** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Har börjat filma en del med min kamera på sistone, allt från musikvideor till bara små klipp av saker i livet jag upplevt & fixat ihop.

Vill köpa en video kamera nu, men vet inte vilken. Så behöver hjälp av er:

Den ska filma i bra kvalité, så den håller i något år utan att jag måste köpa en ny för alla nya saker i den, och kosta runt 3000-4000.

Har kollat på canon legria HF R57 lite, är den bra?
 
Alltså har filmat med systemkamera, på något sätt känns det krångligt. Vill ha en kamera som är menad att filma med. Vill filma snyggt, liksom göra fina filmer, inte filma någons födelsedag om ni förstår hur jag menar.
 
Alltså har filmat med systemkamera, på något sätt känns det krångligt. Vill ha en kamera som är menad att filma med. Vill filma snyggt, liksom göra fina filmer, inte filma någons födelsedag om ni förstår hur jag menar.


Jag gör film bara med dslr kamera, lite gormigare men mest en vanesak. Kompisen som jag gör filmerna tillsammans med har en "vanlig" videokamera i prisklassen 20000:- och det enda jag saknar från den är bildstabiliseringen som är sinnessjuk.
Köp en rig ist för dom pengarna..
 
på något sätt känns det krångligt ... Vill filma snyggt, liksom göra fina filmer..

Tyvärr finns det ännu inget sätt att få snygga filmer utan att det blir krångligt.

En konsument-videokamera gör det lätt att filma. Dock går det inte att lägga bakgrunden i oskärpa, vilket är en av de absolut vanligaste teknikerna som professionella filmare (och stillbildsfotografer) använder sig av.

Videokameror som ger jämförbar kvalitet med en billig DSLR kostar från 20 000 och uppåt, men inte ens med dessa går det att filma utan att det blir krångligt. Man måste lära sig tekniker för att t.ex. fokusera och panorera på ett snyggt sätt. Förlitar man sig på kamerans autofokus och bildstabilisering så kommer man ofta att få klipp som ser väldigt oproffsiga ut.

Håller med om rådet här ovan. Fortsätt filma med din DSLR, och köp en rig för pengarna du tänkte lägga på en videokamera.
 
Jag arbetar dagligen med talangutveckling av unga filmare och kan säga att de allra flesta amatörer till semi-proffessionella filmar med systemkameror idag. Helt enkelt för att de ger mest "bang for the buck". Tidigare filmade man med videokameror, och fotade med systemkameror. Men när filmfunktionen letade sig in i systemkamerorna blev de traditionella videokamerorna (nu snackar vi konsumentkameror typ "semestervideokameror" i prisklassen du nämner) slagna på fingrarna när det gäller filmkvalitet. Pga av att systemkamerorna hade så pass mycket större sensorer än de traditionella semesterfilmkamerorna. Bättre ljusegenskaper och ett kortare, mer "filmiskt" skärpedjup.
Detta har inneburit att tillverkarna av videokameror faktiskt började plocka in systemkamerasensorer i sina videokameror. Men som någon påpekat kostar dessa dedikerade kvalitetsvideokameror ofta ordentligt mycket mer än en systemkamera. Och jag kan väl inte säga att det nödvändigtvis är enklare att filma med en sådan än en systemkamera.

Den stora skillnaden kan väl kanske som nämnts vara bra bildstabilisering. Och i vissa modeller att de även filmar i RAW-format vilket som alla vet ger större friheter i efterbehandlingen.
Men en Canon 60-70D eller 5D-modellerna producerar fantastiskt material. I rätt händer såklart.

Det vissa saknar med systemkamerorna är att bara ett fåtal har autofokus vid filmning. Men det tycker jag inte man ska se som en nackdel då professionell film i princip aldrig förlitar sig på autofokus i alla fall. Motivet rör sig ju ofta över bildutsnittet under tagningen och då fattar ju inte automatiken var den ska fokusera.

Så som någon redan rått dig till, köp till en rigg för pengarna istället. Plus en extra skärm och follow-focus så kan du skapa fantastiska grejer med din systemkamera.
 
Vad är follow focus?

En liten bild för förtydligandets skull.
Här en rigg med follow-focus. Denna är från Swedish Chameleon vilket är ett rätt så dyrt märke. Finns såklart mycket billigare.
Denna modell är remdriven. Det innebär att det läggs en gummirem runt objektivet som dras av ratten. Andra är kugg-drivna så att ett hjul ligger emot objektivets fokusring.
Finns även elektroniska som styrs via kamerans USB-port och objektivets AF-motor. På dessa kan man antingen dra för hand, eller ställa start och stopp-punkt för en fokusförflyttning som blir blixtsnabb och exakt.
 
ANNONS