen. Men det skiljer en del på priset också, förutom konstruktionsår i många fall. Jag har fyra stycken och man kommer rätt långt med dem även på kameror som D810 och D850. 50:an är inte knivskarp öppen, men jag tycker faktiskt karaktären är rätt trevlig, till skillnad från föregångaren. Fånigt mycket objektiv för pengarna är det hursomhelst och jag skulle tro att det är det jag tagit flest bilder med av de 1,8G jag har (28, 35 ED (FX), 50, 85).
 

Tims

Aktiv medlem
Å andra sidan behöver man inte bry sig om några ekonomiska lönsamhets/vettighetskalkyler som amatör. Räcker plånbokens tjocklek är det fritt fram att villhöva vadsomhelst, även om det förstås kan vara vettigt att göra någon slags rimlighetsprövning för att inte fastna i en oändlig cykel av dyra köp (och ofta även försäljningar).

Det ska dock sägas att Nikons 1,8G-objektiv är riktigt bra, även om de inte når upp till 1,8-serien för till den nya Z-fattningen. Men det skiljer en del på priset också, förutom konstruktionsår i många fall. Jag har fyra stycken och man kommer rätt långt med dem även på kameror som D810 och D850. 50:an är inte knivskarp öppen, men jag tycker faktiskt karaktären är rätt trevlig, till skillnad från föregångaren. Fånigt mycket objektiv för pengarna är det hursomhelst och jag skulle tro att det är det jag tagit flest bilder med av de 1,8G jag har (28, 35 ED (FX), 50, 85).
Så är det förstås. Själv går jag "all in" även som glad amatör, då jag inte gillar kompromisser. Har gått igenom floran av instegsmodeller både på hus och optik och kan väl ångra jag inte köpte proffsgrejer direkt. Hade blivit bra mycket billigare. Jag hade sluppit grejer som APS-C, Tamron, Sigma och objektiv med ganska liten "störstabländare"
Buy nice, or buy twice som någon sade.
 

Tims

Aktiv medlem
Å andra sidan behöver man inte bry sig om några ekonomiska lönsamhets/vettighetskalkyler som amatör. Räcker plånbokens tjocklek är det fritt fram att villhöva vadsomhelst, även om det förstås kan vara vettigt att göra någon slags rimlighetsprövning för att inte fastna i en oändlig cykel av dyra köp (och ofta även försäljningar).

Det ska dock sägas att Nikons 1,8G-objektiv är riktigt bra, även om de inte når upp till 1,8-serien för till den nya Z-fattningen. Men det skiljer en del på priset också, förutom konstruktionsår i många fall. Jag har fyra stycken och man kommer rätt långt med dem även på kameror som D810 och D850. 50:an är inte knivskarp öppen, men jag tycker faktiskt karaktären är rätt trevlig, till skillnad från föregångaren. Fånigt mycket objektiv för pengarna är det hursomhelst och jag skulle tro att det är det jag tagit flest bilder med av de 1,8G jag har (28, 35 ED (FX), 50, 85).
Jag saknar min Nikon. Hade Nikon när jag fotade analogt. En F3, 801s och sedan en F4.
Är inte insnurrad på Nikkor längre, men har de f/1.2 som Canon? Kollade för ett tiotal år sedan när jag köpte nytt, men hittade inget då. Det kanske ändrats?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag saknar min Nikon. Hade Nikon när jag fotade analogt. En F3, 801s och sedan en F4.
Är inte insnurrad på Nikkor längre, men har de f/1.2 som Canon? Kollade för ett tiotal år sedan när jag köpte nytt, men hittade inget då. Det kanske ändrats?
Nej, det finns inga Nikkor med f/1,2 med AF till F-fattningen. Det som finns är flera manuella normaler med den tidens prestanda, undantaget 58/1,2 Noct som är skarpare och kostar rätt mycket. Däremot finns det 50/1,2 till den nya Z-fattningen, förutom det manuella 58/0,95 Noct. Det senare har Chris på DPRTV använt som ett "running gag" länge kring hur mycket andra objektiv väger, räknat i antal Nocts. Därmed väger de ofta under 1 Noct...Troligen lär det komma fler f/1,2 till Z-fattningen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man bara tänker kamerautrustning: Det bästa rådet är att köpa det bästa som finns från första början. På så sätt behöver man inte tvivla på sin utrustning och har ingen anledning att byta upp sig. Tyvärr är det få av de som troligen hamnar där till slut som tänker så (inklusive undertecknad). Men man kan ju sälja grejerna om intresset svalnar. Köper man dessutom begagnat är det inga stora pengar man förlorar.
Börjar man med dåliga grejer så antingen tröttnar man snart eller så blir resan lång innan man har bytt till en bra utrustning.
Rådet kan förstås inte följas av alla då det är en stor initial kostnad som är svår att motivera men förmodligen är det billigare än att slösa pengar på halvdana grejer.
 

Tims

Aktiv medlem
Om man bara tänker kamerautrustning: Det bästa rådet är att köpa det bästa som finns från första början. På så sätt behöver man inte tvivla på sin utrustning och har ingen anledning att byta upp sig. Tyvärr är det få av de som troligen hamnar där till slut som tänker så (inklusive undertecknad). Men man kan ju sälja grejerna om intresset svalnar. Köper man dessutom begagnat är det inga stora pengar man förlorar.
Börjar man med dåliga grejer så antingen tröttnar man snart eller så blir resan lång innan man har bytt till en bra utrustning.
Rådet kan förstås inte följas av alla då det är en stor initial kostnad som är svår att motivera men förmodligen är det billigare än att slösa pengar på halvdana grejer.
Jag håller med, även om det känns konstigt.
Kanske en bra medelväg är att budget får styra. Jag hade sparat åtskilliga tusenlappar om jag köpt åtminstone semi-pro-grejer från start.
Jag sålde av min Canon 5D mk IV häromleden, med ett 24-70 f/2.8 II som jag båda köpte 2018 och förlorade ganska precis 1000:- på den affären. Så det var bra andrahandsvärde. Jag betalade alltså 1000:- för att använda prylarna i ungefär två och ett halvt år. Eller ~30:- i månaden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tänkte på kostnaden. Som företagare kan jag kvitta momsen. Bara det jag åsyftade. För det konstnärliga har det ingen betydelse.
Tycker att mina objektiv har bra hållbarhet, väderbeständiga och liknande också, så kvalisort kan vara av betydelse också.
Men som en ny, glad amatör så är väl inte rekommendationen att köpa det senaste och "bästa" kanske. Då duger instegsvarianterna fint.
Man ser ofta den typen av resonemang och förundrar mig varje gång. Lever man på foto behöver prylarna vara prisvärda. Det måste ju bli pengar över till att betala räkningar, mat och hyra. Så länge kunden inte blir besviken eller uppdrag fallerar p.g.a. tekniska fel är prylarna tillräckligt bra. Ibland kan det vara bättre att ha två billiga objektiv än ett av toppklass. Då kan du kanske slutföra uppdraget även om det skull bli något tekniskt strul.

För amatören spelar priset mindre roll. Där är det ju bara en fråga om man kan få fram pengarna och om man tycker det är värt det
 

Tims

Aktiv medlem
Man ser ofta den typen av resonemang och förundrar mig varje gång. Lever man på foto behöver prylarna vara prisvärda. Det måste ju bli pengar över till att betala räkningar, mat och hyra. Så länge kunden inte blir besviken eller uppdrag fallerar p.g.a. tekniska fel är prylarna tillräckligt bra. Ibland kan det vara bättre att ha två billiga objektiv än ett av toppklass. Då kan du kanske slutföra uppdraget även om det skull bli något tekniskt strul.

För amatören spelar priset mindre roll. Där är det ju bara en fråga om man kan få fram pengarna och om man tycker det är värt det
De yrkesfotografer jag känner motiverar det så. Det är ett arbetsverktyg och säkert avdragsgillt på fler sätt. Jag känner ingen yrkesfotograf som springer omkring med ett Tamron eller Sigma-objektiv.
Troligtvis på grund av att slippa kompromissa. Jag vet inte.
Eller så är de minst lika bra och vi är "förda bakom ljuset" :D
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tycker du har en fullt tillräcklig kamera och ett utmärkt objektiv.
Jag har nämligen samma grejer.
Jo jag har bytt upp mig sedan dess.
Men glöm att autofokusen är långsam, det är den visserligen men du skall fota porträtt så om kameran behöver någon hundradel eller till och med kanske en tiondels sekund extra spelar ingen roll alls. Jag använde min 3100 till fotboll (långt ifrån optimalt). Nyare kameror är främst bättre på att ta bilder under dåliga ljusförhållanden. När du förstår exponeringstriangeln kommer en ny värld öppna sig för dig. Om din fotokompis inte lyckas hjälpa dig till bra bilder så skriv här igen. Vi är många som kan ge svar och rekommendera inställningar.
Att ta en bild med Auto är inte fel men att sedan växla till manuellt och ändra en parameter i taget och ta fler bilder är utmärkt för att lära sig.
Jag tror jag skulle använda följande inställningar. M (manuellt läge). AF area mode 1 punkt ( och sikta på närmaste ögat på den du fotar) F1/1,8 (största bländare för att få kort skärpedjup och "dimmig" bakgrund. ISO brukar jag ha på Auto ( jag är lat och fotar under skiftande ljusförhållanden). Slutartid skulle jag ha justera så den blir så kort som möjligt, jag vill att ISO skall hamna på 100 eller nära.
Andra skulle säkert göra det lite annorlunda.
 
ANNONS