Annons

Hjälp med objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen en ny kamera på väg och kan byta ut min gamla Panasonic Fz7. Men jag känner mig helt lost när jag kollar runt på objektiv för har inte haft systemkamera sen den analoga Nikon.

Får hem en Canon 1100D som fanns till väldigt bra pris inkl kit objektiv och visst skulle jag vilja ha en bättre kamera men är deltidsjukpensionär så finns inte pengar. Men tror jag kan bli kanonnöjd jämfört med min gamla

Jag fotar mkt hästar och natur. Har kameran nästan jämnt med även när jag kör och rider och stöter ofta på vilda djur då (sist varg och örn). För de andra jag fotar så funkar nog de mesta ok

Min tanke är att så såsmåningom
ett fast objektiv tex 50/1,8,
ett kortare allround som är lätt att ha med sig (dvs byta ut kitobjektivet till något bra)
ett kanske 70-200 eller 300 med sämre ljus

Begagnat eller nytt spelar ingen som helst roll men med en så begränsad budget (absolut max 2 tusen per objektiv) så blir man lite låst och vill ha hjälp att hitta guldkornen bland budget alternativen. Tacksam för alla tips!

Ska bli riktigt kul med ny kamera och känner mig lite som när man va barn och vänta på julafton *s*

http://dhag391.netau.net/wp-content/uploads/2013/07/P15303542.jpg
 
När det gäller telezoom så kanske ett EF-S 55-250 IS hade varit något. Det är mycket optik man får för pengarna och ibland ser man dem ännu billigare begagnat.

Dock gäller det då att du själv vet du hur ska kontrollera att objektivet fungerar som det ska med ditt kamerahus vid köptillfället om du köper begagnat eftersom du köper i befintligt skick.

Vilket objektiv var det som följde med kamerahuset?
 
De va ju inte så dyrt nytt heller!

Objektivet som följde med är 18-55 F/3.5-5.6 DC III så inget med bildstabilisering
 
EF 50 1.8 känns som ett absolut måste för dig, även fast det förstås är lite för kort för att fungera optimalt i alla lägen. Skarpt, lätt och med riktigt bra bildkvalitet. Mer bildkvalitet per krona går inte att köpa till en Canon-kamera.
 
ANNONS