Annons

Hjälp med objektiv till Eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Tamron XR 2,8/28-75 DI Canon / AF 3.230 kr

Canon EF USM 4,0-5,6/75-300 III 2.570 kr

Canon EOS 400D Kamerahus, 6500 kr

Kom med synpunkter. Ska gå från S3 IS till Eos 400D, och tänker mig denna utrustning.

Telezoomen är inte bra. Se recensionerna här på Fotosidan. I princip tycker jag 'billiga' objektiv sällan är värda sitt pris och kostar ändå flera tusenlappar. Spara tills du har lika mycket till och försök hitta ett 70-200/4L i perfekt skick. Du kommer garanterat att bli 100 ggr mer nöjd med det. Tyvärr är kameran väldigt liten o lätt för att ge vettig ergonomi med det men med ett batterigrepp gör den livet betydligt roligare..
'Din' telezoom på det huset ger ingen kvalitetskänsla precis..men det kanske inte är viktigt alls?
Egentligen behöver du de allra bästa (dyraste) objektiven för att ha glädje av alla pixlar, men det är det inte många som tänker på.

Är ute efter litenheten. Kvalitéskänsla anser jag även vara överskattat. Det är resultatet av bilderna jag är ute efter. Jag tackar för ditt svar och gör en funderare på alternativa objektiv.

Jag skulle rekommendera tamrons 17-50 mm som "standard" objektiv. Jag har ett sådant och är supernöjd.

Är bildkvalitén sämre med ett kitobjektiv än med min nuvarande S3 IS? Såg att TBH.se hade utan kit: 6500, med kit:6700, så den kommer nog komma med iaf.

Vad sägs om en fast glugg i området vidvinkel? Någon billig liten sak som finns?

Gör vi ett nytt försök:
17-70 / 2,8-4,5 DC Macro Sigma
Inte lika ljusstark, men med vidvinkel.

Sigma Objektiv 70-300/4-5.6 Apo Makro S II

PeterWem skrev:
Är bildkvalitén sämre med ett kitobjektiv än med min nuvarande S3 IS? Såg att TBH.se hade utan kit: 6500, med kit:6700, så den kommer nog komma med iaf.

Vad sägs om en fast glugg i området vidvinkel? Någon billig liten sak som finns?

Bildkvalitén på kitobjektivet är inte så lysande. Under goda ljusförhållanden leverear ju S3 IS mycket bra bilder. Om det däremot är lite skumt ljus och du måste använda höga ISO tal kommer 400D att leverera mycket bättre bilder.

Jag föreslår ändå att du tar kameran med kitobjektivet och fotar några månader och ser vad det verkligen är du vill ha.

Om du vill ha ett billigt zoom objektiv som ger förvånansvärt bra bilder, titta på Tamrons 55-200. Löjligt billigt och överraskande bra resultat.

Räkna dock med att när du fotat ett tag så ökar aptiteten på fina objektiv för att matcah kamerans kapacitet. Det kommer att bli dyrt... ;)

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto