Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med kameraval.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Makro

Ny medlem
Jag behöver er hjälp när det gäller mitt kameraval. Skall jag som nybörjare köpa en kamera som tex Canon Digital IXUS 55 eller en Fujifilm FinePix S5600?

Fotar allt mellan himmel och jord men har en förkärlek för extrema närbilder så en med bra makro är ett måste.

Mer än 3000:- vill jag inte spendera så kom med förslag och gärna länkar till tester på den/dom du rekommenderar.

Förstakamera

Själv började jag med Canon digital Ixus 50. En stor kamera i litet format.
Den är liten och lätt - du stoppar den i fickan. Enkla menyer, det är enkelt att leta i dom. Du kan fota nästan vad du vill med den och du kan äv spela in små videofilmer (hur långa beror ju på minneskortet). Ljudet i filmerna är mycket bra. Digitala närbilder med jättefina macrobilder, vanliga bilder, avståndsbilder, porträtt, svart/vitt - ja vad du vill när du behärskar menyerna. Det finns nog många funktioner som jag ännu inte hittat.
Batteriet håller ca 400 bilder och när det markerar för låg nivå då tar det slut nästan direkt. Batteriladdare följer med i paketet såklart.

Mycket kamera alltså!

(Skickade efter min från Pixmania, beställde vid 11-tiden dag ett, hade den i min hand kl 14.10 dag två och kunde följa den hela tiden på näten per GPS. Då för två år sedan kostade den 3.200 kr men har sett att den ligger på ung 2.700 kr nu. Du tittar väl på Pricerunner?)//mvh Iréne

S5600 är ju en mer "komplett" kamera. Större zoomomfång, mer manuella inställningar osv.
Ixus:en är utan tvekan en bra kamera, men är kanske inte i lika stor utsträckning inriktad på fotoentusiasten då den inte ger möjlighet till lika mycket kontroll.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en IXUS 50 som komplement till min D70 dock, då den är liten och lätt går ner i fickan. Man tar ju lätt med den överallt. :)
Joel, jag tycker att du ska rannsaka dig själv lite och fråga dig vilka egenskaper som är viktigast. Är det viktigare med manuella kontroller, eller att kameran är liten. Behöver jag mycket tele, osv.

Rent fotograferingsmässigt tror jag att du har roligare med en kamera med lite större zoomomfång, då detta ger mer möjligheter och lusten att köpa ny kamera kanske inte kommer lika fort. Men blir den liggande hemma för att den är för stor så... :)

Nu vet jag att FZ5 kostar ett par hundralappar mer än 3000kr, men ta en titt på den åxå.
Ta även en titt på Canon A520 och A610, om du inte behöver "superzoom".

Ok, tack för infon.

Mina "krav" (mer önskemål) oavsett modell är att dom skall klara av att fota det mesta samt ha en utmärkt makrofunktion - gärna 1 cm så man kommer riktigt nära. Manuella inställningar är ett plus för då kan man komponera bilden som man vill. Storleken på kameran spelar mindre roll...

Om jag listar mina favoriter i varje kategori så blir det som följer:

"Superzoom"
Fujifilm FinePix S5600
Panasonic DMC-FZ5

Tyvärr så är makron Fujifilm S5600:ns största nackdel då den "bara" klarar 10 cm, typiskt när jag nästan hade bestämt mig... =(

"Kompakt"
Canon Digital IXUS 55
Canon PowerShot A620

Om jag omformulerar frågan lite och ber er lista två/tre stycken "superzoom" och två/tre stycken kompaktkameror för max 3000:-, vilka skulle ni lista då?

Sony DSC-W30?

Sony DSC-W30 som kommer i mars verkar mycket intressant, har bla: 3x zoom, Carl Zeiss Vario Tessar-optik, 2" bildskärm, enbart 23mm tjockt, upp till ISO 1000, makro 2 cm mm.
2000:- är ju ett kanonpris...hoppas bara bildkvalitén är bra - hittar inga tester.

ANNONS
Götaplatsens Foto