Annons

Hjälp med ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Min första post på forumet så hoppas jag hamnade rätt.

Det är så att jag planerar att köpa en ny systemkamera och behöver köpråd. För tillfället har jag endast en Nikon J1 (vår familje kamera) och en gammal Nikon D40, men jag är på jakt efter en kamera som är lite mer utmanande men framför allt kan prestera bättre bildkvalitet. Jag har börjat jobba en del med bildbehandling, 90% i camera raw, resten i cs6.
Inget speciellt användarområde, utan mer allround.

Min budget ligger runt 5000-6000kr (för kamera OCH objektiv) och är främst intresserad av Nikon (därför att jag alla år har haft nikon :) )

Har gått och kikat på en Nikon D3200. Kan det vara något? Är ju på jakt efter något som är rejält bättre än mina nuvarande kameror, annars får det va.

Några förslag/synpunkter på köp?

Tack på förhand. John

D3200 kommer i vart fall att vara att vara en förbättring på de flesta områden. Känns den bra och du vill köpa en ny kameera go for it.

Kan du tänka dig begagnat leta efter en begagnad D7000. Nu när D7100 har kommit ut lär det dyka upp en del billiga begagnade D7000 som eventuellt skulle kunna hamna inom din budget. D7000 känns lite proffsigare med två inmatningsrattar istället för en som i D3200. Dessutom ger D7000 möjlighet att använda äldre optik utan inbyggd autofokusmotor, vilket kan vara en fördel ifall du letar billig begagnad optik. D7000 har dessutom möjlighet att styra flera externa blixtar, samt bättre sökare

Här en lten jämförelse av sensorerna i de de olika kamerorna
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/229|0/(brand3)/Nikon

Jag är inne på samma väg som Uno, är det rakt av bilder i högre kvalitet så titta på D3200 eller varför inte D5100. D5100 säljs väldigt billigt nu och man får i princip med ett 18-55 gratis

Vill du använda kameran för mer skapande som kanske är roligare i längden när bilden ska tas, så titta på begagnade D300, D90 eller D7000, dessa har en ökad funktionaltet som gör att du kan utöka ditt bildskapande med CLS system, high speed synk, bättre sökare för manuell justering, mer direktfunktioner på knappar, motor ihuset mm

Personligen hade jag börjat att titta på objektiv, vad och hur vill jag skapa bilden, vad behöver jag då till det? Vill man ha korta skärpedjup, tita på ljusstarka objektiv typ 35/1,8 eller 50/1,8. Kanske vill du fota makro, du kan då börja med tex 60/2,8 som en bra allround, finns flera begagnade nu på ScandinavienPhoto

SP har ett väldigt bra pris på adatern till 1:an begagnat, så då kan du använda ett 60/2,8 på J1 och få en 160/2,8 riktigt kul. Kombinera ihop detta med ett begagnat D90 hus så hamnar du inom budget

FT1 till J och V serien skall nog ses mer som ett sätt att montera Nikon F objektiv för att få teleförlängare för specialsyften.

Jag tycker TS har fått kloka råd - alla är bra på sitt sätt och allt är ett rejält kliv upp från D40. Jag vill dock påpeka att bara D7000 (f u äldre D90) och D300/s kommer att ge ett lyft vad gäller sökarbild - större och ljusare. D7000 är nog för de flesta det bästa valet även om D300/s är bäst för sportfoto. Är TS intresserad av D7000 bör man hålla ständig koll på reklamutskick och prisjakt då man kan förvänta sig många specialerbjudanden på denna nu då D7100 precis kommit.

Tack för alla kloka råd!

D7000 känns ju onekligen som ett mycket bra val. Ligger dock lite utanför min tänkta budget, men som ni säger kanske man kan få den billigare snart eftersom D7100 just kommit.

Ska hålla utkik efter bra erbjudande på D7000, annars får det blir en D3200!

Återigen tack för bra svar.

Personligen vet jag inget om D3200, eftersom jag fotar med Canon och hade Minolta och Sony tidigare, men det var en annan tanke som slog mig.

Jag reagerade på att TS vill ha en kamera som är rejält mycket bättre annars fick det vara. Min egen upplevelse genom åren har i alla fall varit att jag ofta suktat efter den senaste modellen (vilket märke det än må vara) för att den skulle vara just så rejält mycket bättre. Snabbare, säkrare, bättre iso osv. När jag sedan äntligen bytt upp mig har jag alltid funnit att - jo, visst den var bättre än min gamla. Men aldrig rejält mycket bättre. Bara bättre. För det är fortfarande jag som tar ungefär samma bilder som ja tog veckan innan jag bytte kamera. Med risk för att låta klichéaktig, så hänger det oftast mycket mer på fotografen än på utrustningen.

Det TS frågar efter är ju i korthet dels en kamera som ger mycket bättre bildkvalité och dels en som ger mer utmaning. Mer utmaning än att ta bra bilder med en "sämre" utrustning finns knappast. Men jag antar att TS menar att han vill ha mer lullull och funktioner. Kanske det också handlar om en sån sak som att slippa gå in i menyer för att ändra saker som dyrare kamerahus har på utsidan i form av knappar?

Om bildkvaliten är mycket bättre får någon med erfarenhet av Nikon svara på. Det jag i korthet ville säga var - gör inte som jag gjort och låt köpsuget ta över bara för att du är sugen på något nytt. Fundera noga först om det är värt det eller om du kan lära dig mer med den utrustning du redan har.

Tack för alla kloka råd!

D7000 känns ju onekligen som ett mycket bra val. Ligger dock lite utanför min tänkta budget, men som ni säger kanske man kan få den billigare snart eftersom D7100 just kommit.

Ska hålla utkik efter bra erbjudande på D7000, annars får det blir en D3200!

Återigen tack för bra svar.

Redan nu kan man hitta nya D7000 hur för 6300. Vilket innebär att man säkert kan få tag på begagnade hus + någon kitzoom ganska snart.
D3200 är dock inget dåligt val, den kommer att ge bra bilder den med.

Ett annat bra val om du vill ha en billig, men bra kamera är Pentax K30. Den ser kanske lite plastig ut utanpå, men har rejäl stomme i stål, och har en av marknadens bästa väder och damtätningar och polycarbonatplast tål faktiskt ganska hårda tag. Det är inga problem att spola av den i dushen om så skulle vara (förutsatt att även objektivet är väderskyddat). Reglage och kontroller känns lite proffsigare än de gör på D3200

Nackdelen med K30 är att du då förlorar möjligheten att dela objektiv med din J1:a via adapter, men annars är den väldigt prisvärd.

Personligen vet jag inget om D3200, eftersom jag fotar med Canon och hade Minolta och Sony tidigare, men det var en annan tanke som slog mig.

Jag reagerade på att TS vill ha en kamera som är rejält mycket bättre annars fick det vara. Min egen upplevelse genom åren har i alla fall varit att jag ofta suktat efter den senaste modellen (vilket märke det än må vara) för att den skulle vara just så rejält mycket bättre. Snabbare, säkrare, bättre iso osv. När jag sedan äntligen bytt upp mig har jag alltid funnit att - jo, visst den var bättre än min gamla. Men aldrig rejält mycket bättre. Bara bättre. För det är fortfarande jag som tar ungefär samma bilder som ja tog veckan innan jag bytte kamera. Med risk för att låta klichéaktig, så hänger det oftast mycket mer på fotografen än på utrustningen.

Det TS frågar efter är ju i korthet dels en kamera som ger mycket bättre bildkvalité och dels en som ger mer utmaning. Mer utmaning än att ta bra bilder med en "sämre" utrustning finns knappast. Men jag antar att TS menar att han vill ha mer lullull och funktioner. Kanske det också handlar om en sån sak som att slippa gå in i menyer för att ändra saker som dyrare kamerahus har på utsidan i form av knappar?

Om bildkvaliten är mycket bättre får någon med erfarenhet av Nikon svara på. Det jag i korthet ville säga var - gör inte som jag gjort och låt köpsuget ta över bara för att du är sugen på något nytt. Fundera noga först om det är värt det eller om du kan lära dig mer med den utrustning du redan har.

Självfallet har fotografen mer inflytande på bildresultatet än kameran, men om vi tar dxomark, som någon slags mått på hur bra en kamera är, så är skillnaden medllan en D3200 och en D800E som toppar rankinglistan mindre än skillnaden mellan en D3200 och den D40 som
TS har idag, så vi kan nog tala om rejäl skillnad här. Även om fotografen har större betydelse så kan en bättre sensor ge möjlighet att ta samma bilder som tidigare fast med bättre kvalitet, eller ta bilder som inte var möjliga tidigare t.ex. för att det var för mörkt.

Gick en d7000 med 18-105vr på tradera för 4865 häromdagen, så det är bara att hålla ögonen öppna.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Gick en d7000 med 18-105vr på tradera för 4865 häromdagen, så det är bara att hålla ögonen öppna.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Vågar nog tyvärr inte köpa begagnat och ffa inte på tradera om inte köpet sker "face to face". Så får se vad som händer på marknaden den närmaste tiden, om d7000 kommer sjunka till min budget :(

Vågar nog tyvärr inte köpa begagnat och ffa inte på tradera om inte köpet sker "face to face". Så får se vad som händer på marknaden den närmaste tiden, om d7000 kommer sjunka till min budget :(

Du kan ju även hålla utkik i en del fotobutiker som handlar med begagnat, som t.ex. Scandinavian photo vilket i vart fall borde ge lite bättre trygghet. Det är i vart fall inte sannolikt att du löser ut en låda med en tegelsten på posten.

Tror att jag bestämt mig för en Nikon D7000.

En D7000 med ett Nikkor 50mm F1.8G AF-s för typ 8000kr (bara huset 6500). Spräcker min budget en del :)

Eller tror ni det är värt att vänta, och hoppas den sjunker i pris?

MVH John

Ja, d u får man ju D7000+18-105 VR för 8000:- så 6500:- för bara huset är ännu ingen prissänkning. Sedan är det inte dumt att ha en hyffsad kitglugg till.

ANNONS
Götaplatsens Foto